Музичний травень у Києві: Як музика перемагає війну
Музична топова подія травня – міжнародний музичний фестиваль Kyiv Spring Sound, на який з`їдуться американський піаніст, нідерландський кларнетист та іспанська скрипалька. Одразу за ними приїде одна смілива закордонна гостя-музикантка – американо-канадська диригентка Кері-Лінн Вілсон, щоб диригувати ансамблем солістів «Київська Камерата» після їхнього тріумфального виступу у легендарному Карнеґі-холі.
Вперше за довгий час на сцені філармонії виступить американський диригент українського походження, а нині головний диригент Академічного симфонічного оркестру Львівської національної філармонії, - Теодор Кухар. Також до Києва їде данський композитор Мортен Йєссен, який від початку вторгнення був настільки вражений сміливістю українського народу, що написав сюїту «Київ», натхненну подіями битви за столицю 2022 року, які автор переживав, уважно стежачи за новинами.
Звісно, це не всі сюрпризи травня. Що ще напланували у філармонії читайте у розгорнутому огляді концертів Колонної зали імені Миколи Лисенка та Музичного салону.
6 травня – чотири піаністи: Гліб Фаренюк, Максим Шадько, Сергій Казанцев, Олександр Олійник заграють Другий концерт циклу «Лятошинський: Симфонії для фортепіано», у центрі якого – транскрипція «Слов’янської» Симфонії №5. Завершена 1967 року – за рік до смерті видатного українського композитора, вона стала останньою симфонією в доробку Бориса Лятошинського.
У програмі також прозвучать: Варіації на тему Гайдна для двох фортепіано німецького композитора Йоганнеса Брамса та бахівські: Фантазія і фуга c-moll для органа та культова Токата і фуга d-moll для органа. Гліб Фаренюк поставив перед собою завдання – запропонувати сучасний підхід до потрактування цієї величної музики у всій її потужності та всеохопності.
7 травня у Києві – Теодор Кухар. Американський диригент українського походження, а нині головний диригент Академічного симфонічного оркестру Львівської національної філармонії вперше за довгий час виступить на київській сцені.
Разом із Liatoshynskyi Capella та піаністом Романом Лопатинським Теодор Кухар виконає два масштабні твори доби романтизму: Другий фортепіанний концерт Йоганнеса Брамса, написаний, коли його слава досягла піку тоді у Європі та «Stabat Mater» Антоніна Дворжака – твір, який приніс композитору міжнародне визнання після того, як його було виконано в лондонському Альберт-голі під керівництвом автора.
8 травня Національний духовий оркестр України під управління запрошеного диригента Олексія Рощака презентує нову програму «Щоденник пам'яті», якою прагне вшанувати полеглих та постраждалих як Другої світової війни, так і сучасної.
Програма задумувалася ще до повномасштабного вторгнення і насамперед приурочена до Дня пам'яті та примирення 8 травня.
У програмі прозвучить Holocaust Suite Мортона Ґолда, яка була написана до американського мінісеріалу «Голокост» (1978) і номінована на премію «Еммі» та «Греммі» за найкращий альбом оригінальної музики до фільму.
10 травня програма, складена диригентом Віктором Олійником для Симфонічного оркестру НФУ, як завжди є концептуальною за своєю ідеєю, а цього разу ще й вельми атмосферною.
Тільки у випадку з французьким композитором-модерністом Клодом Дебюссі – атмосферу створює природа, точніше її найконтрастніше уособлення – море у симфонічних ескізах, об’єднаних однойменною назвою «La Mer», а в разі англійського композитора Ральфа Воана-Вільямса – перед слухачем постає велике урбаністичне музичне полотно – «Лондонська симфонія» (1913), яка поєднує елементи англійського фольклору і звуки лондонської вулиці: мелодії шарманки, дзвінки трамваїв і омнібусів, крики вуличних торговців, що зазивають покупців.
12 травня Національний ансамбль «Київські солісти» під керівництвом диригента Володимира Сіренка представить програму, в якій поєднуються твори українського композитора Святослава Луньова та австрійця Йозефа Гайдна. Плинність та густота звучання «Libera me» відтіняється лаконічною та виваженою музикою Гайдна. Втім і в ній знаходиться місце для схвильованості та меланхолійності, що резонують із проникливістю твору Луньова. Разом це дає змогу по-інакшому почути музику знаменитого Гайдна. Солісти: Катерина Полянська/віолончель; Тетяна Шафран/фортепіано та Дмитро Ткаченко/скрипка.
14 травня знаний український піаніст Євген Громов представить третій концерт із авторського циклу «Спомин про Відень», де прозвучать твори, які формували унікальний музичний ландшафт австрійської столиці протягом 150 років: Й. Гайдна. В. А. Моцарта, Л. ван Бетховена, Ф. Шуберта, А. Берґа, А. фон Веберна, А. Шенберґа. Серед яких і прем’єра в Україні твору «Ескіз» (1896) Александра фон Цемлінського.
17-21 травня відбудеться міжнародний музичний фестиваль Kyiv Spring Sound, який є наступником фестивалю «Київська весна», що його проводили в Національній філармонії з 2009 року (започаткований загалом у 1973 році!). Оновлена назва наближає нас до міжнародного контексту. Захід має на меті згуртувати на одній сцені виконавців високого рівня, які під час війни наважилися приїхати в Україну. У межах фестивалю пройде три концерти, в яких візьмуть участь закордонні гості. Західна класика поєднуватиметься із творами українських композиторів, щоб зіставити нашу та європейську традиції.
17 травня американський піаніст Кевін Кеннер, який спеціалізується на виконанні творів поляка Фредерика Шопена, – виконає його Концерт №1 для фортепіано з оркестром. У програмі цього вечора також прозвучать Сюїта Бориса Лятошинського з музики до театральної постановки «Ромео і Джульєтта», партитуру до якої нещодавно віднайшли.
19 травня нідерландський кларнетист Мішель Маранг, окрім класичної музики, цікавиться сучасною культурою та музикою: знаний музикант мав нагоду співпрацювати з видатними Олівʼє Мессіаном та Карлгайнцем Штокгавзеном. Цього разу Мішель дослідить ще одну сторінку у сучасній музиці – творчість українського композитора Євгена Станковича, виконавши його Камерну симфонію №5 для кларнета і струнних.
Серед інших гостей – іспанська скрипалька Летісія Морено, яка з 12 років виступає з провідними оркестрами різних країн. 21 травня вона зіграє сольну партію в Іспанській симфонії для скрипки з оркестром француза Едуара Лало. Цей твір прозвучить разом із Симфонічною драмою №8 «Народна» нашого сучасника Віктора Степурка.
22 травня музична керівниця філармонії і диригентка Наталія Стець представить свій авторський проєкт «Місячний П’єро» Арнольда Шенберга. Творчість легендарного австрійського композитора Арнольда Шенберґа нарешті зазвучить у стінах Національної філармонії України.
«Місячний Пʼєро» – твір, не подібний на все те, що звучало до цього, композитор уникає повторень та шукає власну красу, навіть у мареннях та химерах. Шенберґ був затятим експресіоністом – відомі його слова, що «мистецтво – це крик людини, що переживає на собі долю людства». Тож і «Пʼєро» – це занурення у темні води людського існування.
26 травня у філармонії вперше з початку широкомасштабного вторгнення знакова джазова подія присвячена Дню Києва – V Парад біг-бендів України.
У цьому концерті братимуть участь два оркестри: Cherkasy Jazz Orkestra та Джазовий оркестр Big Yellow Band.
Cherkasy Jazz Orkestra під керівництвом засновника, художнього керівника та диригента Михайла Євтушенка – саксофоніста, бенд лідера, випускника славнозвісного University of Music & Performing Arts Graz, який підкорив своїм талантом Австрію та й усю Європу, – запросив до спільного виступу спеціальних гостей, відомих джазових музикантів: блискучого джазового піаніста з Одеси Олексія Петухова та відомого джазового барабанщика, композитора, викладача та засновник джазового гурту Leonid Petkun jazz Group зі Львова – Леоніда Петкуна.
28 травня на сцені філармонії – українсько-данський проєкт, побудований довкола творів сучасного данського композитора, що звучали за кордоном, а тепер нарешті будуть виконані в Україні.
Мортен Йєссен – данський композитор, мультиінструменталіст, засновник Нордичного церковного ансамблю. Від початку вторгнення Мортен був вражений сміливістю захисників України та силою спротиву українського народу, що звертається у своїй творчості до теми України та пропонує свій погляд на подвиг киян та українців загалом.
Цей проєкт не відбувся би без співпраці композитора з українською скрипалькою Наталією Гордєєвою, яка вимушено опинилася у Данії навесні 2022 року і яка популяризує українську музику за кордоном.
30 травня після свого виступу у легендарному Карнеґі-холі «Київська камерата» під батутою американо-канадської диригентки Кері-Лінн Вілсон, - повторить ту ж програму для київських слухачів. У ній представлені твори композиторів, що демонструють зріз української музики останніх десятиліть – яскраві, самобутні, неповторні.
Серед виконуваних творів – експресивний віртуозний Скрипковий концерт Зубицького, крихка Мелодія Скорика, оригінальний Concerto Rutheno Козаренка, у якому – сплав романтичної виразності, модерного пориву, гуцульських мотивів та постмодерної маски композитора, музика улюблених Станковича, Сильвестрова, Полевої, а також щемкий твір Алмаші, присвячений подіям у Маріуполі – «Місто Марії». Також у концерті візьме участь Камерний хор «Київ», диригент Микола Гобдич.
МУЗИЧНИЙ САЛОН
17 травня на вас чекає унікальний інструментальний ансамбль Rizol Quartet, слухати який – це все одно, що слухати чотири фортепіано чи чотири органи, на яких грають одночасно.
Сьогоднішній склад квартету – Олег Шиян, Роман Молоченко, В’ячеслав Мосейчук і Олексій Коломоєць – грає на спеціально виготовлених інструментах з рідкісними тембрами: баритон, контрабас, гобой, кларнет. Це й дозволяє квартету кнопкових акордеоністів – виконувати різноманітні твори, зокрема й написані для симфонічного оркестру. А тепер уявіть як у виконанні цих музикантів і тембрів звучатиме Бах.
18 травня у Музичному салоні пануватиме Vivaldimania. У цій серії концертів наша головна ідея і натхнення – презентація мало виконуваних або зовсім невідомих українській публіці творів одного з геніїв музичного мистецтва барокової доби Антоніо Вівальді.У програмі під назвою OverTone візьмуть участь: Ольга Табуліна/альт, Олена Жукова/клавесин та Микола Любенко/віолончель
25 травня – формат для підлітків, адже презентуватимуть книгу видавництва Старого Лева «Твоя книга про кіно» (14+). Буде цікавий діалог ініціаторки проєкту Вікі Федоріної (Київ Дейлі) з авторкою книги Ольгою Бірзул, кураторкою кінопрограм і культурною менеджеркою. В ній вона рекомендує цікаві фільми до перегляду й розповідає, як створити власні колекції улюблених стрічок. Як кіно з’явилося та еволюціонувало. Як віддзеркалює наші страхи і мрії, а також впливає на масову свідомість. Як працює сучасна кіноіндустрія й які професії необхідні у кіновиробництві. А ще ця книга розповідає про те, як з’явився звук у кіно. Що він додав кінематографу, як змінювався сам і впливав на історію, яку розповідає на екрані режисер, про співпрацю режисера та композитора. Про індустрію саундтреків і про взаємодію музики з картинкою.
Підготувала Любов Базів. Київ