F-16 це вам не МіГ-29, або Ці «пташки» цілком здатні змінити хід війни
Відомий авіаексперт Валерій Романенко порівняв для Укрінформу можливості F-16 і МіГ-29. Різниця — разюча
Декілька тижнів тому країна-агресор вдарила по одному з об'єктів у Чернігівській області новим й доволі небезпечним озброєнням – керованими плануючими бомбами УПАБ-1500В (індекс К029Б) вагою 1,5 тони. Що це за боєприпас – можна детальніше прочитати на сайті мілітарного видання Defence Express. Ми ж – дещо про інше.
За словами речника Повітряних сил ЗСУ Юрія Ігната, для боротьби з новою загрозою (і не тільки новою) українцям потрібні сучасні західні літаки, тому що наші, ще «радянські» цього зробити не можуть. Крім усього іншого, пан Ігнат згадав про винищувачі F-16 й, очевидно, зробив це не просто так. Адже 4 березня журналісти NBC з посиланням на двох членів Конгресу та високопоставленого чиновника США повідомили, що двоє пілотів з України на сьогодні перебувають в Сполучених Штатах на військовій базі, де їхні навички з управління оцінюють на тренажерах літаків, зокрема F-16.
Отже, про важливість американських винищувачів, скільки нам їх треба, чим вони кращі за радянські та чому від цих «пташок» залежить ефективність контрнаступу ЗСУ – ми поговорили з Валерієм Романенком, авіаекспертом, провідним науковим співробітником Державного музею авіації ім. О. К. Антонова.
Україні потрібні західні винищувачі: чому саме F-16?
Валерій Романенко розповідає, що обговорювалися різні типи літаків, такі як Gripen і F-16, але ймовірно, що ми все ж отримаємо (колись) F-16. Чому? Бо вони вже експлуатуються у Польщі, Словаччині, Румунії, Чехії та Болгарії. Тобто F-16 мають фактично усі наші сусіди. За виключенням Угорщини, ця країна експлуатує Gripen. А ще – США, наприклад, збираються тримати цей літак на озброєнні ще 20 років.
«У Європі, тобто в згаданих країнах, є сервісні центри. І якщо виникнуть якісь серйозні пошкодження, то ми зможемо туди передавати F-16 для ремонту, щоб не транспортувати їх до США або Туреччини. Логістика – це також важливо. Тому зараз схиляються саме до цих літаків, хоч ми не відмовимось і від інших. Це перше», - каже авіаексперт.
Станом на 2018 рік було відомо, що винищувачів F-16 у світі побудовано близько 4,6 тис.
Друге – на сьогодні в України є чотири типи бойових літаків. Це, зокрема, винищувачі Су-27 і МіГ-29, штурмовики Су-25, а також бомбардувальники Су-24. Та от, F-16 усі ці функції може виконувати один.
«Варто лишень глянути на номенклатуру озброєння до F-16, яка утричі ширша, ніж до будь-якого нашого літака, - наголошує співрозмовник. - Процитую слова українського пілота винищувача МіГ-29 з позивним "Джус": "У нас старі ракети, обмежені по дальності й по принципу дії. На них встановлені напівактивні головки самонаведення. Щоб ракета долетіла до цілі, треба до останньої миті ту ціль підсвічувати власним радаром. Тобто я маю летіти на ворога, як камікадзе». Натомість ворогу не треба доводити себе до такої критичної небезпеки. Ворог випускає свої ракети з активними головками самонаведення, в яких є свій радар, і вона летить в автономному режимі».
Йдеться про ракети радіолокаційного наведення, які діють за принципом "вистрілив-забув": пілот спіймав ворожу ціль, ракета просигналила про її захоплення, а далі – постріл, робиться протиракетний маневр і літак швидко виходить із зони ураження.
«А ще важливо розуміти, що коли в тебе на озброєнні знаходиться один тип літака, то це набагато краще, ніж коли в тебе «зоопарк» літаків». Чому? А тому, що коли наша авіація перейде на один стандартний літак, то українським фахівцям доведеться менше обслуговувати та ремонтувати різноманітність літаків, що, зокрема, набагато дешевше. Не чотири типи, як зараз, а один. Все це про мобільність», - додав пан Романенко.
Але це так, в загальних рисах. Тож які особливості та можливості в F-16?
F-16 має низку переваг перед МіГ-29 - літаками ще радянського виробництва
Коли ми запитали у пана Романенка, чим західний винищувач кращий за винищувач ще радянського виробництва, фахівець нам відповів коротко: фактично в усьому.
По-перше, F-16 має один з найширших спектрів доступного озброєння серед сучасних винищувачів. Простіше кажучи, здатен використовувати багато типів ракет та бомб. Валерій Романенко навів далеко неповний список, але для розуміння цього буде достатньо:
- Ракети "повітря-повітря" — AIM-7 Sparrow/Skyflash, AIM-9 Sidewinder, AIM-120 AMRAAM, AIM-132 ASRAAM, Magic II, MICA, Python 3 тощо;
- Ракети "повітря-поверхня" — AGM-45 Shrike, AGM-65 Maverick, AGM-84 Harpoon, AGM-88 HARM, AGM-119 Penguin, Wasp, AS.30L;
- Бомби — B43, GBU-10/12/24 Paveway з лазерним наведенням, GBU-15, Mk 82/83/84 GP, BLU-109, Mk 20 Rockeye, BLU-107 Durandal, CBU-52/58/71/87/ 89/97 кластер, BL-755, Mk 36 Destructor і так далі.
Очевидно, хтось дорікне, що, мовляв, ми ж спроміглися на наші МіГ-29 підвісити антирадарні ракети AGM-88 HARM. Це так, але через відсутність спеціальних прицільних систем (мінімізується їх ефективність при швидкій зміні тактичної обстановки чи відсутності необхідних розвідданих) наші винищувачі не здатні реалізувати весь потенціал цієї зброї.
«Ми використовуємо потенціал AGM-88 HARM лише на 15-20%, бо фактично МіГ-29 – чисто пускова платформа. Ситуація: десь блимнуло – ми запускаємо ракету, а якщо ворог взяв та й виключив радар, то що тоді? Ну, якщо ракета не встигла захопити ціль, то це буде даремний пуск».
Зрештою, МіГ-29 здатен нести лише дві таких ракети. А от F-16 несе чотири. Також на F-16 одночасно з ракетами HARM можна підвісити додаткове обладнання для виявлення ворожих радарів. І тоді пуск буде набагато більш точним.
«Крім того, F-16 обслуговують цілі протирадарні підрозділи, створені спеціально для прориву протиповітряної оборони противника. Це саме те, на що зараз не здатні російські ВПС у цілому. Про МіГ-29 узагалі мовчу», - каже пан Романенко.
А ще – F-16 має сучасні системи захисту літака, а також, окрім підвісного озброєння, - значну номенклатуру підвісних контейнерів, наприклад, для радіоелектронної боротьби. Усе це підвищує живучість цього винищувача в умовах сучасного повітряного бою.
«Тобто F-16 може AGM-88 HARM нести, а також додатково або замість антирадарної ракети – контейнери, які створюватимуть радіоелектронні перешкоди для ворожих радарів. Простіше кажучи, якщо в нас будуть на озброєнні F-16, то радари противника будуть "сліпі", вони не зможуть протидіяти цим літакам, які збираються нанести удар по районах зосередження його особового складу та військової техніки або засобам ППО», - акцентує авіаексперт.
І це далеко не всі переваги F-16 перед МіГ-29
«Про F-16 можна говорити й говорити. За понад 40 років існування ці літаки часто модифікували, покращуючи їхні тактико-технічні показники. Сьогодні «начинка» F-16 — одна з найдосконаліших у світі серед винищувачів 4-го покоління», - продовжує Валерій Романенко.
Йдеться про просунуте програмне забезпечення РЛС, систему обміну даними, кольорові дисплеї та системи прицілювання, які встановлені на шоломі пілота. Також літак має багатофункціональний бортовий радар із дальністю виявлення цілей до 370 км, а також можливістю відстежувати 20 повітряних чи наземних цілей одночасно. Крім того, F-16 здатен вести бойові дії 24/7 у будь-яких метеоумовах.
МіГ-29 на таке не здатен.
«Ще у F-16 є потужна система обміну тактичною інформацією. Якщо пілот вилітає на цій «пташці» на бойове завдання, то йому вся інформація з радарів і решта розвідданих скидається на борт. Пілот чітко знає, де в повітрі знаходяться ворожі винищувачі, де на землі зосереджені "зенітки", де можна пролетіти на низькій висоті, а де слід піднятися трішки вище, аби його не дістали ПЗРК ворога. Тобто по інформаційному забезпеченню F-16 на голову вищий від МіГ-29», - каже експерт.
Також він згадав про нещодавно здійснений експеримент: на F-16 встановили штучний інтелект і випустили проти нього такий самий літак під керуванням людини. В усіх п’яти повітряних боях, причому ближніх маневрених боях, виграла машина.
І ще «F-16 постійно розвивався, на відміну від МіГ-29», - підкреслює Валерій Романенко.
Цей літак – просто щось ідеальне? Не зовсім, F-16 також не без проблем
Експерт також розповів нам про недоліки F-16. Їх небагато, вони не суттєві, але тим не менш…
По-перше, це літак із дуже «тендітним» шасі.
«F-16 «працює з асфальтованих смуг», а у нас усі смуги все-таки з плит», - каже пан Романенко.
По-друге, якщо подивитися спереду на цей літак, у нього дуже низько поставлений забірник повітря. F-16 якщо він на зльоті «піймає» камінчика в єдиний свій двигун, ми можемо літак втратити.
«Тим часом, у МіГ-29 забірники повітря для двигунів повністю закриті. В цих літаках є спеціальні, скажемо так, отвори у верхній частині крила, звідки вони для старту беруть повітря. Тобто для радянських МіГ-29 передбачена можливість злітати з так званих "брудних" аеродромів, а для F-16 доведеться перед кожним злетом проводити "клінінг" злітної полоси. Тож можна сказати, що F-16 - це серйозна зброя, але водночас досить ніжний літак», - звертає увагу фахівець.
Нарешті, ці літаки ангарного збереження, їх не виставляють «в лінійку» на свіжому повітрі на цілий рік.
Україні потребує дві повноцінні бригади – це п’ять десятків «пташок»
Валерій Романеко каже, що Київ подавав заявку на 50 літаків F-16. Це дві повноцінні бригади. Чому саме 50? Вочевидь, на думку експерта, наше командування виходило з кількості особового складу — льотного і технічного — який володіє англійською мовою та який можна досить швидко підготувати на ці літаки.
«Але нам би вистачило для початку й однієї бригади – 24 літаки. Плюс 2-4 запасних борти та кілька двомісних. Можна починати і з однієї ескадрильї, але не можна починати з однієї ланки. Тому що це просто розкриє всі карти. Весь ефект від нової військової техніки – це її масовість...» - додає пан Романенко.
Звичайно, це не буде секретом для ворога, адже отримання такого виду техніки утримати в секреті просто неможливо. Тим не менш, якщо ЗСУ застосують певну кількість F-16… «Російська авіація, російська ППО знатимуть, що F-16 у ЗСУ є, але вони не знатимуть, де конкретно ці «пташки» вдарять. І будь-який літак, хай навіть це буде МіГ-29, який підніметься в повітря, ними тут же сприйматиметься як F-16», - каже експерт.
Тобто, західні винищувачі створюватимуть ще й психологічний тиск на ворога.
Є дві важливих проблеми, які має вирішити Україна
Ми змоделювали наступну ситуацію: під час чергового «Рамштайну» наші партнери таки ухвалюють позитивне рішення по F-16 для України. Але звідси одразу постає як мінімум два важливих питання.
По-перше, де вони базуватимуться, адже, напевно, під ці типи літаків потрібна специфічна інфраструктура?
«Винищувачі F-16, як уже згадувалося, потребують рівної та гладкої злітно-посадової смуги. Але ми зможемо вирішити це питання, закатавши асфальтом наші ЗПС, які складені з плит. Потрібно десь 10 см асфальто-бетону. Тобто це не проблема, парочку аеродромів підлаштувати для F-16. І такі роботи, згідно офіційних повідомлень, на сьогодні ведуться», - стверджує Валерій Романенко.
Крім того, F-16 можуть працювати з міжнародних аеропортів, які за визначенням мають саме гладенькі злітно-посадкові смуги.
«А таких аеропортів, які суміщені з військовими аеродромами, в Україні чимало. І ми можемо використовувати, приміром, три ланки з таких аеродромів, мінімально три ланки, може, навіть більше. Літак може підніматися з «комфортного» аеродрому зі гладкою злітно-посадковою смугою, а після того як він скинув бойовий вантаж, сідати на звичайний аеродром. Потім просто перелетіти на свій базовий аеродром, можлива і таке. Тут можна варіювати можливості літака», - додав експерт.
Друге. Щодо захисту F-16…
«Літаки будуть розосереджені, не більше однієї ланки (чотири літаки) на одному аеродромі. Тобто якщо нам дадуть ескадрилью з 12 літаків, — це три ланки на шести аеродромах, один основний, один запасний. Крім того, на кожному аеродромі є ЗБУ — залізобетонні укриття, ще радянських часів, які витримують навіть удар ядерної зброї, і ці F-16 будуть захищені», - переконує пан Романенко.
За його словами, у росіян просто немає такої зброї, якою би вони могли вразити ці укриття для літаків. Такі ЗБУ мають велику площу і всередині них можна виконувати все: і ремонт літака, і озброєння, і заправку, і підготовку до бойового вильоту.
«Це буде здійснюватися таким чином: залізні ворота, там товстезний лист металу - сантиметри, електродвигунами відсуваються, літак вилітає, виконує бойове завдання; повертається і знову ховається в це укриття. Тобто жодної небезпеки на землі взагалі не буде. Ракети Х-22 туди не долетять, бо ці аеродроми будуть подалі від лінії зіткнення», - каже Валерій Романенко.
Ще один важливий аспект – аби ці летовища були прикриті системами ППО.
«Але для цього нам будуть потрібні не найскладніші системи ППО, як от NASAMS, Patriot і так далі. Для додаткового захисту літаків достатньо простіших – тих же HAWK чи Aspide», - наголосив авіаексперт.
F-16 можуть знищити флот рф у Чорному морі, а ще – це надійна ППО
Якщо йдеться про крилаті ракети (бо балістичні збивати з літака неможливо), то винищувач є найбільш ефективним засобом ураження. Для нього неманеврений об'єкт, який летить зі сталою швидкістю – це просто "цукерка".
«Крейсерська швидкість крилатої ракети десь 700-750 км, а F-16 може розігнатися до 1500 км. Його легко навести, і він розстрілює дорогі крилаті ракети як з гармати, так і дешевими ракетами “повітря-повітря” малої дальності, як от, наприклад, американською ракетою AIM-9 Sidewinder. Отже, винищувач - найефективніша і найекономічніша зброя проти крилатих ракет».
«Зенітно-ракетні комплекси другі за ефективністю. Врешті-решт, якщо країна не має авіації, вона не може здійснювати наступальних операцій, це відомо з часів Другої світової війни», - підкреслив пан Романенко.
Після того, як наше командування анонсувало контрнаступ – ворог зосередив велику кількість авіації. Йдеться про близько 400 літаків і 300 вертольотів на аеродромах біля кордону з Україною. Пан Романенко переконує, що якщо ми не прикриємо достатньо добре наші війська «на марші» з повітря, то авіація противника їх може попалити.
«На наших танках та БТР встановлені зенітні кулемети, але вони б'ють на 500 метрів. Тобто це не вирішить проблему. Ворогу не обов’язково підлітати близько, він може зробити залп керованими ракетами зі своїх літаків чи з гелікоптерів із великої відстані. Дальність дії російської протитанкової ракети від 150 до 8000 м. Тож для успішного наступу нам треба хоча б локально мати якщо не панування, то перевагу в повітрі. З часів Другої світової це аксіома», - наголосив Валерій Романенко.
Водночас, продовжує він, сучасні зенітні комплекси мають таку дальність і збивають літаки на такій висоті, що вони здатні блокувати в якомусь окремому районі дії ворожої авіації.
«І такі ЗРК у нас є, ба більше, за останні кілька місяців ми отримали найсучасніші західні комплекси. В підтвердження цьому – декілька днів тому з відстані 25 кілометрів ЗСУ на Донеччині наші збили ворожий бомбардувальник Су-25, який летів на висоті 12 тисяч метрів. Втім, підтримка бойових дій лише самими ЗРК можлива тільки на обмежену глибину, на відміну від авіації», - додав експерт.
Загалом же F-16 здатні знищити Чорноморський флот рф. По дальності це легко. До слова, нещодавно в РНБО анонсували зміну стратегії деокупації Криму. Про що йдеться – поки невідомо. Але питання в іншому…
«По прориву ворожої ППО... Якщо вдало спланувати операцію. Не забуваймо, що інформацію про те, що діється в окупованому Криму і навіть глибше - у Краснодарі та Ростові - ми отримуємо від натівських літаків-розвідників AWACS, які базуються в Румунії і бачать на відстань 300-400 км. Тож, певен, коли нам передадуть F-16 й військове командування ЗСУ вирішить здійснити таку операцію, то натівці без проблем забезпечать нас "свіженькою" інформаціємо. Більш того, подаватимуть її прямо на борт літака - в режимі онлайн. І тоді буде вирішено питання з Кримським мостом, з Керченськими портами, з Севастопольським портом, з базами постачання російських військ і так далі. Загалом всі проблеми, які зараз перед нами стоять гостро, з отриманням F-16, з далекобійною зброєю будуть вирішені якщо не одномоментно, то за досить короткий період», - резюмував Валерій Романенко.
Мирослав Ліскович. Київ