Під вибухи російських ракет Україна продовжує рухатись до ЄС
Ми маємо чітку політичну волю нашого Президента і Парламенту щодо виконання усіх 7-ми рекомендацій Європейської Комісії, які нам було надано разом із статусом кандидата на членство в ЄС.
Ми маємо чітку політичну волю нашого Президента і Парламенту щодо виконання усіх 7-ми рекомендацій Європейської Комісії, які нам було надано разом із статусом кандидата на членство в ЄС. Це зобов’язання, взяті перед українським народом і нашими міжнародними партнерами, які послідовно допомагають нам у боротьбі за незалежність. Ми їх виконуємо.
Реформа Конституційного Суду України – перша із рекомендацій і ми першою її втілюємо, ухваливши надважливий законопроект, який впроваджує відкриту й прозору процедуру конкурсного відбору кандидатур на посаду суддів КСУ, на основі оцінки їх доброчесності та професійності.
Саме прозорість і відкритість є нашими безальтернативними позиціями. Задля цього, до процесу добору суддів КСУ ми залучаємо абсолютно новий допоміжний орган – Дорадчу групу експертів, яка наполовину складатиметься із міжнародних представників.
Ця група оцінюватиме спочатку моральні якості (елементом яких є доброчесність) всіх кандидатів на посаду суддів КСУ, а згодом і їх професійну компетентність. Особи, які не відповідатимуть критерію високих моральних якостей, будуть припиняти участь у конкурсі. Стосовно кандидатів, допущених до наступного етапу, група оцінюватиме професійну компетентність та надаватиме суб’єктам призначення вмотивовані рішення з рейтинговими оцінками – від «найбільш відповідає», «відповідає» до «не відповідає».
Нам вдалося врахувати рекомендації Венеційської комісії та забезпечити необхідний баланс, щоб процес був максимально деполітизований і відкритий, як для українського народу, так і для країн-партнерів, які нас підтримують.
Задля цього ми пішли на безпрецедентний крок. Ми передбачили, що половину членів Дорадчої групи експертів складатимуть представники від міжнародних організацій та Венеційської комісії. Більш того, їхня роль буде рівнозначною з представниками від національних суб‘єктів формування. Адже порядок голосування передбачає, що голосів трьох міжнародних експертів буде достатньо для припинення участі у конкурсі недоброчесних кандидатів. Те ж саме стосується й оцінки професійних якостей - якщо кандидат не отримує підтримку більшості складу комісії, він буде вважатися таким, що не відповідає цим критеріям.
Передусім, це потрібно для того, аби убезпечити процес призначення суддів КСУ від політичного впливу та зробити його відкритим, публічним і таким, якому будуть довіряти не тільки всередині країни, а й наші міжнародні партнери.
Наскільки мені відомо, в жодній іншій європейській країні немає навіть приблизно подібної процедури добору суддів Конституційного Суду, яка б передбачала настільки високий рівень відкритості і залученості міжнародних партнерів.
Зазначу, що в Конституції України відбір кандидатур на посаду судді Конституційного Суду мав здійснюватися на конкурсних засадах починаючи ще з 2016 року. Але тільки зараз, спільними зусиллями ми це забезпечили.
Ми створюємо умови, коли єдиний в Україні орган, який має конституційну юрисдикцію, будуть представляти лише найкращі з кращих правники, із високими моральними та професійними якостями. У результаті ми отримаємо Конституційний Суд, який забезпечує баланс між усіма гілками влади та стоїть на захисті національних інтересів і дотримання Конституції. Це в свою чергу, убезпечить втілені Україною реформи і не допустить відкату в минуле.
Ми отримаємо орган, що базуватиметься виключно на довірі суспільства і служитиме українській державі й українському народу. Саме це ми закладаємо в основу реформи КСУ. Те, чого давно очікують українці, те, що українці виборюють власною кров’ю.
І безумовно, це важливий крок для нашої подальшої євроінтеграції, адже виконання кожної рекомендації Єврокомісії наближає нас до повноцінних переговорів про вступ до ЄС.
Денис Маслов