Відпустка-2024: зростання бронювань порівняно з 2023-м – 480%!
Додаток «Укрзалізниці» щоранку видає сервісний збій – з 8-ї його починають штурмувати подорожуючі, система зависає (днями дещо змінили систему продажу, має розвантажитися). У польських, західних напрямках на 18-20 днів наперед – або нічого, або по кілька верхніх полиць на рейс. Люди планують, бронюють, беруть дітей і їдуть на море. Туроператорам довелося добряче перебудувати свою роботу, щоб це стало можливим, а туристам – освоїти нові (і досить складні) способи дістатися аеропортів чи курортів, навчитися самостійно планувати-бронювати. Експерти розповіли, як змінилися запити та очікування відпочивальників, цінники туроператорів, куди тепер возять з України на море і як наші люди вирішують проблему спільних пляжів з росіянами.
Сезон відпусток – не довоєнний, але бум відбувся
Вихователька дитсадка Олена Пелих з Київщини у червні вперше в житті побувала за кордоном – відпочивала у Туреччині. Трапився недорогий тур, то й вхопила. До Аланії з донькою їхали дві доби, але не журилися – цікавість перемогла. Нові міста, перетин Босфору на поромі, турецькі краєвиди, all inclusive – як одна велика пригода. Паралельно її знайома з того ж невеликого райцентру відправила сина з групою дітей до Болгарії. В один ранок звідти відправлялося відразу два великих автобуси, і від початку літа то був вже не перший заїзд місцевих школярів на Золоті Піски.
«Туристів стало значно, значно більше, - говорить Ігор Захаренко, засновник туркомпанії «Феєрія мандрів». - І туроператори запланували ще купу рейсів». Турбізнес почав сезон досить потужно – порівняно з попередніми роками попит збільшився в рази, говорить Наталія Шевченко, тревел-консультант. «Навесні багато операторів робили вебінари, онлайн-зустрічі і всі прогнозували цей сезон на рівні літа 2021 року – що буде бум, ріст пасажиропотоку, турпотоку з України, - розповідає вона. – Я слухала і дивувалась, але це правда: з квітня почався дуже-дуже великий підйом (порівняно з 23-м роком)». Мабуть, люди вже призвичаїлися жити умовах війни, а дітей оздоровити ж хочеться, міркує вона. Усі рейси закриті - на два тижні наперед нема місць навіть на автобуси. «Деякі напрямки вже перевантажені, як от Болгарія, з весни багато готелів розпродано, і подекуди це вже й на якості відбивається», - розповідає турагентка.
Люди подорожують, адже втома накопичується, потрібне перезавантаження, а мандрівки — одна з кращих можливостей побути в безпеці, підтримати ментальне здоров'я й отримати нові враження, пояснює Катерина Артюх, керівник Рroduct marketing Join UP! «Туристи з Харкова, попри постійні обстріли, продовжують активно бронювати відпустки», - наводить приклад вона. За словами експертки, повноцінно туризм зможе запрацювати лише після перемоги та відкриття неба і кордонів, але поступове відновлення відбувається. «До показників 2021 року ще далеко, але якщо порівнювати з літнім сезоном першого року повномасштабної війни, маємо зростання бронювань на 480%, - розповідає пані Катерина. - Найпопулярніша п'ятірка напрямків залишається незмінною: Туреччина, Єгипет, Болгарія, Чорногорія, Греція». «Того року добре купували Хорватію (тури здорожчали, бо готельєри підняли ціни), цього – Грецію (майже не змінилася в ціні), - розповідає Захаренко. - Запитують в основному море».
Зазвичай українці цікавляться найбюджетнішими варіантами, говорить Тетяна Дубровська, турагентка «Джей Ті Тревел». «Ті, хто про автобус і не думав, дізнаються ціни на тури з авіа, жахаються і дозволяють собі найдешевші, - каже вона. – Багато хто не їздив, чекав, що вже після перемоги, але заради дітей їдуть».
«У мене завал запитів (я маленький ФОП), а у колег з агенцій та мереж ще більший завал», - описує ситуацію Шевченко.
Новинки – автобуси на море і доступ до всього європейського
«Туризм в Україні працює в стані постійних потрясінь і ми давно до них готові, швидко адаптуємося», - говорить Ігор Захаренко. Ще у 2022 році турбізнес почав шукати шляхи кооперації з європейськими партнерами, розповідає Тетяна Дубровська. «Ми підключились до системи, нам надали свої паролі, можливість слідкувати за наявністю турів онлайн і я постійно порівнюю ціни», - розповідає вона.
Так українські туристи отримали доступ до турів, розроблених для сусідів-європейців. Ринок адаптувався до змін і деякі туроператори та мережеві агенції пропонують агентам співпрацю з польськими, румунськими та іншими європейськими туроператорами, тобто ми можемо підбирати та бронювати їхні продукти та отримувати інформаційну підтримку представництва в Україні», - пояснює Шевченко.
Українські туроператори теж знайшли способи працювати. «Компанія повністю адаптувала логістику і продукти та зміцнила позиції порівняно з початком повномасштабного вторгнення, - коментує ситуацію Катерина Артюх. - Розширили польотну географію — є вильоти з усіх великих міст Польщі, Румунії, Казахстану, Молдови та країн Балтії». Це переважно чартерні рейси, але є й невелика кількість блоків на регулярних рейсах Fly Dubai, Fly One, Wizzair. «Феєрія мандрів» цього року літає на крилах Aegean Airlines – має блок місць на рейсах з Кишинева. «Але такі часи - не можна братися за ризикові проєкти, непідйомні, - ділиться засновник компанії Ігор Захаренко. – Тобто викуповувати квитки, місця в готелях слід мінімально, без надлишку: це вкладення, яке може не окупитися».
У 2024 поновили чартерну програму за екзотичними напрямками — на Занзібар (Танзанія) та Шрі-Ланку, розповідає Артюх. Залишаються доступними такі напрямки, як ОАЕ, Мальдіви, Таїланд, Андорра, Тенерифе. «Туристи також адаптувалися до логістичних змін. Приміром, комбінують поїздку потягом до країни вильоту з перепочинком в готелі перед польотом або дістаються аеропорту звичайними рейсовими автобусами», - говорить вона.
Від початку війни активно розвиваються автобусні тури. Раніше довгі переїзди лякали – тепер стали буденністю. До Чорногорії, Хорватії, Іспанії, Італії, Туреччини наші оператори надають найчастіше досить комфортні автобуси, розповідає Наталія Шевченко, до Болгарії можуть бути менш зручні.
«Автобусом їдуть, коли хочуть в точці А сісти і в Б зійти, без стикувань, пересадок з валізами і дітьми, страху запізнитися, - пояснює Шевченко. – Але якщо до болгарського курорту їхати 27-28 годин, то до грецького – 32 найменше, в Туреччину – більше 40 і це важко». Іноді і 54 години туристи проводять в дорозі до моря, каже Дубровська. Але автобусний тур – це завжди дешевше, ніж переліт, тож Болгарія цього літа б’є рекорди популярності: це для нас найближче доступне море. «Такі пропозиції розходяться, як гарячі пиріжки. Автобусами навіть бабусь з онуками відправляємо», - говорить пані Тетяна.
Політика операторів щодо цього різна: одні намагаються якнайшвидше доставити людей на курорт, інші будують маршрут з зупинками. «До Перемишля – потягом, потім автобус і далі дивимося міста, пам’ятки, робимо ночівлі, - наводить приклад Захаренко. - 400-500 км на день максимум». А на Болгарію, таке враження, виділяють найменш комфортні автобуси - очевидно, щоб здешевити максимально напрямок, зробити доступним для всіх, вважає Дубровська, доводиться прискіпливо обирати оператора і перевізника. «На початку чи в кінці літа тур в цю країну міг коштувати близько 20000 грн на двох з харчуванням», - каже вона. Для порівняння – автобусний тур у Грецію (Халкідіки) наприкінці серпня коштує 31 891 грн на двох без харчування, а в Албанію з перельотом на ті ж дати – від 42 397 (за даними ресурсу для онлайн-підбору турів Misto.travel).
У пошуках доступного українці навчилися кооперуватися. У соцмережах з’явилося багато груп на кшталт «Відпочинок у Хорватії», «Житло в Італії», де викладають помешкання на курортах в оренду (ще й часто – власники-українці). Тревел-спільнот, у яких туристи (здебільшого туристки) запитують одне в одного порад щодо квитків, стикувань, видів транспорту тощо. Передають один одному контакти словацьких, польських турагентів, сайти, де викладають тури зі знижками.
Статистики, звісно, нема, але на око і за логікою – самостійних туристів стало значно більше. Хтось побував в евакуації і здобув досвід подорожей Європою, хтось має там родичів. «Часто буває - частина родини виїхала, частина тут, а зустрічаються десь в Амстердамі чи Варшаві і - разом на відпочинок», - наводить приклад Дубровська.
Логістика по-українськи: три дні лісом, два дні полем
Дістатися аеропорту нині – цілий квест. І основне здорожчання відпочинку - за рахунок вартості доїзду до аеропорту чи точки, звідки починається мандрівка, говорить Захаренко. Зручно літати з Кишинева, Сучави, Ясс, Кошице, Ряшіва, Любліна, Кракова, Варшави, можна й з Будапешта чи Бухареста. З’явилося чимало перевізників, що пропонують прямі автобусні рейси до цих міст і навіть прямо до аеропортів з Києва, Одеси, Львова, Чернівців тощо. Так, переїзд з Чернівців до Сучави коштує орієнтовно 460 грн, з Києва або Одеси до Кишинева – 800-1000. Є проблема: непрогнозований час проходження кордону, попереджає Наталія Шевченко. «В сезон можна простояти там 5,6, 10 годин, - розповідає вона – Польські кордони взагалі непередбачувані». Водії мусять стати у єЧергу (проєкт «Електронна черга перетину кордону). Запізнився – чекай, скільки доведеться.
Якщо обрати потяг (ним можна прямо чи з пересадками доїхати до Кишинева, Перемишля, Хелма, Кошице, Будапешта, Бухареста), час на кордоні більш прогнозований. Та й спині легше, коли не мусиш сидіти добу-півтори. Але ж спробуй ті квитки купити – продаж на ці надпопулярні напрямки відкривається о 8-9 ранку на 20 днів (в Кишинів – на 30) наперед і розкуповують їх без перебільшення миттєво. Від перевантаження сайт і додаток «Укрзалізниці» постійно видає збій, зависає, але при цьому хтось примудряється вихопити квитки – у продажу за годину-дві лишаються одиниці. «Мій лайфхак – щоб швидко купити, потрібно два девайса, одночасно відкрити сайт і додаток – одне зависне, з іншого придбаєш. І завчасно зберегти дані пасажирів в додатку, щоб не витрачати й хвилини», - описує процес консультантка Наталія. Іноді доводиться мати справу з перекупами – попри всі зусилля УЗ верифікувати покупців, їх бізнес процвітає і з величезною накруткою квиток у них завжди дістати можна.
Їдуть діти, військові і «наші у Європі»
Шукають тури мами з дітьми, бабусі, часом військові-відпускники. Стараються вивезти або хоча б відправити у табір дітей. «З військовими бувають відмови – забронював, але щось змінилось і не відпускають, непевні туристи», - говорить тревел-консультант Наталія.
Що цікаво - великий сегмент складають туристи-українці за кордоном, розповідає Шевченко. Багато з них звертаються саме до наших агенцій, аби підтримати наш бізнес – навіть ті, хто давно живе в ЄС», - ділиться враженнями Дубровська. «В українських агентів людяний підхід до туристів – ми 24/7 на зв’язку, реєструємо на рейси, вирішуємо проблеми різні, аби клієнти залишалися лояльними», - міркує Наталія Шевченко. В Європі так не працюють – продали і співпраця з агентством закінчилась, знижки трапляються рідко, заздалегідь все бронюється, фактично нема поняття «палаючі» тури. А українці до того звикли, пояснює пані Наталія, бо у нас до війни був ринок перегрітий - більше пропозицій, ніж споживачів. Навіть зараз іноді «палає», хоч і рідко: тепер до найближчого аеропорту їхати не дві години, а добу-дві.
Для української сфери туризму характерна сильна залежність туристів від агентів, погоджується Катерина Артюх. Від них очікують, що вони зроблять за туриста все — запропонують напрямок, підберуть готель, розваги — спланують буквально кожну деталь відпочинку. «А в європейських країнах, де працює Join UP!™, зовсім інший підхід: вся комунікація зводиться винятково до питань оформлення і оплати туру». Через цю «залежність» туристів від агентів на українському ринку доволі активний тренд на особисті блоги турагентів в соцмережах, розповідає експертка. Агенти в деталях розповідають на своїх акаунтах в Instagram, TikTok та Facebook про напрямки та готелі, роблять «відеотури» по номерах, які пропонують готелі тощо. Туристи навіть готові додатково платити за інформацію: про це говорить поява Тelegram-каналів з платним приєднанням, де агенти діляться тим, що дізналися під час рекламних турів.
В Тунісі росіян немає, а в Туреччині не оминеш
Єдина проблема, рішення якій не існує – як ділити відпочинок на спільних з росіянами курортах. Готелі без росіян – найперший критерій у більшості українських туристів, говорять і Наталія Шевченко, і Тетяна Дубровська. Вони існують, зокрема, і в Туреччині, але такі тури надто дорогі, недоступні на певні дати або геть незручно дістатися, тож на них не погоджуються і обирають дешевші варіанти. «Люди плюються на москалів, але їдуть у Туреччину», - каже пані Тетяна. Десь росіяни агресивні, десь, за словами Дубровської, стишуються або зникають, чуючи українську мову. «Як сказала одна з моїх туристок - вони і так забрали у мене нормальне життя, чому я маю собі відмовляти ще й у відпочинку? Нехай вони мене бояться», - каже Шевченко.
Якщо відповідної політики немає на національному рівні, жодний сервіс бронювань не обмежуватиме запити за національністю, громадянством чи іншими критеріями, запевняє пані Катерина. «Мабуть, жоден готель ні за яким напрямком, куди росіянам дозволений в'їзд, не може гарантувати відпочинок без росіян», - каже вона.
За популярними серед українців напрямками традиційно відпочивають і росіяни, бо впродовж багатьох років на міжнародному ринку ми сприймалися як один регіон і одна цільова група, тому для нас формувався однаковий продукт. «Найменше їх у Тунісі, бо наразі туди немає чартерних рейсів з Росії, - підказує Артюх. - Також менша ймовірність зіштовхнутися з ними під час відпочинку на Кіпрі, якщо оминати великі міста типу Ларнаки чи Лімассола, де російські експати скуповують нерухомість». Також немає чартерів з РФ до єгипетського Марса-Аламу, росіян небагато в Албанії та в деяких регіонах Хорватії. Наталія Шевченко щойно повернулася з Греції – відпочивала у селищі за 100 км від аеропорту і жодного росіянина не зустріла. «Але пакетних турів сюди немає, треба самому все шукати-бронювати і логістика досить важка: це час, гроші і не кожна мама повезе так дітей», - пояснює вона.
Все, що в силах туроператора – зменшити вірогідність контактів з росіянами, пропонуючи передусім готелі і курорти, орієнтовані більше на європейського туриста, пояснює Артюх. Але гарантувати, що їх там не буде, неможливо і це пояснюють туристам. «Також домовляємося з приймаючими сторонами і безпосередньо з готелями, щоб українських туристів не об'єднували з російськими і білоруськими групами на час екскурсій; намагаємося збільшити кількість україномовних гідів та просимо пропонувати англомовних як альтернативу, сприяємо запровадженню україномовних телеканалів в готелях, пояснюємо і переконуємо відмовлятися від російської музики у розважальних програмах для гостей готелів тощо», - розповідає експертка. Там, де туристичний потік українців великий - підхід добре спрацьовує, де українців небагато — домовлятися значно важче. Українцям співчувають, але свої гроші рахують і тому не поспішають відмовлятися від російських туристів. «Для глобальних змін важливо збільшувати туристичний потік з України за всіма напрямками, це відкриватиме для нас більше можливостей для створення окремого українського продукту «без росіян»», - впевнена пані Катерина.
Тетяна Негода, Київ
Фото автора