Знайшлася людина, який перервав виступ і зігнав зі сцени вдову лауреата - письменника Валерія Залотухи
Премію за померлого автора отримувала його вдова (і співавтор за деякими кіносценаріями) Олена Лобачевська. І тут сталася ще одна сенсація вечора. Виступ Лобачевської пішло врозріз офіціозу. Вона сказала, що чоловік, поки дозволяло здоров'я, ходив на мітинги протесту, починаючи з обурення «законом негідників» (забороняє усиновлення дітей, в тому числі серйозно хворих, іноземцями). І в останні дні життя Валерій також був вкрай обурений тим, що відбувається зараз в Росії. Олена говорила і говорила. Офіційні особи м'ялися, м'ялися і ніяково посміхалися, не знаючи, як реагувати на такі речі. Але знайшлася людина, яка її зупинила і зігнала зі сцени - кореспондентка «Московського комсомольця», виразно сказала на весь зал: «Досить».
Ну, звичайно ж, в офіціозних ЗМІ не було жодного слова про такий виступ Лобачевської. Все тихо і спокійно. Тільки знімальна група телеканалу «Дождь» зробила з нею міні-інтерв'ю.
Враховуючи, що 2016-й буде Роком Кіно на «Великій книзі» досить вдало придумали спецпремію - за екранізацію класики. І вручили її... сумно відомому в Україні телеканалу «Росія-1», ну тобто його материнській компанії ВГТРК - за серіали за творами російської класики. Що сказати... Багатосерійні фільми "У колі першому" (Гліба Панфілова), "Ідіот", "Майстер і Маргарита" (Володимира Бортко), "Життя і доля" (Сергія Урсуляка) дійсно були сильними роботами, помітним явищем.
"Тарас Бульба" того ж Бортка виявився виразно антизахідницьким, але ще в межах пристойності. "Біси" Володимира Хотиненка чисто художньо важко вважати сильною роботою, не кажучи вже про те, що він занадто виразно прагнув актуалізувати роман, звинувативши у «бісовстві» досить імпотентну, роз'єднану сучасну російську опозицію.
А дійсно огидним був тільки один фільм, названий серед лауреатів - "Біла гвардія" Сергія Снєжкіна. Картина, по суті, вибудувана за расистським, нацистським лекалами, коли жорстко ув'язуються моральність і етнічне походження героїв. У цьому серіалі немає жодного не те щоб хорошого, але більш-менш непоганого українця. Все - лише більш-менш огидні. І дуже сумно, що в Росії цей фільм як і раніше розглядається як щось не тільки пристойне, а й похвальне.
Проте в цілому, на церемонії «Великої книги» милостивого завершення «Року літератури» не вийшло. Сама література стала маркером, що показує накопичення критичних настроїв у колі мислячих людей, письменників.
(Так, трохи не забув, одним зі спонсорів «Великої книги» є горілка «Хортиця». А що? «Хортиця» навпроти Кремля - вас щось дивує? Але що поробиш, напевно, довгостроковий контракт...)
ВДАЛА СПРОБА ОФІЦІОЗУ
Залишалася третя спроба - і вона вдалася - церемонія закриття Літератури Року на Міжнародному культурному форумі в Санкт-Петербурзі. Тут в Маріїнському театрі все проходило яскраво, гарно, красиво - державно.
Адже правильно колись казав Йосип Бродський, що живучи в країні, не можна не вступати з нею ні в які стосунки. Пішов хліба купити в магазин - отже, вже співпрацюєш. Так і тут. Саме напередодні Олег Басилашвілі, відомий своїми опозиційними поглядами, разом з Володимиром Войновичем, Юлієм Кімом і Олександром Городницьким підписав лист, яким закликав збирати гроші на Яндекс-гаманець на адвокатів для неправедно затриманих під час мітингів і пікетів. А тут на Форумі Басилашвілі привітався, розкланявся з головою ради федерації Валентиною Матвієнко. Звичайно ж, це потрапило в кадр. І ось вже виходить, що він, начебто, теж при владі.
Виступ президента Путіна на церемонії закриття було досить сухим, казенним. Тобто, спічрайтери були явно в ударі (або Рік Літератури їх так втомив?) Куди більш красномовним був один лише факт - але який! У фойє Маріїнського театру-2 (свіжа будівля) з нагоди відкрилася виставка... Бібліотеки конгресу США - "Російський вплив на музику і танець в Америці". Член опікунської ради американського фонду Маріїнського театру Сюзан Кармел Лерман сказала, що ця експозиція, що ілюструє внесок російських композиторів, диригентів, виконавців і танцівників у розвиток музичних і культурних традицій Америки, передусім, данина пам'яті Мстислава Ростроповича і Галини Вишневської...
Скажете, незвично, в умовах нинішнього анти-американізму. А ви бачили, як радісно зустрічали москвичі держсекретаря Керрі, коли він після переговорів вийшов на Арбат?
Хіба є в цьому щось дивне? «Обама-чмо», «Обама-чмокі». То війна проти України і Америки за її спиною, то проти ІДІЛу з Туреччиною, «ударила в спину». Що тут нового? У Джорджа Оруелла «1984» всі давно описано. То війна разом з Остазією проти Євразії, то з Євразією проти Остазії. І при кожній зміні парадигми оперативно змінюються всі карти, книги і підручники (сьогодні у століття ТБ та інтернету це набагато простіше й економніше).
Так що в підсумку залишається одне відчуття - за 2016-й тривожно. Література минулого року через асфальт все ж пробилася. А що з кінематографом буде в Рік Кіно? І які фільми, які такі блокбастери-бойовики нам назнімають отакі кінематографісти?
Олег Кудрін, Москва.