Прекрасно розуміємо, що у структурі й контингенті УПЦ МП є прихильники дуже радикальних течій, фундаменталістських, промонархічних, проросійських
- Ми неодноразово це питання ставили. Наприклад, ми обговорювали це в цьому кабінеті з митрополитом Володимиром Морозом, настоятелем Почаївської Лаври. Він запевняв нас, що ніяких подібних речей немає, що можливо там хтось приватно міг щось видати, але, насправді, нічого подібного не відбувається. Ми ж прекрасно розуміємо, що у структурі й контингенті тих, хто себе визнає послідовниками Української православної церкви, є прихильники дуже радикальних течій, фундаменталістських, промонархічних, проросійських. І ці радикальні групи, які діють, і які були при урядуванні спочилого вже митрополита Володимира, поставлені поза межі церкви (було навіть прийнято спеціальне рішення про так зване політичне православ'я, наприклад, Лук'яник, один з лідерів цього політичного православ'я взагалі був відлучений від церковного спілкування або, наприклад, з ідеологів - Василь Анісімов, відомий журналіст, де-факто, він не мав жодних впливів на інформаційну політику церкви) зараз перебувають у процесі повернення в орбіту активних церковних впливів. Ми розуміємо, що їхня позиція часто має всі ознаки антиукраїнської діяльності, розпалювання ворожнечі, образи почуттів віруючих. Варто прочитати або прослухати висловлювання, наприклад, Лук'яника чи почитати будь-який коментар Василя Анісімова або, таких є зараз, я думаю, з десяток радикальних авторів, які уособлюють цей напрям. Ми не знайдемо жодного толерантного висловлювання стосовно представників опозиційних чи альтернативних течій.
- Якщо буде закон про дифамаційну мову, то тоді це перші клієнти цієї прокуратури, я думаю.
- Я думаю, що тут можна і зараз, якби були якісь подання.
- Я писала, наприклад, коли я бачила чергову статтю Васі Анісімова про те, що «Філарет - старий стукач» і т.д і т.п., я писала звернення до митрополії, ставила копію в СБУ, ще там кудись і виставляла все на Фейсбуці, щоб ніхто не казав, що я це роблю таємно. Я не бачила жодного зворотного зв'язку, насправді.
- Давайте тоді надсилайте нам такі звернення, ми тоді спробуємо розглянути їх, по-перше, на експертній раді, по-друге, винести це питання на обговорення ширше - інших структур виконавчої влади, попросимо їх предметніше зайнятися аналізом відповідних висловлювань і тез відповідних публікацій.
- Коли я чую про те, що Ердоган помирився з Путіним, я одразу напружуюся, тому що я розумію наскільки становище української церкви похідне від якихось зовнішніх відносин. Чи можемо розраховувати, що Київський патріархат здобути визнання, якщо кон'юнктура так серйозно змінилася. Ми ж розуміємо, що вселенський патріархат адміністративно - це частина Стамбула?
- Я думаю, що це геополітична складова процесу вже прикінцевого акту визнання. А перед цим мали б бути переговори, з'ясування позицій. На мій погляд все набагато складніше. Тут не лише суто площина Ердоган - Росія, тут є набагато важливіший комплекс, гравців задіяно в цій сфері набагато більша кількість. Якщо говорити про ці, останні дії Ердогана, вони виглядають абсолютно логічними і вони продиктовані не стільки політичними моментами, як економічними. Економіка Туреччини в цілому, і туризм зокрема, несе збитки у зв'язку з відсутністю російських туристів. Для цього, я думаю, і була застосована оця спроба налагодити контакти з Росією і, умовно кажучи, розблокувати дії російського президента, який заблокував просто всі поїздки. Тому, я думаю, що є економічна складова, є політична, і вона не така однозначна як в економіці. Тобто, я би не робив з цього ніякої драми, навпаки це змушує до більш гнучкої позиції, і все-таки головним і визначальним в цьому моменті буде ставлення Константинопольського патріархату до українського питання і його усвідомлення того, що українське питання - це не лише базове для України, а це насправді ключове питання для самого Константинополя на майбутнє. Як він поставиться, як він вирішить, і яку комбінацію навколо себе сформує, таке і буде становище. І оте, що ми побачили в рамках Всеправославного собору на Криті, значення, якого дехто намагається зменшити, а зміст підважити чи взагалі перекрутити, я просто розумію, що церковна ідеологічна сфера Росії стала заручником або зліпком тієї ж політичної та ідеологічної моделі, яка застосована для цілей російської пропаганди. На превеликий жаль, елементи, а можливо і деякі форми цієї ідеологічної кампанії переносяться і в Україну - на пропагандистську кампанію деяких релігійних організацій в нашій державі, і це дуже трагічно, це дуже боляче. Легітимність Всеправославного собору, не викликала ні в кого сумнівів, бо він був скликаний за згоди всіх православних церков, по-друге, він показав де-факто реальний розподіл сил, я називаю це рейтинговим голосуванням, 10 церков підтримали константинопольську версію і 4, включно з Російською Православною Церквою, - московську версію. Дивіться, дуже суттєва еволюція відбулася у нинішнього керівництва УПЦ (мається на увазі УПЦ МП - автор). 20 років казали, що ми за автокефалію, тільки канонічну: була така теза, постійно. Тепер, коли є звернення до Вселенського патріарха, коли ідея канонічної автокефалії може набути реального розвитку, коли вона може втілитися в життя, то що ми бачимо? Уже спротив іде не проти автокефалії канонічної, а взагалі проти автокефалії як такої. І в інформаційних офіційних повідомленнях УПЦ головна теза, що питання УПЦ - це внутрішня позиція Московського патріархату і питання автокефалії, воно є конфліктним, воно не принесе нічого доброго. Насправді, відбулася зміна, спекулятивна заміна тез, уже не проти канонічної автокефалії, а проти автокефалії як такої. Я розумію, це не позиція всього церковного загалу. Ось, до речі, знову ж таки цікаві дані приводить Фонд Разумкова, що, якщо взяти віруючих, які себе ідентифікують з Українською Православною Церквою, то 37 відсотків з них за помісну автокефальну церкву, 42 відсотки - проти, тобто приблизно однаково. І де голос цих 37 відсотків? Я думаю, що треба чіткіше це демонструвати з боку самих віруючих.
- З головами віруючих УПЦ МП 20 років працювала ФСБ.
- Але вже є певні моделі, наприклад, відкрито Православний університет з ініціативи отця Георгія Коваленка, він почав свою діяльність. Є дуже конструктивна й цікава позиція архімандрита Говоруна, про якого ми згадували. Є багато інших, тобто є вже духовні постаті священнослужителів, які готові артикулювати свою опозиційну позицію, вони потребують, щоб, умовно кажучи, були хресні ходи не лише отих фундаменталістів, а щоб були такі хресні ходи, і з вимогою до керівництва церкви - адекватно відповідати. Ніхто такого хресного ходу, крім самих віруючих, не організує.
Лана Самохвалова, Київ