Топподії у культурі: «20 днів в Маріуполі», «Довбуш» і «Конотопська відьма»
З усіх названих знакових подій і явищ в українській культурі цього року можна виділити ТОП-3, які були вказані відразу кількома нашими співрозмовниками.
- Потрапляння документального фільму «20 днів у Маріуполі» Мстислава Чернова у шортліст премії «Оскар» одразу в двох категоріях – «Найкращий міжнародний фільм» та «Найкращий документальний фільм».
- Приголомшливий успіх вистави режисера Івана Уривського «Конотопська відьма» на сцені Національного театру імені Івана Франка.
- Фільм «Довбуш» режисера Олеся Саніна.
Але насправді яскравих знакових подій в українському мистецькому полі – дуже і дуже багато.
Наталія Сумська, народна артистка України, актриса Національного академічного драматичного театру імені Івана Франка:
- Основна подія для мене це те, що завдяки нашим ЗСУ, нашим захисникам, ми в Києві робимо те, що робили – репетируємо, займаємось мистецтвом. Ми ніби продовжуємо жити звичне життя, але війна є війна, вона страшна, вона вбиває… А театр хоч на деякий час відволікає хвилями добра та позитиву і нас, і наших глядачів від жахливої реальності. Театр - як ліки, як спасіння, як терапія. І для мене подія, коли до нас на виставу приходять військові, я відчуваю єднання, обмін енергією.
- Я кожного дня ходжу до театру повз гімназію №117 імені Лесі Українки і чую, як там на шкільному подвір’ї, гуляючи, жартуючи один з одним, дітки говорять рідною українською мовою – це для мене подія, яка дає настрій і наснагу на довготривалий час. Це так гарно, так природно, так щемливо, я зупиняюся і захоплено слухаю.
- Днями я була на своїй малій батьківщині в селі Катюжанка (Київська область), там дітки-школярі створюють театр – організовують вечорниці, готують виставу «Кайдашева сім’я». Я з задоволенням взяла участь у їхньому чудовому заході, і військові, які на нього теж були запрошені, були дуже задоволені. І ці діти – це нові паростки українського театру, які звертаються до витоків, переосмислюють їх, створюють своє, нове і світле. У цей тяжкий час вони живуть справжнім, яскравим, наповненим життям. Це – теж подія. Я згадую ці моменти і вони мене осяюють, живлять, дають силу.
Євген Нищук, голова Шевченківського комітету:
-
Вихід фільму «20 днів у Маріуполі». Це не просто документальний фільм, а вияв журналістської мужності у бажанні розказати світу правду про війну в Україні та злочини РФ на нашій землі. Сама поява тих фото і відео, що шокували світ (за майже повної відсутності комунікацій та зв’язку), у новинах у 2022 році з оточеного ворогом Маріуполя, є проявом високого професіоналізму журналістів. А збереження всіх матеріалів та, як наслідок, поява фільму – професійний подвиг.
-
Вихід книги «Я перетворююсь. Щоденник окупації» Володимира Вакуленка. Ще одна драматична сторінка у нашій історії та культурі. Ці безцінні свідчення, описані дитячим письменником Володимиром Вакуленком, який вів щоденник у лютому-березні 2022 року у час окупації росіянами Ізюму та його рідного села Капітолівка, аж до викрадення його рашистами та жорстокого вбивства. На сторінках – біль, роздуми, і водночас – ніжність та любов до України. Захований в землі щоденник був віднайдений молодою письменницею Вікторією Амеліною, яка взялась упорядкувати та видати цей щоденник. За страшним збігом, російська ракета, що влучила у кафе у Краматорську, забрала її життя. Ці сторінки – без перебільшення наше нове «Розстріляне відродження».
- Виставка робіт Марії Примаченко «Марія малює» в Українському домі, а також показ ранніх творів художниці у Музеї народного та декоративно-прикладного мистецтва на території Національного заповідника «Києво-Печерська лавра». Ці роботи – концентрація світла, добра, любові, надії. Це те, що у цей непростий для нас час дарує нам віру в себе та нашу перемогу. Дивовижні квіти надихали, звірі та птахи примушували посміхатись, нехай і крізь сльози щоденних втрат. Це безцінні позитивні емоції, що дозволяють нам «вивозити».
Євгенія Кузнєцова, письменниця, переможниця конкурсу «Книга року ВВС - 2023»:
- «Події, що спадають на думку, якісь всі сумні – типу виходу посмертних книжок…» – сказала вона.
- І це справді трагічна тенденція. Письменниця, зокрема, згадала про вихід у жовтні книги Андрія Гудими «69 спецій для серця» – ресторатор, художник, письменник та воїн 80-ої окремої десантно-штурмової бригади загинув у липні у бою під Бахмутом.
- А ми хочемо згадати тут про цьогорічний вихід книг: «Жити не можна померти» – збірку оповідань і новел Олександра Осадка (позивний «Танго»), який, виконуючи бойове завдання і врятувавши побратима, загинув на Донеччині влітку 2022-го.
- Перевидання поетичних збірок та прози різних років Юрія Руфа, який захищав Україну в складі 24-ої ОМБр імені короля Данила і загинув 1 квітня 2022 року на Луганщині. До повномасштабного вторгнення він писав, викладав, був кандидатом технічних наук, засновником бренду одягу «Gwear» та літературно-просвітницького проєкту «Дух нації».
- Книгу-щоденник «Я, Фокс і окупація» активіста з Херсона Олександра Меньшова, який загинув 23 листопада під час виконання бойового завдання поблизу Кліщіївки на Донеччині, так і не дізнавшись про вихід своєї книги.
Антон Мартинов, видавець, засновник видавництва «Лабораторія»:
-
«Книжковий Арсенал» – однозначно подія №1 для нашого видавництва. Новий формат мав свої недоліки по представленості видавців та їх книг, але був дуже зручним і прийняв близько 30 тис. людей.
- На другому місці, мабуть, КиївБукФест. Подія, від якої не було ніяких очікувань. Грамотно організована логістика, зручна локація, самоорганізація видавців і представленість військових – це все дало гарні результати і 20 тис. відвідувачів.
Наталка Ворожбит, драматург, режисер та сценарист. Лауреатка Шевченківської премії-2022:
-
Вихід фільму «20 днів у Маріуполі» і дві його номінації на Оскар.
-
Вихід і успіх в українському прокаті стрічок «Памфір» (режисер Дмитро Сухолиткий-Собчук), «Довбуш» (режисер Олесь Санін), «Люксембург-Люксембург» (режисер Антоніо Лукіч).
-
Призначення Максима Голенка художнім керівником театру ім. Марії Заньковецької у Львові.
-
Фестиваль «Протасів яр» пам’яті полеглого на війні громадського активіста Романа Ратушного, який загинув 9 червня 2022 року в бою під Ізюмом.
-
Театральний Фестиваль-премія «ГРА» і перемога вистави «Зерносховище» в премії Гра Максима Голенка.
- Продаж квитків на виставу Національного театру імені Івана Франка режисера Івана Уривського «Конотопська відьма» на ОЛХ по 5 тисяч гривень.
Максим Голенко, театральний режисер, керівник Національного театру імені Марії Заньковецької:
-
Розвиток впливу ТікТок-технологій у театральному просторі – вистави «Конотопська відьма», «Земля».
-
Неочікувана поява бродвейських франшиз у київських театрах: «Кабаре» (Молодий театр), «З цією виставою щось не так» (Театр на лівому березі Дніпра), «Чикаго» (Національна оперета).
- Перезавантаження театру імені Заньковецької.
«З подій зі знаком «мінус» – знищення харківського культурного середовища місцевою владою», – додав Голенко.
Олеся Жураківська, актриса театру і кіно, директорка-художня керівниця Театру драми і комедії на лівому березі Дніпра:
-
Театральний бум, спричинений вдалими театральними постановками, зокрема, «Конотопська відьма» Івана Уривського.
- Кінотеатральний бум – в 2023 році частка українського кіно в загальному бокс-офісі України безпрецедентно висока. Українські фільми ще ніколи не збирати таких кас – вони цього року рекордні. Загальний прибуток від українського кіно становить приблизно 300 мільйонів гривень, половину з них зібрала «Мавка. Лісова пісня», але інші – це «Люксембург-Люксембург», «Довбуш», «Щедрик», «Памфір» – вони також збирали безпрецедентно великі каси, що спричинило зростання бокс-офісу, як в абсолютних цифрах, так і частки українського кіно. За результатами року вона буде на рівні 15-17 відсотків у загальному бокс-офісі – такого ще не було в українському кінопрокаті.
Олексій Гнатковський, актор театру і кіно, виконавець ролі Івана Довбуша в фільмі «Довбуш»:
-
Як на мене, велика культурна подія цього року для нас – це повернення скіфського золота в Україну.
-
Номінація фільму «20 днів у Маріуполі» на премію Оскар.
- «І, звичайно, велика подія для українського кіно і для мене особисто – вихід фільму «Довбуш».
Віталіна Біблів, актриса театру і кіно, переможниця V Всеукраїнського театрального Фестивалю-Премії «ГРА» (2023) у номінації «За найкращу жіночу роль»:
- «Безумовно, подія – вже те, що працюють кінотеатри, театри, музеї, гуртки, проводяться фестивалі, гастролі – це все досягнення в наш час! Важко когось виокремити, бо і виставка Марії Примаченко і фільм «Памфір» – знакові і важливі. Музей історії Києва під керівництвом Діани Попової і команди – надважливо. І створення міжнародних проєктів в Україні (таких як у театрі «Золоті Ворота» – «Театр крокує Європою» із залученням євроекспертів, які не бояться до нас приїздити) і за межами – важливо. Все важливо.
- вистава «Антігона з Бучі» режисера Стаса Жиркова, яку поставили в Цюріху.
- фільм «Довбуш» режисера Олеся Саніна.
- Міжнародний дитячій фестиваль «Kids movie fest» (керівник Світлана Погасій), це проєкт здійснений за підтримки УКФ.
Людмила Монастирська, оперна співачка, солістка Національної опери України:
-
Потрапляння української стрічки «20 днів у Маріуполі» Мстислава Чернова у шортліст премії одразу в двох категоріях – «Найкращий міжнародний фільм» та «Найкращий документальний фільм».
-
«EMMY» - українському балету! «Nadiya Ukraine: The National Ballet of Ukraine» – відеоверсія грандіозного концерту, що відбувся минулого року в Орландо (США), отримала найпрестижнішу міжнародну нагороду, телевізійний аналог премії «Оскар» – EMMY Award.
- Я вважаю непересічною подією ще й те, що наші українські театри замість того, щоб конкурувати, стали активно підтримувати один одного. Наприкінці літа я була запрошена виконати партію Аїди в однойменній опері Дж.Верді в «Дніпро Опера», диригував – Василь Коваль. А в листопаді пан Василь був запрошений до Києва, щоб диригувати «Аїду« в Національній опері України. В грудні я була знову в Дніпрі – тепер уже співала титульну в «Турандот». На січень 2024 року в Національній опері Анатолій Солов’яненко планує гала-концерт за участі артистів не тільки нашого рідного театру, а й запрошених солістів з Дніпра, Харкова та Одеси. От такий своєрідний культурний обмін.
«А найграндіознішою подією 2023 року я вважала би багатогодинний гала-концерт на честь нашої перемоги і дуже сподіваюсь і вірю в те, що наступного року моя мрія (впевнена, що це наша спільна мрія) обов’язково здійсниться!» – наголосила Людмила Монастирська.
Євген Лавренчук, український театральний режисер, педагог:
-
Призначення Максима Голенка керівником Національного театру імені Марії Заньковецької.
-
Світова прем'єра твору Євгена Станковича «Псальми війни» в Львівській національній опері (театралізоване музичне дійство для хору та оркестру, лібрето Василя Вовкуна, ідея написання твору Євгена Савчука).
-
Сенсаційне знайдення та анонс видання загубленої частини знакового роману Віктора Домонтовича «Доктор Серафікус». Видавництво «Vivat» в серії української альтернативної класики «Vivat класика».
- А також відкриття Jam Factory Art Center у Львові (виставки сучасного мистецтва та громадські заходи в неоготичній будівлі колишнього винокуренного заводу).
«Це все, на мій погляд, стратегічно важливі події», – наголосив Лавренчук.
Анжеліка Рудницька, співачка, Президентка мистецької агенції «Територія А»:
-
Україна і українці повертаються до себе. Відбувається повернення українців до рідної мови, бажання більше зрозуміти і дізнатися про українську культуру, традиції. Це дуже важлива тенденція, бо коли люди позбавляється «совєцьких» ілюзій і російських наративів - їй важливо наповнити себе рідним, щоб стати українцем не лише за паспортом. Як тільки в ефірах перестали пропагувати російське - українське мистецтво отримало потужний стимул розправити крила. Протягом 2023 року ми спостерігали аншлаги на концертах, у театрах, кінотеатрах. Інтерес, виявляється, колосальний. Це те, що команда «Території А» пояснювала політикам десятиліттями.
-
Перехід на григоріанський календар, а відтак зміщення традиційних, релігійних і навіть державних свят. Це ще одна із тих глобальних ідей, які обговорювалися десятиліттями і нарешті була реалізована у 2023 році. Ми ще звикаємо, призвичаюємося, але однозначно притуляємося ближче до західного світу.
- Масова декомунізація і дерусифікація українського простору – перейменування міст, вулиць, площ, станцій метро; знесення памʼятників. Ми продовжуємо вичищати український світ від чужого, ворожого, навʼязаного.
«Для мене особисто важливим було реалізувати два масштабні проекти: 100-ліття незламності: історія української боротьби у піснях та містерії «Територія РіздвА. Сила Роду», – сказала Анжеліка Рудницька.
Раду Поклітару, головний балетмейстер театру «Київ Модерн-балет»:
Вважаю найяскравішими культурними подіями цього року:
-
Балет «Тіні забутих предків» у Львівський національний опері на музику нашого сучасника Івана Небесного та лібрето Василя Вовкуна. Балетмейстер-постановник Артем Шошин.
-
Вистава «Конотопська відьма» в Національному академічному драматичному театрі імені Івана Франка
- «Намалюй мені літак» у Театрі драми і комедії на Лівому березі Дніпра. Інсценівка Михайла Урицького, створена під час ІІІ Лабораторії драматургії НСТДУ, на основі оповідання Еріка-Емманюеля Шмітта з циклу «Помста і пробачення».
Олександр Гусєв, кінокритик:
-
Тріумф на міжнародних майданчиках «20 днів у Маріуполі» Мстислава Чернова – від призу глядацьких симпатій на МКФ «Санденс» до потрапляння в шортлист категорії «Кращий міжнародний фільм» Американської кіноакадемії, що сталося вперше. Саме цей фільм можна назвати найвизначнішим сучасним українським твором – на жаль, і у сенсі відображення вітчизняних реалій.
-
Хоча героїзм і скорботи сьогодення України більшою мірою фіксує кінодокументалістика, вітчизняні ігрові стрічки, чия національна прем'єра відбулася цього року – перш за все треба назвати, за датою виходу, «Люксембург, Люксембург» Антоніо Лукіча, «Ти мене любиш?» Тоні Ноябрьової, «Ля Палісіаду» Філіпа Сотніченка, – виступають беззаперечним свідченням появи в українському кіно плеяди молодих митців світового рівня. Втім, це досягнення викликає не тільки радість, а й тривогу, оскільки всі ці стрічки створювалися ще до початку вторгнення, необхідно належне відновлення кінопроцесу, який у наших умовах неможливий без підтримки держави.
- Фактично відновився український кінофестивальний процес. Переважна більшість провідних українських кінофестивалів, зокрема Docudays UA, Одеський МКФ, «Молодість», Тиждень критики, Київський міжнародний фестиваль короткометражних фільмів, були проведені (почасти у змінених локаціях і в незвичні дати) у надскладних умовах воєнного часу, завдяки чому українські поціновувачі мистецтва кіно змогли побачити як нові вітчизняні фільми, так і найбільш значні зразки світового кіно, що відобразили шаленство нашого часу.
Ольга Стельмашевська, очільниця комунікаційного відділу Національної філармонії України:
- Прем’єра балету «Тіні забутих предків» у Львівській національній опері на музику нашого сучасника Івана Небесного та лібрето Василя Вовкуна.
- «Європейський фестиваль: Українська весна», що проходив у Швеції з 14 квітня по 9 травня 2023 року. Під час гранд-фіналу фестивалю у Стокгольмському Королівському Konserthuset за участю симфонічного оркестру Львівської національної філармонії під батутою висхідної зірки, диригента, родом з Харкова Ярослава Шемета, – прозвучала українська музика, яка раніше ніколи не виконувалась у Швеції: увертюра до опери «Тарас Бульба» Миколи Лисенка, «Гуцульський триптих» Мирослава Скорика та Третя симфонія Бориса Лятошинського. Почесною гостею гранд-концерту стала кронпринцеса Швеції – Вікторія.
- KharkivMusicFest у прифронтовому Харкові з 13 квітня по 30 червня, на якому звучали переважно українські імена – як музикантів, так і композиторів, чиї твори були виконані. У фінальній програмі «Gala Classic» вперше прозвучав «Гімн» українського композитора Валентина Сильвестрова, написаний спеціально для виконання на KharkivMusicFest – присвята мужності українців.
«Масштабні гастролі двох взірцевих українських оркестрів як дієва культурна дипломатія: Національного симфонічного оркестру України під орудою Володимира Сіренка до Великобританії і Симфонічного оркестру Національної філармонії України з Миколою Дядюрою, які наразі тривають в Японії. Масштабний симфонічний твір українського композитора Мирослава Скорика «Гуцульський триптих» – японці слухають вперше. Фурор: 25 міст – 30 концертів», – зазначила Стельмашевська.
Сергій Винниченко, театральний аналітик, засновник порталу «Театральна риболовля»:
-
Театр 2023 року – це про авторське право, франшизи та відновлений суспільно-медійний інтерес. Поставити виставу за скачаною з інтернету п’єсою – це вже зовсім не ОК. Так само, як і «забути» вказати автора на афіші. Інститут авторського права ще не на повних парах, але ґрунтовно увійшов до мистецьких взаємин та майже став нормою. Практику, коли знімали вистави з репертуару у зв’язку із завершенням дії ліцензії, до цього бачив зокрема у «Дикому Театрі». Докарантинна ліцензійна постановка «School of rock» була в Київській опері.
-
А в грудні 2023-го вийшли одразу два ліцензійні мюзикли – «Кабаре» у Молодому театрі та «FAME Jr.» у Дитячій музично-театральній студії «Broadway Kids Studio» (онлайн-трансляцію останнього прокоментував продюсер проєкту Девід де Сільва). Та більше – повноцінна театральна франшиза на сцені Київського театру драми і комедії на лівому березі Дніпра – «З цією виставою щось не так» – україномовна версія популярної лондонської комедії «The Play That Goes Wrong».
- І як наслідок – театр почав повертатися до медійного поля. Поки здебільшого через соцмережі (ажіотаж навколо «Конотопської відьми» Київського театру Франка) або політичні скандали (заміна прізвища Зеленський у виставі «Хазяїн» Київського театру на Подолі). Але із потенціалом бути цікавими читачеві/глядачеві на постійній основі.
Любов Базів. Київ
Фото Укрінформу і взяті з відкритих джерел