Якими дронами росія намагається «кошмарити» Україну та світ
Фейки – один із основних видів зброї військово-політичного керівництва держави-окупанта
Повномасштабна війна в Україні активізувала переозброєння багатьох країн. Світ очікує новий виток гонки ядерних озброєнь, свідчить нещодавнє дослідження Стокгольмського міжнародного інституту досліджень проблем миру SIPRI. Особливу увагу наразі звертають і на високотехнологічну зброю, яку оснащено штучним інтелектом. Зокрема, сучасні збройні конфлікти не відбуваються без використання безпілотних авіаційних комплексів (БАК). Такі дрони працюють максимально автономно, що сприяє збереженню життів воїнів. На сьогодні БАК поділяються на два основні напрями за призначенням. Це – розвідувальні (тактичні) та ударні (стратегічні) безпілотники. Саме ударні БАК можуть суттєво змінювати ситуацію на полі бою. Одним із таких безпілотників є український Bayraktar TB2 турецької компанії Baykar Makina, який вже встиг себе зарекомендувати під час азербайджансько-вірменської війни в Нагорному Карабасі у 2020 році.
У свою чергу, росія продовжує вести інформаційно-пропагандистську війну, намагаючись вже не перший рік поспіль у такий спосіб наздогнати країни-виробники БАК, вкидаючи в медіапростір інформацію щодо власної переваги в створенні стратегічних ударних безпілотників.
Фейки – один з основних видів зброї військово-політичного керівництва держави-окупанта на чолі з міністром оборони-піарником шойгу. російська пропаганда намагається створити спотворену картинку наявності сильної школи безпілотної авіації, але оцінки військових експертів (у тому числі й російських, але що висловлювалися ще до початку повномасштабного вторгнення рф в Україну) і аналіз збитої та перехопленої техніки на російсько-українській війні дають змогу зрозуміти, що ж насправді відбувається в цій галузі в окупанта.
ПОЗАДУ США, ТУРЕЧЧИНИ І КИТАЮ
Більшість безпілотників, що є в російській армії, – насамперед тактичні. Серед них є такі як «Орлан-10», «Форпост», «Гранат», «Елерон». Всі ці БАК мають іноземні комплектуючі, які росії вдавалося закупляти всупереч санкціям. Безпілотник «Орлан-10» взагалі оснащено деталями з щонайменше 5 країн світу, включаючи двигун. Більш того, в такому безпілотнику 2022 року виробництва нещодавно знайшли сучасну тепловізійну матрицю французького виробника Lynred. Крім того, він містить й інші деталі із США та Європи, альтернативи яким у рф немає. А безпілотник «Форпост» взагалі разроблено на основі ізраїльського БАК IAI Searcher II.
У квітні цього року стало відомо, що ЗСУ вдалося збити ще один російський безпілотник. Цього разу під роздачу українських сил оборони потрапив розвідувально-ударний безпілотник «Оріон» виробництва компанії «Кронштадт». У рф цей літаючий апарат називають «російським Bayraktar» і навіть порівнюють ці дві машини. «Оріон» створений за технічним завданням ще у 2011 році.
Російський військовий журналіст, головний редактор газети «Військово-промисловий кур'єр» (2010—2015) Михайло Ходарьонок зазначав в серпні 2021 року, що безпілотник «Оріон» має недостатній потенціал для вирішення завдань. Ба більше, тоді він був переконаний, що в перегонах щодо створення безпілотної авіаційної техніки рф знаходиться в ролі «наздоганяючого гравця».
Вже в квітні цього року Стейн Мітцер та Йост Оліманс – фахівці, що ведуть блог на Oryx (голландський сайт оборонної аналітики та дослідження військових дій – ред.) висловили переконання, що майбутнє перспективних безпілотників армії рф є сумнівним через хронічну нестачу належного фінансування та відсутність доступу до ключових технологій, а росія помітно відстає в сфері безпілотної авіаційної техніки від таких країн, як США, Туреччина та Китай.
Фахівці інформаційно-консалтингової компанії Defense Express підтверджують, що «прогресс Росії у розробці та серійному виготовленні оперативно-тактичних та стратегічних безпілотників суттєво обмежений з огляду на необхідність отримання технологічних складових та компонентів, які підпадають під експортні обмеження». Втім, це не означає, що такі поставки до Росії не відбуваються через треті країни», додають вони.
БАГАТО ШУМУ НАВКОЛО ТОГО, ЩО НІХТО НЕ БАЧИВ
Повертаючись до підприємства «Кронштадт», варто наголосити, що декларації компанії про досягнення теж викликають сумніви. Наприкінці минулого року на підприємстві повідомили про створення нових видів малогабаритної безпілотної авіаційної техніки. Тоді інформувалося, що такі зразки як «Алиот», «Мицар», «Луман», «Мерак» можна буде побачити на форумі «Армія-2021». Але пізніше виявилося, що нові безпілотники – це зразки з AliExpress (глобальний віртуальний торговий майданчик, що надає можливість купувати товари – ред.), про що писали й самі російські ЗМІ.
Найбільш потужним БАК у росії вважається новітній стратегічний С-70 "Охотник", але і тут рф не довела справу до кінця. Йшлося про створення щонайменше трьох ескадрилей С-70 «Охотник». А на початку минулого року в росії все ж таки визнали, що льотні випробування БАК «Охотник» не завершаться раніше 2023 року.
За інформацією ЗМІ рф, машина буде здатна виконувати як розвідувальні місії – для цього вона оснащена оптико-електронним і радіотехнічним обладнанням, так і ударні завдання на рівні сучасного багатоцільового пілотованого літака.
росія не перший рік хоче отримати БАК, який був би порівняний з американськими. Так з'явився й проект «Скат» – великий розвідувальний та ударний безпілотник. Інформувалося, що його розрахункова максимальна злітна маса – 20 тонн, а максимальна швидкість – приблизно 850 кілометрів на годину. Втім, станом на зараз розробка даного проекту призупинена через відсутність фінансування.
Також у рф полюбляють нахвалювати перспективну розробку БАК «Гром», але її фактично немає. За даними з відкритих джерел, цей комплекс вже довго перебуває на стадії розробки.
Що стосується середньовисотного безпілотника важкого класу з великою тривалістю польоту «Альтіус-РУ», то, за інформацією російських ЗМІ, він може бути в повітрі близько 48 годин і розрахований на розвідку з висоти 12 тисяч метрів. Дальність польоту «Альтіус-РУ» – близько десяти тисяч кілометрів. У грудні минулого року в ЗМІ рф була інформація, що цей безпілотник пройшов випробування, але подальша його доля не відома. Принаймні, такі широко рекламовані БАК ніде не бачили, і у загарбницькій війні проти України вони не беруть участь. Тобто, їх просто немає.
РИЗИК ПОСТАВОК ІЗ КАЗАХСТАНУ І ДВИГУНИ ДЛЯ «ОРЛАНІВ»
Як би росія не хотіла змагатися в сфері розробки та виробництва безпілотної авіаційної техніки з провідними країнами, ця галузь наразі їм не по зубах – відсутня школа, а залежність від іноземних чипів російської оборонки переростає в катастрофічну технологічну проблему. Наявність працюючого ембарго унеможливить обладнання російських дронів, тим самим поставить під сумнів взагалі їх існування.
Крім того, країни-друзі рф мають розуміти серйозність питання, допомагаючи загарбникам. Так, наприклад, Туреччина та Казахстан підписали угоду про спільне виробництво ударних безпілотників ANKA. Турецька державна аерокосмічна компанія уклала угоду з Kazakhstan Engineering, і за повідомленням розробника дронів, крім виробництва, співпраця передбачає технічне обслуговування та ремонт БПЛА на спільному підприємстві Казахстану. Незважаючи на те, що Казахстан відмовився підтримувати рф після масштабного вторгнення в Україну у лютому 2022 року, експерти вважають, що є ризик поставок таких безпілотників у росію. Хоча Казахстан залишається потужним партнером України у галузі ВТС.
Директор українського приватного підприємства «Атлон Авіа» Артем В’юнник впевнений, що якщо б в світі існував гідний контроль за санкціями, то можна було б обмежити виробництво безпілотної авіаційної техніки в рф та змусити цю країну страждати від технологічної кризи.
«Навіть компоненти, які не мають військового чи подвійного призначення, виробляються дуже обмеженим колом підприємств у світі. Якщо, наприклад, заблокувати постачання двигунів внутрішнього згорання (ДВЗ), якими укомплектовані безпілотники «Орлан-10», то росія дуже не скоро зможе запропонувати вітчизняний аналог подібної системи, а навіть якщо запропонує, то, я впевнений, що перші такі зразки будуть падати дуже часто», – додав він під час ефіру на Апостроф TV.
Директор підприємства «Атлон Авіа» наголосив, що для того, щоб знайти заміну двигуну, який відтестовано та відпрацьовано роками, необхідно досить довгий час, тим паче, якщо мова йде про ДВЗ.
У свою чергу, співзасновник компанії DroneUA Валерій Яковенко переконаний, що російське обладнання, що має натяк на те, щоб бути «інтелектуальним», складається з компонентів, придбаних за межами рф, і в абсолютній більшості — це підсанкційні поставки.
Він додав, що пропагандистська поведінка росії вже навіть має свій термін – «аналогівнема». Яковенко вважає, що росія програла технологічну війну, а такі речі як імпортозаміщення та контрабанда їм не допоможуть.
Показово, що за час повномасштабного вторгнення рф на територію України ЗСУ вдалося приборкати 591 безпілотник оперативно-тактичного рівня. Такі цифри вражають та змушують задуматися щодо якості БАК російського виробництва, напханих іноземними комплектуючими. А що ж буде зі сферою, коли рф не зможе обходити санкції на поставку компонентів?
Дмитро Бадрак