Іван Марчук, народний художник України
Дайте мені тисячу років - і я розмалюю Небо!
ЩАСТЯ
А ще тоді, коли ти твориш. Коли душа летить увись. І то теж, напевно, є щастя, коли ще можеш радіти, що працюєш, здатен дякувати новому і прожитому дню, відчувати, що зроблене тобою бентежить не тільки тебе, але й багатьох інших. Бо в житті, як і в мистецтві, діє принцип паралельності - немає переживання, емоцій, - нема й радощів, світла, отих щасливих моментів. Отак і живу, за таким принципом контрасту.
- Не раз у мене виникала думка, що постійно поспішаєте, не завжди маєте час. Адже скільки робив світлин, де ви у різні моменти дивитеся на свій годинник…
- Не заперечую. Дійсно, я трохи скупий на час. Боюся його витрачати на порожні речі - на перегляд телепрограм, загальні просторікування ні про що. За цим можна і втратити всі оті миттєвості, що хтось називає щастям. Тому й поспішаю… Може, й за щастям. Зрештою, зрозумій, я ніколи щось не вигадував, коли ставав за мольберт. Я відчував особливий стан, переживав, вібрував, як струна. І тоді писав до знемоги. А згодом розумів, що все це потрібно не тільки мені, але ще комусь. То хіба такий стан не є щастям?..
БІЛЬ
Він каже, знає, що таке добро, любов, щастя. Але водночас, він знає і що таке біль. Біль душі…
- Біда у тому, що наші люди часто роблять зло. Зло взагалі легше чинити, воно багатьох зусиль не вартує. Але тоді когось іншого душа більше болить. А от робити добро - це складніше, це треба докласти певних зусиль.
- А чим болить зараз душа Марчукова?
- Болів багато. Прикро, що в Україні багато заздрості, підлості. Я жив у світі, а не знав, що це таке. Там немає такого. Там усі тішаться твоїм успіхом, більше того, здавалося б, чужий успіх стає поштовхом до власного розвитку. Ти береш когось за приклад, маєш певний орієнтир.
- А у нас що, інакше?
- Та у нас часто навпаки, успіх - це поштовх до того, аби когось очорнити, спаплюжити, звалити його з п'єдесталу. Мені болить, що маса людей просто не мають мети. Живуть собі, як Бог дає, і все. Таке враження, що всі дивляться назад, щось порівнюють, згадують, страждають за тим, ніби кращим, що було. Але коли будеш постійно озиратися, то відстанеш. Відстанеш назавжди, і тебе обженуть. А люди це часто не розуміють, особливо на селі, живуть своїми одвічними клопотами, ніби між небом і землею перебувають.
- До речі, у вас і картина така є, що людські постаті ніби зависають над землею?
- Так. Це серія картин. Я їх зробив за два тижні до Чорнобиля. "Монологи", називаються, три постаті зображені. Це - частини людей, які повисли у повітрі, якесь шмаття висить, усе це відірване від землі. Отакий символ. Це сотні тисяч людей були відірвані від землі і змушені були переселятися кудись далеко після Чорнобиля. А страшнішого нічого не буває, як селянина відірвати від землі і поселити деінде. Я ж пам'ятаю, як родини з мого села вивозили до Сибіру, одразу після війни. Так ніхто з них і не повернувся…
- Таке враження, що ваша душа переповнена болем, колишніми переживаннями та й нинішніми теж?
- А воно так і є. Мій біль, то як хвороба, біль за цю країну. Треба найперше - не красти, а по-друге - не ворогувати. А як може творитися держава, якщо ми ворогуємо між собою? Розумієте, я ж звик жити у країнах, де існує чіткий закон, порядок, є захищеність певна, де людина живе за внутрішніми законами чесності й порядності, а закони зовнішні регулюють і гарантують її свободи.
А у нас таке враження, що деяким політикам люди просто заважають жити. Бо вони для них - ніби баласт, який їм перешкоджає творити те, що вони творять, бо не мають сили опору.
- Чи не тому у ваших картинах стільки болю, суму?
- Можливо і так. Але це, зрештою, не біль і сум, Це просто погляд на пережите, це роздум над людськими долями, над Україною, її минулим, сьогоднішнім і майбутнім…
КАТОРГА
- Ви не раз казали, що ваша творчість - то каторга, і ви, як раб, прикутий до галери.
- Мистецтво - то солодка каторга. То є і мука, і радість водночас. Воно захоплює тебе всього і не відпускає. І ти стаєш рабом того, що твориш. Твориш тяжко, до знемоги.
- Але ж ваші деякі роботи виглядають, ніби написані за одним, як кажуть, "махом", легко, мов подих?
- Я роблю все важко і довго. Пейзажі малюю на столі, годинами схилений, зігнутий над ними. І так день у день. І то є непросто. Але інакше не можу.
- Ніхто ж вас не примушує нести такий мистецький хрест, можна ж і відпочивати.
- Я часом собі думаю, що досі ніби і не жив, не відпочивав. Лише робота, робота. Але інакше не можу, бо мистецтво для мене - це і життя, і одкровення, і радість, і моя печаль. Альтернативи цьому нема. Я працюю 365 днів на рік, у мене немає червоних днів на календарі. Я їх усіх повикреслював і працюю, працюю. І без цього не можу жити.
- А були у житті моменти, коли хтось хотів вплинути на вас, змінити щось у вашому способі творити?
- Були. І не раз. Але мені не можна наступати на ноги. Мене довго на ланцюгах тримали. А зараз я хочу за життя пізнати, що мене розуміють. Я хотів би, щоб хоча б десята частина тих, хто відвідує Ван Гога в Амстердамі, йшла на мої картини. Я не комерсант, не менеджер. Я взагалі, не можу продавати свої картини, мені чомусь це соромно, Віддавати легше зі своїх рук, ніж самому продати свою роботу. Я ненавиджу сам факт торгівлі мистецтвом.
- Але ж був і інший період вашої творчості?
- Так, на початках, коли я був в Австралії. Там я трохи розпродав українцям свої картин. Я взагалі не знав, чого вони вартують. Дали 300 доларів, думав, нібито і непогано, а 800 - то ще краще! Згадую, вже мав візу до Торонто і пішов із нашим українцем у свою галерею, а він глянув і каже: "Який ти дурний, як так ти продав свої такі картини за таку ціну! Даю тобі у десять разів більше, Канада нехай чекає".
Я тоді чорно працював, день і ніч, відкрив виставку. Половину зразу купили, так, як він казав. Я тоді міг за це купити 3-4 квартири у Києві трикімнатні. Але я того не хотів, бо не думав туди повертатися. А той, хто організував мені ту виставку, сказав, що, мовляв, через три-чотири місяці ти будеш на материку художником номер один. А це значить, що можна жити розкішно, але й працювати потрібно багато, умови ідеальні для творчості.
- Одначе, ви покинули Австралію?
- Так, поїхав у Канаду, в Торонто. Хоча мені казали, що в Австралії мені буде тепло, в Канаді - прохолодніше, а в Амерциі - ще холодніше. То йшлося не про кілімат, а про комфортність і умови для творчості. А в Америці життя було "наполовину" - півроку в США, півроку в Україні.
Завжди розумів, що поставити підпис під своєю роботою - то велика відповідальність. Тому працював і працюю до знеможення. Так, я міг жити краще, як живу. Але моє життя закодоване. Я ним не керую, а живу так, як живу. І працюю, мучуся, і далі працюю. Я і сам не знаю, що воно таке. Є і все. Буду відвертий, я дуже затятий, страшно. Розумію, що буваю одержимим, ненаситним, працюю, працюю, бо знаю, що так, як я, ніхто не зробить. Зрештою, мистецтво - це служіння, місія.
Справжньому митцю треба відійти від усталених речей, вибрати свій шлях і творити
НЕБО
Є художники, які ціле життя пишуть в одному стилі, напрямі, тими ж самими фарбами, а Марчук щоразу змінюється. Тому що він - ненаситний сам для себе.
- Ви, пане Іване, створили понад 5 тисяч полотен. І майже перед кожним із них люди подовгу стоять у задумі й кажуть, що такого ще не бачили.
- І то доборе, хай кажуть. Я тішуся, коли чую таке. Бо якби щось бачили подібне, то це було б уже нецікаво. Цінується щось оригінальне, те, чого раніше не було, а нині - перед тобою. Справжньому митцю треба відійти від усталених речей, вибрати свій шлях і творити. Я вибрав свій шлях і хочу жити стільки, скільки зможу працювати. Інакше не може бути.
- У книзі "Я - серед Вас. Іван Марчук і Тернопільщина" Елеонора Андрійо пише, що "У двох останніх циклах Марчук, як древня людина, зводить очі у небо й готується звернутися до зірок". Часто дивитеся туди, увись?
- Щодня. Я вже казав колись: дайте мені тисячу років - і я розмалюю Небо! Тільки дайте таку можливість. Це ж така була б картина! Там, у високості стільки простору. стільки безмежжя, тільки працюй і працюй. Фантазуй, заливай це все фарбами, твори і радій, що твориш…
Олег Снітовський, Тернопіль.
Фото автора.