Про «спалах» на заводі в Керчі

Блоги

Що відомо про кораблі, один із яких був там уражений

Кілька слів про «спалах» в районі заводу «Залів» у Керчі. Хоча ні, кількома словами не обійдуся. Подейкують, що там щось трапилося з малим ракетним кораблем (МРК) проєкту 22800 «Аскольд». Згідно з останньою інформацією, цей плавзасіб і справді перебував на ПБ «Керч».

Загалом «Аскольд» належить до носіїв КРМБ «Калібр» і лише 2021-го його спущено на воду, після 5 років будівництва.

Варто зазначити, що це був один із небагатьох носіїв КРМБ «Калібр», які не були евакуйовані до Новоросійська. Чи за фактом єдиний? Ні. А все тому, що МРК цього проєкту має куди цікавішу історію.

Одним із найперспективніших МРК для російського флоту був проєкт 22800 «Каракурт». Невеликий швидкохідний ракетний корабель з озброєнням, достатнім для того, щоб знищувати об’єкти класу корвет і фрегат та завдавати ударів по сухопутних об’єктах. Проте вже тепер очевидно, що навіть з таким кораблем у російських кораблебудівників не все «слава Богу».

Так, у вересні 2020 року стало відомо, що міністерство оборони Російської Федерації розірвало контракт на будівництво двох МРК проєкту 22800 з АТ «Восточная верфь». У результаті цього підприємство змушене було вводити 4-денний робочий тиждень, щоб не звільняти 500 співробітників, адже два «Каракурти» становили половину замовлень «Восточной верфи» до 2024 року.

Річ у тому, що все російське кораблебудування після вторгнення Росії до України у 2014 році зіткнулося із серйозною проблемою відсутності російських силових установок після запровадження українських санкцій. І МРК проєкту 22800 був одним із тих кораблів, які опинилися без двигунів. Без української сторони російські кораблебудівники не могли забезпечити силовими установками цілу лінійку кораблів – МРК проєкту 22800 «Каракурт», фрегати проєкту 11356 «Буревісник» тощо.

Виробництво силових установок тоді було покладено на ПАТ «Звезда», яке одразу взялося за штампування дизельних двигунів М507 для альтернативи «Буревісників» – «Каракуртів». Але штампування це було вкрай повільним – лише 1 силова установка на рік!

Отож вийшло так, що МРК проєкту 22800 будували на верфях АТ «Ленінградський суднобудівний завод „Пелла“» швидше, ніж ПАТ «Звезда» випускала силові установки, а двигун М-507Д-1 був запущений у тестовому режимі лише 27 вересня 2018 року. Тоді ж, 2018 року, суднобудівний завод «Пелла» подав позов до суду на ПАТ «Звезда» на суму 513,6 млн рублів. Завод висунув багатомільйонні претензії у зв’язку з відсутністю постачання дизельних двигунів М-507Д-1-О1-ОМЗ та генераторів ДГАС-315.

У листопаді 2022 року арбітражний суд у Москві провів перше попереднє слухання за позовом до суднобудівного заводу «Пелла», в якого міноборони РФ вимагало 1,4 мільярда рублів через те, що компанія «не виконала контракт на постачання».

На сьогодні МРК проєкту 22800 здано всього 4 одиниці, спущено на воду 6 одиниць, ще 9 будують на верфях, зокрема на плаву. Водночас із замовлення на 18 кораблів викреслено 2 одиниці, а середній термін будівництва корабля збільшився з 4 до 8 років.

І ось раптом щось трапилося з одним із них… Ефект лінзи?

Олександр Коваленко, військово-політичний оглядач
Інформаційний спротив