Миротворців на Донбасі має очолити Фінляндія або Швеція - Немиря
Можлива миротворча місія ООН на Донбасі має розгортатися по всій тимчасово окупованій території України, включно з кордоном з РФ, та бути частиною ширшого процесу під егідою тимчасової міжнародно-цивільної адміністрації.
Таку думку висловив народний депутат, голова комітету з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин Григорій Немиря під “круглого столу” в Укрінформі на тему “Миротворча місія ООН – можливості та ризики для безпечного миру” у рамках першої Національної платформи “Діалог про мир та безпечну реінтеграцію”.
“Миротворчі сили ООН мають бути інструментом, який допоможе розв’язати поточний конфлікт, уникнути замороженого конфлікту та гарантувати довгостроковий мир та стабільність у регіоні. Для досягнення цих цілей миротворчі сили повинні стати частиною ширшого процесу під егідою цивільної адміністрації, і тому ми говоримо про багатовимірну миротворчу операцію. Отже, миротворчі сили мають бути невід’ємною складовою частиною міжнародної цивільної організації, яка має призвести до відновлення суверенітету України в рамках її міжнародно визнаних кордонів”, - сказав він.
За словами депутата, хоча Мінські домовленості в сенсі упередження найбільш негативного розвитку ситуації були необхідні, однак наразі їх недостатньо для досягнення миру. Свідченням цього є і обговорення можливості розгортання миротворчої місії ООН на Донбасі, згадки про яку немає у Мінських домовленостях, зазначив він.
Немиря вказав, що можлива миротворча місія ООН повинна мати повний контроль над зоною конфлікту, “у тому числі на лінії розмежування для попередження атак або ударів у зоні конфлікту, у зоні конфлікту для забезпечення підтримки перемир’я та попередження атак на міжнародний персонал, цивільне населення, важливі об’єкти критичної інфраструктури та атак зсередини зони конфлікту, а також на кордоні між Україною та Росією для попередження переміщення озброєних осіб, зброї та спорядження в зону конфлікту”.
Поруч з цим, зважаючи на присутність в Україні СММ ОБСЄ, виникає питання сумісності двох організацій — ОБСЄ та ООН - “для координації та уникнення непотрібного дублювання, конфліктів у процесі прийняття рішення”. “Ми вважаємо, що має бути одна особа, яка виступатиме в ролі спецпредставника генерального секретаря ООН і одночасно голови ОБСЄ для забезпечення максимальної координації між миротворчими силами та СММ ОБСЄ”, - заявив депутат.
Стосовно мандату місії, то він, зокрема, повинен включати наступні елементи: забезпечення безпеки для СММ ОБСЄ і тимчасової міжнародної адміністрації; перевірка забезпечення та примушення до перемир’я, розділення воюючих сторін, стримування порушників перемир’я, нагляд за виведенням, знищенням чи збереженням у визначених місцях важкого озброєння; захист цивільного населення та критичної інфраструктури; забезпечення безпеки на лінії розмежування на першому етапі та, згідно з чітким графіком, і на українсько-російському кордоні; підтримка закону і порядку; утилізація боєприпасів та розмінування; сприяння обміну заручниками та ув’язненими.
Стосовно країн, які могли б увійти до складу миротворчої місії, то, на переконання Немирі, тут слід керуватися принципами військової спроможності, досвідом миротворчої діяльності, взаємодією та сумісністю з військами інших країн, також, щоб це була це “сильна країна-лідер (lead-nation)”. “Щодо lead-nation, то найкращий вибір тут може бути між Фінляндією та Швецією, як країнами, які мають репутацію та могли б визнаватися усіма сторонами конфлікту як нейтральні і неупереджені”.
Крім того, за його словами, іншими країнами, які могли б надати свої контингенти, можуть бути Австрія, Швейцарія, Ірландія, Індія,Бразилія, Аргентина, Австралія, Нова Зеландія.
Стосовно кількості миротворчої місії ООН, то, на переконання Немирі, вона має нараховувати близько 30-40 тис. військовослужбовців. Тимчасово міжнародна цивільна адміністрація, яка буде виконувати, окрім іншого, функції місцевих адміністрацій повинна налічувати близько 3-5 тис. осіб.
Також стороні конфлікту - Російській Федерації — треба дати можливість вивести за визначеним графіком озброєння та військову техніку з Донбасу до того, як миротворці перекриють кордон українсько-російський кордон, додав Немиря.