Гейр Анеш Фагерхейм, головний юрист Міністерства оборони Норвегії
Україна знаходить унікальні відповіді на унікальні виклики
25.11.2016 10:03

- Чи існують у Збройних силах Норвегії правові інструменти, подібні до українських?

- Ні. Є декілька суттєвих відмінностей. У наших Збройних силах у правових інституціях ми також маємо як цивільний, так і військовий персонал, але він виконує дорадчу функцію, у нас немає прокурорських повноважень. Такі повноваження в Норвегії належать виключно цивільній сфері.

- Чи правильно розумію, що у вас немає військових прокурорів, військових судів або військової поліції - подібно до того, що ми маємо в Україні?

- Ми маємо військову поліцію у Збройних силах, як і чітку дисциплінарну систему з реагування на правопорушення. Але серйозні злочини вимагають прокурорського розслідування. Цим буде займатися цивільний прокурор, обізнаний у військових справах, але підзвітний виключно цивільним інституціям.  Результати його перевірки або розслідування буде розглядати цивільний суд, адже у Норвегії військових судів не існує.

- Тож, ваша функція, переважно, полягає у наданні військовослужбовцям правових консультацій. Але чи є у вас інші завдання, наприклад, у правовому захисті, який ви можете надавати військовослужбовцям?

- Я не впевнений, що саме ви маєте на увазі, говорячи про захист, оскільки ми не є захисниками. Якщо військовий, офіцер або солдат, підозрюється у скоєнні злочину, йому буде потрібно знайти цивільного адвоката, який захищатиме його у цій справі.

- Яким чином, з правової точки зору, в Норвегії унормовані питання цивільно-військових відносин, зокрема, цивільного контролю над збройними силами?

- Головним елементом такого цивільного контролю у Норвегії є сам Уряд, адже міністр оборони є цивільною особою та входить до Уряду. Тож, цивільна складова існує. Наприклад я, цивільний, служу в Міністерстві оборони, і в цьому контексті представляю частину системи, яка забезпечує цивільний нагляд над військовими. Як це працює? Міністр оборони може надавати розпорядження Начальнику штабу з будь-яких питань. Вона (Іне Ериксен Серейде - ред.) може вимагати доповідь стосовно будь-яких справ, що відбуваються, і таким чином, військові виконують розпорядження цивільної особи.

У цьому контексті найбільш важливою є система підзвітності. Ми маємо ще й систему аудиту, яка є частиною цивільного контролю, а також цивільного омбудсмена  - це все в структурі Міністерства оборони. При цьому омбудсмен підзвітний напряму парламенту. Таким чином, система цивільного контролю охоплює практично всі командні ланки. Функція такого контролю ще й у тому, щоб перевірити, чи дійсно оборонні структури займаються тим, що мають робити.

Ханс Петтер Мідттун, військовий аташе Норвегії в Україні:

- Мені здається, що саме поняття «Цивільний контроль над військовими» часто неправильно розуміється. Більшість людей вважають, що йдеться про систему підпорядкування, як її розуміють в армії. Але цивільний контроль означає набагато більше. 

В умовах України це означає, що головна відповідальність за прийняття стратегічних рішень знаходиться в руках цивільного керівництва, а не у професійних військових офіцерів. Ця обставина дозволяє найкраще розставити міжвідомчі пріоритети для задоволення різних потреб держави. Парламент має можливість збалансувати ресурси, які є необхідними для протидії зовнішньому агресору, із іншими внутрішніми потребами та викликами, які також потребують рішення для подальшого розвитку держави.

- Дозвольте дещо змінити тему нашої розмови. Зрозуміло, що всі військовослужбовці в Норвегії є громадянами. Якими політичними правами вони користуються? Чи є певні обмеження для їхньої політичної активності, які пов'язані із військовою службою?

- У Норвегії військовий може стати політиком, але перед тим він має зняти власну військову форму. Якщо ви офіцер, ви можете бути обрані членом парламенту, але ви маєте полишити військову службу на той період, який буде пов'язаний із вашою роботою в парламенті. Таким чином, ви не можете виступати в двох якостях одночасно. У нас є офіцери, які є місцевими політиками, але їм не дозволено брати участь у політичних зборах в уніформі. Ви маєте бути у цивільному в такому випадку. Тобто, ви можете долучатися до дебатів, але якщо ці дебати мають політичну природу, ви не можете робити це у військовому однострої. 

Маючи повагу до військової форми, ви не будете в ній робити політичні заяви

- Таким чином, якщо хтось піде на партійні збори у військовій формі, його звільнять з лав Збройних сил?

- Звільнять? Як сказати… Напевно, такий крок був би вже останнім. Зазвичай, може виноситися попередження, застосовуватися певні дисциплінарні заходи, якщо вас помітили у формі на політичному мітингу. Але, щиро кажучи, до цього моменту ми не мали таких прецедентів. Думаю, що для Норвегії це не є проблемою, зовсім. Маючи повагу до військової форми, ви не будете в ній робити політичні заяви. 

- Українській громаді буде надзвичайно цікаво почути цю тезу, адже в нашому парламенті побачити людину в однострої - не рідкість… Останнє питання - які домовленості на майбутнє ви досягли під час переговорів із Управлінням правового забезпечення українського Генштабу?

І Норвегії є багато чому повчитися в України. Перед вами постають унікальні виклики, та ви знаходите унікальні рішення у відповідь

Ханс Петтер Мідттун:

- Дозвольте долучитися до розмови, адже йдеться про важливий напрямок наших двосторонніх відносин. Для нас є очевидним обопільна зацікавленість у таких зусиллях. Переконаний, що ми можемо зробити внесок в аналіз тих уроків, які винесені з останніх подій, допомогти узагальнити досвід та запропонувати певне альтернативне його осмислення. Водночас, я переконаний, що і Норвегії є багато чому повчитися в України. Перед вами постають унікальні виклики та ви знаходите унікальні рішення у відповідь. Тож двостороння співпраця є на користь обом сторонам…

З «гібридної війни» Україна виносить дуже важкі уроки, і ці уроки є важливими для всієї Європи

- Ви зараз говорили про «гібридну війну»?

- Це одне з питань, напевно. Ситуація з міжнародної безпеки змінилася драматично після анексії Криму Росією та її агресії на Сході України. Гібридна війна вбирає у себе не лише використання військової сили, але й невійськові засоби, такі як дипломатія, економіка, енергетика, підривна діяльність, пропаганда та багато інших. Комбіноване використання військових та невійськових засобів створює унікальні політичні та військові виклики. Внаслідок цього Україна виносить уроки, які дуже важко їй дістаються, і ці уроки є важливими для всієї Європи.

Водночас, наслідки гібридної війни можуть бути більш масштабними внаслідок поточного стану інституцій в самій Україні. Саме тому розбудова міцних інституцій є вирішальним фактором для того, щоб досягти успіху, і ви можете скористатися досвідом та знаннями, які у цьому сенсі є в інших європейських країн.

Норвегія концентрує свою підтримку саме у цих сферах. У минулому році, наскільки я знаю, Норвегія надала суму близько мільярда гривень на реалізацію кількох проектів. У той же час, ми постійно працюємо над тим, щоб зміцнити стосунки у військовій сфері, зрозуміло, в рамках тих політичних обмежень, які маємо.

Михайло Дмитрук, Київ.

Фото автора.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-