Інновації по-закарпатськи: “мати дронів” і безпілотний зонд, який не зіб’є навіть ППО
На Закарпатті ініціативна група інженерів на кошти регіонального підприємця розробляє техніку для БПЛА-підрозділів українського війська
Щойно на фронт передали останню свою розробку — дронозонд, який здатен розвідувати територію ворога, а також знищувати його живу силу та самознищуватися за потреби.
До того інженери з ініціативної групи створили “дрономатку” — летючу платформу, здатну на великі відстані транспортувати малі дрони. Також — дрономобіль, машину, нафаршировану технікою (РЕБ, електроніка, техзасоби) та різними типами БПЛА (камікадзе та розвіддронами) для роботи одного спецпідрозділу.
Про роботу групи інженерів Укірнформу розповів професор з окопів, волонтер Федір Шандор.
В ІНІЦІАТИВНІЙ ГРУПІ - ІНЖЕНЕРИ, ВІЙСЬКОВІ ТА ПРОГРАМІСТИ
Зо його словами, в ініціативній групі на Закарпатті згуртувалася команда з інженерів, військових, програмістів, викладачів спеціальних технічних дисциплін, які разом виробляють унікальні штуки для української армії.
- Найперше і найбільше — це FPV-дрони: камікадзе, бомбери різного розміру та призначення. Дрони виробляються за повним циклом — від збірки, програмування до контрольних польотів, - каже Федір Шандор.
Також виробляють дуже важливі нині РЕБи. Іще — великі й специфічні павербанки, які здатні заводити великі машини. Але найбільше гордяться трьома своїми розробками: дрономобілем, дрономаткою та дронозондом.
АВТОМОБІЛЬ ІЗ “ПОВНИМ ФАРШЕМ”
- Наша перша унікальна розробка запрацювала на початку цього року, у лютому 2024 року. Це був дрономобіль — спеціальний автомобіль, нафарширований технікою для роботи підрозділу БПЛА.
Суть у тому, щоб об’єднати в одній машині різні засоби радіоелектронної боротьби й зробити дії підрозділу максимально автономними, – каже Федір Шандор.
Ззовні це звичайний позашляховик, але вся його цінність - всередині.
- В дрономобілі найцінніше - начинка з електроніки та техніки і також РЕБ на корпусі зверху, який використовується одразу і як захист, і як зброя. Ми обладнали його трьома видами дронів, а також супроводом до них. Також в цьому дрономобілі ми передавали підрозділу, для якого він робився, особливий наземний дрон українського виробництва “Закарпатський шаркань” - він здатен перевозити 300-кілограмові вантажі на відстань до 5 км з відеосигналом, може транспортувати боєприпаси, паливні матеріали, а також, що дуже важливо, вивозити поранених та 200-х "з нуля", до яких немає доступу піхоті.
Ідея дрономобіля була така: група бійців виїжджає на ньому і працює автономно протягом якось часу (від 3 до 5 днів). Вони мають запас їжі в холодильнику, необхідний реманент (бензопила, болгарка тощо), обладнані також дороговартісним медичним набором — у разі необхідності надання професійної медичної допомоги.
Тобто, підрозділ на цьому автомобілі є повністю автономним, він може працювати з нього та управляти відповідними процесами — керувати дронами, виконувати задачі чи навпаки, протидіяти ворожим дронам та зривати їхні операції, - розповідає Шандор.
ДРОНОМАТКА: ВЕЛИКИЙ ДРОН, ЯКИЙ ТРАНСПОРТУЄ МАЛЕНЬКІ
Другим інноваційним винаходом закарпатських інженерів була так звана дрономатка.
- Це, по суті, величезний дрон, або ж платформа, на якій розташовані менші дрони. Вона потрібна для того, аби транспортувати дрони-бомбери чи камікадзе ближче до об’єкта знищення — адже майже 80% енергії своєї батареї вони витрачають просто на політ і часто буває, що через зміну позиції цілі дрон не зумів долетіти до неї і пілот його втрачає.
Дрономатка, пояснює Шандор, обладнана потужними антенами, може вистежувати необхідні об’єкти для знищення довгий час і на далекій відстані. А тоді, коли вони вже зафіксовані, оператори починають основну роботу: з платформи злітають дрони і виконують завдання по знищенню.
Це ноу-хау закарпатців в роботі одразу помітили вороги і створили свій аналог. На жаль, боротьба інновацій у війні триває, це справжня гонка.
ДРОНОЗОНД, ЯКИЙ НЕМОЖЛИВО ЗНИЩИТИ
Остання розробка закарпатців — це дронозонд.
- Упевнені, що москалі також захочуть його скопіювати, тому не розкриватимемо деталей цієї розробки. Наразі можемо розповісти, що зонд ми доправили на фронт та передали на обкатку в один із передових БПЛА-підрозділів не тільки в Україні, а й у світі — мова йде про “Птахи Мадяра”. Обкатка триває, вже є позитивні відгуки та успішні летальні випадки у росіян.
Зі слів Шандора, якщо тестування пройде добре, то надалі інженери працюватимуть над різними калібрами цих зондів — робитимуть їх більшими та меншими.
- Це дуже потужна штука в тому сенсі, що її неможливо знищити — навіть з ППО. Щоб її “дістати”, ворог повинен дуже близько висунутися — а це небезпечно, тому що тут підключаються одразу інші засоби ураження ворожої техніки. Тому цей зонд добре виконує свою роботу із спостереження, також може скидати боєприпаси та, у разі необхідності, самознищуватися.
Цікавлюся щодо вартості інновацій та шляхами, за якими на них знаходять кошти.
- Ми співпрацюємо із закарпатським підприємцем Андрієм Петьовкою — він фінансує усі розробки. Найдорожчий із розробок — дрономобіль, саме через весь той “фарш” з техніки, електроніки та радіозасобів, яким він нашпигований. Мова йде про близько 4 млн гривень.
Друга за вартістю - дрономатка. Це порядка 1,5 млн гривень. Наразі виготовлено кілька платформ, але згодом, коли її масово запровадять у виробництво, вартість знизиться.
Дронозонд наразі обходиться у близько 300 тисяч гривень.
РОЗРОБКИ НЕ ПАТЕНТУЄМО ПРИНЦИПОВО, ХАЙ КОРИСТУЮТЬСЯ ВСІ
Питаю у Федора Шандора, чи патентують свої винаходи.
- Ні, не патентуємо, це принципове рішення. Нам спочатку треба виграти війну, а вже тоді будемо думати про патенти.
Також цікавлюся, чи надають закарпатці інформацію іншим ініціативних групам, які також хотіли би виробляти схожі штуки для війська.
- Так, до нас по консультації звертаються, особливо по дрономобілю. Він є у багатьох підрозділах, це робоча конячка, яку всі дуже добре оцінили і потрохи запускають у серійне виробництво.
Щодо дрономатки, то наразі її виготовляємо тільки ми — там багато специфічної роботи із програмування. Також за нашими розробками її виробляють наші товариші із Хмельницького. Тобто, просять і виробляють ті, хто знають і кому ці інновації потрібні.
А вони, зазначає Шандор, на фронті дуже потрібні — адже треба бути розумнішим за ворога, аби перемогти. Тому закарпатські інженери зараз працюють над наступними розробками.
- Працюємо над створенням дроноцикла, яким можна проводити розвідку, знищення цілей та евакуації "з нуля" поранених та загиблих. Дроноцикл заходить на позицію, пілот працює і швидко виконує свою роботу, а другий член екіпажу евакуйовує поранених та загиблих.
Тетяна Когутич, Ужгород
Фото надані Федором Шандором