Поспіх з виборами на Донбасі може призвести до ескалації — експерти
Проведення виборів на постконфліктних і окупованих територіях може призвести до нової ескалації.
Про це свідчать результати дослідження Центру "Нова Європа", повідомляє кореспондент Укрінформу.
"Дослідження конфліктів у постконфліктний період показали, що несвоєчасне проведення виборів у "хиткому постконфліктному суспільстві" призводить до ще більшої ескалації протистояння", - заявив в коментарі Укрінформу перший заступник директора Центру "Нова Європа" Сергій Солодкий.
За його словами, українська влада повинна уважно ставитися до уроків врегулювання конфліктів в інших країнах. Врахування цих уроків може допомогти уникнути пасток, які розставила Росія.
"Найбільший ворог у процесі врегулювання — це поспіх. Україна, міжнародні партнери мають відштовхуватися не від того, коли будуть проведені вибори, а від того, наскільки дотримані та виконані передумови для їхнього проведення", - зазначив експерт.
Згідно з висновками дослідження, якщо вибори проводяться менш ніж через два роки після припинення вогню у випадку молодих демократій, і менш ніж через рік після припинення вогню у випадку розвинутих демократій, це призводить до поновлення збройного протистояння.
Проведення виборів через три роки після припинення вогню є найбільший сприятливим для стабілізації ситуації та збереження миру.
Аналіз досвіду організації та проведення виборів на постконфліктних територіях демонструє, що вибори можна проводити тільки на демілітаризованій території. Адже сторона, яка програє вибори, може спробувати за допомогою зброї змінити результати волевиявлення.
Тільки повернення ВПО і біженців у свої рідні міста і села здатне забезпечити довготривалий мир. Без їхньої участі можуть відбутися електоральні маніпуляції, які будуть нейтралізовані на наступних виборах або вже під час формування місцевих органів влади.
Важливу роль у створенні подібного середовища відіграють ЗМІ. Тому варто було б розробити документ, який би визначав стандарти та принципи поведінки ЗМІ, а також механізм застосування санкцій (як проти внутрішніх, так і зовнішніх ЗМІ) у випадку їх порушення.
Наперед визначена дата голосування (до фактичного виконання усіх етапів врегулювання конфлікту) підриває зусилля із забезпечення чесного та відкритого виборчого процесу. Рекомендація не поспішати особливо стосується міжнародних посередників, які фактично й легітимізують проведення виборів та їхні результати.
Зміна виборчого законодавства вимагає надання щонайменше року усім учасникам виборчого процесу (комісіям, партіям, виборцям тощо) для ознайомлення з новими правилами та налагодження роботи. Цей час необхідний не лише для того, щоб забезпечити умови для чесного та вільного волевиявлення, а й для формування поміркованої місцевої сили, здатної створити противагу впливу прибічників радикального курсу. Саме це, а не вибори, має бути метою мирного врегулювання, як гарантія незворотності процесу.
Аналітики Центру "Нова Європа" проаналізували 58 випадків проведення виборів у постконфліктному середовищі з 1960 по 2002 роки.
Ще у 2016 році ці напрацювання були передані українським дипломатам, а також учасникам переговорів у Мінську.