Головний елемент цивільного контролю у Норвегії - сам Уряд. Таким чином, військові виконують розпорядження цивільних осіб
- Яким чином, з правової точки зору, в Норвегії унормовані питання цивільно-військових відносин, зокрема, цивільного контролю над збройними силами?
- Головним елементом такого цивільного контролю у Норвегії є сам Уряд, адже міністр оборони є цивільною особою та входить до Уряду. Тож, цивільна складова існує. Наприклад я, цивільний, служу в Міністерстві оборони, і в цьому контексті представляю частину системи, яка забезпечує цивільний нагляд над військовими. Як це працює? Міністр оборони може надавати розпорядження Начальнику штабу з будь-яких питань. Вона (Іне Ериксен Серейде - ред.) може вимагати доповідь стосовно будь-яких справ, що відбуваються, і таким чином, військові виконують розпорядження цивільної особи.
У цьому контексті найбільш важливою є система підзвітності. Ми маємо ще й систему аудиту, яка є частиною цивільного контролю, а також цивільного омбудсмена - це все в структурі Міністерства оборони. При цьому омбудсмен підзвітний напряму парламенту. Таким чином, система цивільного контролю охоплює практично всі командні ланки. Функція такого контролю ще й у тому, щоб перевірити, чи дійсно оборонні структури займаються тим, що мають робити.
Ханс Петтер Мідттун, військовий аташе Норвегії в Україні:
- Мені здається, що саме поняття «Цивільний контроль над військовими» часто неправильно розуміється. Більшість людей вважають, що йдеться про систему підпорядкування, як її розуміють в армії. Але цивільний контроль означає набагато більше.
В умовах України це означає, що головна відповідальність за прийняття стратегічних рішень знаходиться в руках цивільного керівництва, а не у професійних військових офіцерів. Ця обставина дозволяє найкраще розставити міжвідомчі пріоритети для задоволення різних потреб держави. Парламент має можливість збалансувати ресурси, які є необхідними для протидії зовнішньому агресору, із іншими внутрішніми потребами та викликами, які також потребують рішення для подальшого розвитку держави.