Євген Нищук, міністр культури

Створюємо новий Департамент сучасних креативних індустрій

- По-перше, не таке воно вже й велике насправді. Всього 220 чоловік штату. По друге, чимало з того «великого господарства» пішло під децентралізацію, тому в сфері управління міністерства залишилося не дуже багато культурних об'єктів. Однак я згоден, що функція Міністерства культури повинна дійсно мінятися. Це питання-пастка, в яку потрапляв кожен з міністрів, починаючи з 90-х років. Тому що функція Міністерства культури зводилася до того, щоб розподілити кошти між національними закладами і фінансувати ті чи інші мистецькі та освітні заклади. І така система дійсно себе вичерпала. Я це усвідомлюю, тому моя команда хоче оновити цей функціонал. Міністерство має стати майданчиком, який надає рівні можливості усім гравцям культурного поля. Тому мої перші дії спрямовані на те, щоб налагодити зв'язок з недержавним сектором, а саме: з волонтерськими, громадськими та мистецькими організаціями.

Хочу презентувати на парламентських слуханнях стратегію розвитку «Культура-2025»

Я вже підписав меморандум з РПР (Реанімаційний пакет реформ) "Культура" і хочу презентувати на парламентських слуханнях стратегію розвитку «Культура-2025», яка справді пройшла велику експертну перевірку - міжнародну, регіональну.. Це не значить, що я відкидаю якісь останні напрацювання. Змінюється час - змінюються обставини, тож повинні оновлюватися й ті чи інші позиції. Але разом з тим, це дуже фундаментальний документ, який дає нам дорожню карту подальшої роботи. Зараз ми почали вносити зміни до штатного розпису, бо змін до бюджету немає, тож ми не можемо виходити за його рамки. Отже, змушені провести скорочення посад. Це болючий процес, але по іншому не можливо працювати.

І поряд з цим, ми створюємо новий Департамент сучасних креативних індустрій, направлений на протекцію та фінансування сучасного мистецтва - щоб процес складання бюджету був неперервний. І не по залишковому принципу, з урахуванням інфляційних процесів.

- Так. Наше завдання сьогодні - не боятися «другої голови», або ще одного управління. Серед пріоритетів, які зараз відібрані групою радників, і погоджені Міністерством економіки, Міністерством фінансів і Міністерством юстиції, є завдання створити український фонд культури. Це дасть можливість залучити для розвитку мистецтва позабюджетні кошти. Як наслідок, потрібен закон про пільги для бізнесу, який би дав можливість збільшити інвестиції в культуру. Щоб це стало вигідно. Варто також запровадити невеликий збір на розвиток культури. Це може бути зовсім невеликий відсоток. В Італії, наприклад, збір на культуру - в межах 0,1 відсотка. У нас є думки про збір в розмірі 1,2 чи 1,8 відсотка. Це дасть фінансове наповнення фонду. А використовувати ці кошти можна буде після того, як мистецькі проекти пройдуть експертні ради та мистецьке обговорення. Зараз є багато розмов про лотерею чи акцизи з алкоголю та тютюну. Але це все можливе в подальшому. А в найближчий час ми можемо використати лише невеличкі кошти, які ще залишилися в міністерстві на друге півріччя: 6 млн, які ми готові представити для цього фонду. Експертна комісія складатиметься не з чиновників - це буде професійна група людей, яка моніторитиме різні напрямки мистецтва, і налагодить процес рівних можливостей для всіх культурних діячів. 

- У медіа відбулося палке обговорення сучасних серіалів, де фільмовані нинішні події на Сході України. Зокрема, наробив галасу епізод у серіалі «Не зарікайся», де показані бойовики. А чи на часі нині фільми про АТО? Можливо, тема має ще відстоятися? 

- Про АТО на часі. А от згадки про фейкові "ДНР" і "ЛНР" та історії їхніх бандоформувань - ні. Чи варто їх показувати, як суб'єкт, що має вагу, що може бути темою фільму? Не думаю. Бо якщо в одній серії викладено позицію бандитів, а потім відбувається її розвінчання через ще кілька серій, то це лише шкодить патріотичним почуттям нашим громадян. Адже глядач може й недодивитися весь серіал, однак отримає образ бандитів, як героїв фільму. 

- Чи варто взагалі складати списки заборонених фільмів? Чому «Тарас Бульба» потрапив у цей список, адже там зіграв Богдан Ступка? Фільм сім років транслювався по телебаченню, не кажучи про його широкий прокат. Тож кожен вже склав про нього думку. Як могли заборонити «Польоти уві сні та наяву», який завжди був гордістю нашого кіно?

- Це серйозні перекоси. Звичайно, треба переглянути механізм - яким чином відбувається позбавлення фільмів ліцензійного прокатного посвідчення. 

- Міністерство культури на це впливає? 

Міністерство культури має мирити та об'єднувати людей, а не звучати у контексті заборон

- Так, адже Держкіно при Мінкульті має відповідну комісію. Однак тепер вона оновлюється після своїх скандальних рішень. Я теж долучився до цього питання - вже мав низку зустрічей із керівниками телеканалів та з Національною радою з питань телебачення і радіомовлення. Ще зустрічатимуся з керівником Служби безпеки України, де ми остаточно вибудуємо механізм того, які особи та фільми підпадуть під санкції. Це має показати нас цивілізованими й демократичними людьми, а не країною суцільних заборон. Я вважаю, що Міністерство культури - це орган, який має відповідати за творення, розвиток, хороший настрій, події, що позитивно впливають на імідж усієї країни. Наш заклад має мирити та об'єднувати людей, а не звучати в контексті заборон. З іншого боку, ті персони, які дозволяють собі постійно принижувати гідність нашої держави, її історію та героїв, мають нести за це відповідальність. Проти них відповідні органи вже відкривають справи, тож такі особи не мають права на гостинне ставлення нашої спільноти.  І це навіть не питання Міністерства культури. Це ті речі, які знаходяться у відомстві Служби безпеки України, Міністерства внутрішніх справ, Генеральної прокуратури України тощо. Вже після їхніх висновків міністерство буде відповідно реагувати і брати до відома список цих осіб та визначати, чи мають вони право бути у нас на телеекранах або гастролювати в нашій державі.