- Не виключено. Шалене незадоволення населення результатами реформ може призвести до різних сценаріїв розвитку політичної ситуації. Більш як 70 відсотків населення не розуміє перспектив реформ в Україні, а кожний п'ятий не виключає міграції з держави. За цих умов владна коаліція, керуючий політичний клас повинні показати результати реформ по найбільш важливих напрямках соціально-політичного і економічного розвитку: реформа управління, реформа соціальної інфраструктури, реформа силового блоку і судова реформа.
У випадку стагнації реформ або демагогії пануючого політичного класу є три варіанти розвитку суспільно-політичної ситуації: новий Майдан з більш жорсткими наслідками, авторитаризація влади та нові вибори. Із демократичних варіантів виходу і є дострокові парламентські вибори або системні кадрові зміни в органах влади. Можливо, був правий відомий американський актор Робі Уільямс, який сказав, що «політики - як підгузки, які треба частіше міняти». Але в цій ситуації дуже багато залежить від наших зарубіжних партнерів: США і ЄС, які фінансово і політично підтримують Україну. Але останнє слово, я підкреслюю, повинно бути за нашими громадянами, які і є відповідальними за майбутнє нашої держави.
- На місцевих виборах з'явилося багато нових політичних сил. На вашу думку, якою буде їхня подальша доля?
- Проектів багато, проте не завжди зрозумілий зміст, мета і цілі їх діяльності. Запит громадян на нові обличчя повинен підкріплюватись розумінням «новими - старими» політиками суспільних проблем, розумінням механізму їх реалізації, соціальною відповідальністю за суспільні експерименти і реформи та професіоналізму у відстоюванні національних інтересів. Сімдесят відсотків політичних проектів можуть зникнути або трансформуватися у нові громадські об'єднання і партії. Близько двадцяти відсотків залишиться регіональними або корпоративними проектами, і десять відсотків мають перспективу сформувати новий політико-економічний істеблішмент.
Українцям варто позбутися відчуття жертви і меншовартості, бути більш агресивними і результативними у відстоюванні власних інтересів і інтересів держави, не втратити власну особливість, приймаючи світовий досвід, зберегти демократичні принципи співіснування і не створювати нових кумирів.
- Прокоментуйте, будь ласка, перебіг реформ в Україні. Можна вважати, що вони здійснюються? Ваша думка щодо судової реформи - її буде впроваджено?
- Про реформи розмов багато, але якість реформ визначається їх наслідками і результатами. Тобто, ми не просто повинні реформувати інститути державної влади заради модернізації влади, ми повинні реформувати ці структури, орієнтуючись на найбільш важливі суспільні проблеми і запити. Якраз формування засад ефективної публічної політики і визначає зрілість, фаховість і демократизм сучасних управлінців.
В узагальненому вигляді реформи управління повинні сконцентруватися на ефективній діяльності Президента та Уряду, які цілеспрямовано і ефективно організують відповідь політико-адміністративної системи на стан соціальної дійсності, який суспільством визначений як політично неприпустимий. Публічна діяльність центральних органів влади повинна бути спрямована на розв'язання ключових суспільних проблем через внесення у програму діяльності уряду. Влада ефективно концентрує і розподіляє всі види ресурсів та інституційно супроводжує реформи, аналізуючи наслідки прийнятих рішень.
Необхідно позбутися компанійщини, еклектики модернового догматизму і непрофесіоналізму у проведенні реформ. Ефективність управління - це запорука існування Української держави і перехід від держави революційної доцільності до сервісної демократичної держави. Без судової реформи і без існування судової влади неможливо говорити про Україну як самостійну національну державу, спроможну мати і реалізовувати власну внутрішню і зовнішню політику. Аналіз цієї реформи потребує більш детального розгляду.
Марина Сингаївська, Київ.