Знищення добровольчих формувань тергромад під час війни є хибним рішенням - експерт
Наміри знищити добровольчі формування територіальних громад (ДФТГ) є хибним рішенням, що не сприятиме посиленню обороноздатності держави, особливо у воєнний час.
Про це під час круглого столу на тему: «Добровольчі формування територіальних громад як чинник підвищення обороноздатності держави» в Медіацентрі Україна - Укрінформ повідомив президент Всеукраїнської військово-цивільної спілки «Бойове Братерство України» Павло Жебрівський.
«Нам не байдужа Україна і нам потрібна перемога. І через це, на моє глибоке переконання, має бути задіяно весь інтелектуальний, економічний, фізичний потенціали всіх українців для того, щоб перемога була. Звичайно, ЗСУ несуть основний тягар з відбиття агресії московитів. Зрозуміло, що та ж Тероборона, яка була сформована і по філософії своїй повинна була б працювати на теренах областей, в яких вона сформована, фактично була перетворена на піхотні бригади та з автоматами, з гранатами виконувала роль у зупиненні ворога на тих позиціях, які є. І дуже ефективно було запущено ДФТГ. Однак останнім часом уже впродовж року, а то й півтора намагання знищити, ліквідувати ДФТГ стало ледь не завданням. Не систематизація, не залучення ДФТГ, а ліквідація ДФТГ», - зазначив Жебрівський, додавши, що навіть у прифронтових областях наразі намагаються знищити ДФТГ.
Він звернувся до посадовців, які приймають рішення про функціонування ДФТГ, та наголосив, що допоки кожен українець не буде сприяти відбиттю агресії, допоки московська імперія не зникне, загроза окупації України буде стояти на порядку денному.
«ДФТГ мають і повинні здійснювати роль по базовій воєнній підготовці. Фактично за нашою пропозицією «Бойового Братерства України» в цьому напрямку ДФТГ виконує декілька завдань: перше – охорона стратегічних об’єктів, і тут тоді не відволікаємо ні сили тероборони, ні ЗСУ, а це може бути ДФТГ; друге – це у випадку нападу, то місцеві люди чітко знають кожну улоговину, кожне дерево, де можуть уражати окупанта. У випадку окупації того чи іншого населеного пункту – це уже готовий партизанський загін і підпілля, яке може здійснювати активний супротив ворогу», - переконаний промовець.
Учасники круглого столу також наголосили, що практика застосування ДФТГ під час відбиття російської збройної агресії підтверджує необхідність подальшого використання найактивнішої частини населення територіальних громад для захисту своїх міст, сіл, селищ.
Наразі недоліки законодавства та нормативно-правових актів ускладнюють подальше функціонування ДФТГ, тому учасники круглого столу зазначили, що підготують відповідний законопроєкт, який дозволить зберегти структуру та зробить її ефективною.
Голова ВЦС «Бойове Братерство України», полковник ГУР Леонід Климчук наголосив, що ДФТГ є одним з вагомих чинників забезпечення обороноздатності держави, джерелом поповнення ЗСУ навченим мобілізованим ресурсом та допоміжною структурою у ТрО. Він закликав припинити ліквідацію ДФТГ за рішенням командувача сил ТрО без погодження з органами місцевого самоврядування та відзначив, що треба розвивати, а не пригнічувати ініціативу активної частини громадянського суспільства з питань протидії російським окупантам.
Климчук наголосив, що необхідно забезпечити ДФТГ озброєнням та боєприпасами до них залежно від складу формування, району дислокації і виконання завдань, а також надати органам місцевого самоврядування можливість планувати захист населення, території, інфраструктури громад під керівництвом та контролем відповідних структур ЗСУ.
Учасники круглого столу також вважають, що варто навчити військове керівництво регіонального, місцевого рівня щодо співпраці з ДФТГ.
Торкаючись теми нормативно-правового забезпечення ДФТГ, учасники круглого столу зазначили, що потрібно розробити єдиний нормативний документ, в якому передбачити всі питання створення, комплектування, підготовки, функціонування, соціального захисту учасників ДФТГ. Для цього пропонується внести зміни до низки законів України.
Також пропонується покласти на органи місцевого самоврядування відповідальність за визначення структури і складу ДФТГ, комплектування особовим складом, укладання контрактів з добровольцями та порядку забезпечення матеріальними засобами.
Аби виключити можливі ризики щодо використання ДФТГ як механізму ухилення від мобілізації, учасники круглого столу пропонують встановити такі вікові обмеження для членів ДФТГ: військовозобов’язані (від 18 до 25 років), особи, звільнені з військової служби (ветерани). Також пропонується встановити обмеження щодо кількості ДФТГ в межах територіальної громади: для сільської, селищної, міської ТГ – 1 ДФТГ.
Учасники круглого столу серед іншого оприлюднили пропозиції щодо порядку безпосереднього підпорядкування ДФТГ та ін.
Підсумовуючи результати обговорення, учасники круглого столу наголосили, що кожна ОТГ повинна мати спроможності для свого захисту від ворога та ефективно взаємодіяти зі Збройними силами України. Для цього громадянський сектор працюватиме над удосконалення законодавчої бази.
Як повідомляв Укрінформ, 13 квітня в Мінсоцполітики повідомили, що з квітня діти загиблих добровольців, які не входили до складу добровольчих формувань територіальних громад (ДФТГ), отримуватимуть допомогу в підвищеному розмірі.