Олег Криса, видатний музикант, професор
Мене називають українсько-американським скрипалем, але я назавжди - українець
- Насамперед, відкривають двері до концертних залів, до менеджерів, студій звукозапису. Це шанс піти у світ і творити власну кар'єру. Сподіваюся, що переможці конкурсу імені Олега Криси засвітяться на музичному Олімпі. І це буде моїм внеском у творчість талановитої молоді.
Є й інший бік конкурсів. Його можуть виграти люди, які шалено працювали над одним твором, над однією й тією ж програмою. Як член журі 19 міжнародних конкурсів, знаю категорію виконавців, які їздили з конкурсу на конкурс із майже однаковими програмами. Тому можу сказати, такі змагання часом виграють стовідсотково підготовлені "спортсмени". Але потім молоді люди починають дорослішати, і їм треба вміти самим, без наставників, вивчати твори.
Питання "Потрібні чи не потрібні конкурси?" існуватиме стільки, скільки й самі конкурси
І тут починаються величезні проблеми. Виявляється нестача знань, репертуару, інтелекту, певного досвіду. Тому про людей, які працюють по 10-12 годин і здобувають перемоги, ще не можна сказати, що вони вже музиканти. Знаю безліч імен, які завоювали великі премії. І потім щезли з горизонту. І знаю людей, які не завойовували премій, але стали великими артистами! То ж питання: потрібні чи не потрібні конкурси, існуватиме стільки, скільки й самі конкурси.
- Для того, щоб унеможливити такий "спорт", ви і ввели у програму твори українських композиторів?
- І так, і ні. Я вже казав, що насамперед зробив це для популяризації української музики в світі.
- Як склалася доля переможців попереднього конкурсу?
- Вони ще молоді. Канадієць Джонг Да Сол зараз навчається у Нью-Йорку, австралієць Маркіян Мельниченко отримав посаду професора у своєму рідному Мельбурні, грає в квартеті, виступає з концертами. Я нещодавно бачився з ним, був на майстер-класах і був членом журі міжнародного конкурсу в Мельбурні. І слухав його учнів. Він дуже задоволений, щасливий.
- А щодо українських учасників конкурсів вашого імені?
- Звичайно, я стежу і намагаюся підтримувати їх, консультувати. Україна, на жаль, не має таких інституцій, як могутні менеджери, які можуть запропонувати гастролі світом. Україною, думаю, - це ще можливо. Проте вихід на інші країни - проблема. Тож, вочевидь, тут потрібна моя допомога. Я звертаюся до менеджерів, даю рекомендації, словом, підштовхую процес.
- А своїх протеже ви якось "проштовхуєте" на світову сцену?
- Стараюся допомогти, чим можу, однозначно. Як кожен педагог, вникаю не тільки у їхнє студентське, академічне життя, але й у трудове, і в особисте.
- Пане Олеже, ви навчалися у Московській консерваторії, мали багато друзів у Росії. Як склалися стосунки тепер, чи підтримуєте із ними контакти?
- Підтримую.
- І як вони ставляться до подій в Україні? Чи є серед них підписанти путінського "одобрямса"?
- Частина є, але я так допускаю, бо вони цього не говорять, а я ніколи цього не питав. Думаю, це було зроблено або під тиском, або під тягарем життєвих якихось моментів, але я знаю багатьох людей, які цього не сприйняли, не сприймають і не сприймуть. Не будемо називати імен.
Попри те, що мене величають українсько-американським скрипалем, назавжди залишуся українцем
- Якби ви жили в Росії, і вам запропонували підписати такий лист, ви би це зробили?
- Я б цього не підписав. Мій син Петро надіслав мені листа до українських митців, спільноти, де я побачив прізвища людей, яких глибоко поважаю і люблю, і там була така нотатка: "Ви можете долучити своє прізвище на підтримку українського народу і цілісності України". Я долучив. Вважаю себе українцем і назавжди ним залишуся. Хоча доля закинула мене до Америки. Попри те, що мене величають українсько-американським скрипалем, назавжди залишуся українцем.
- Скільки у вас є музичних "хрещеників" і скільки їх з України?
- Чітко не можу сказати, але багато з моїх студентів плідно працюють і в оркестрах, і вчителями.
- Маються на увазі випускники Істменської школи?
- Ні, ні. Я кажу про українців. Коли ще викладав у Києві. А Істменську школу… Студенти завжди моментально забувають свого викладача. У силу особистого життя, обставин. Але я знаю, що вони мені вдячні за ці роки, проведені разом, і завжди, коли я приїжджаю туди, де вони працюють, мене дуже тепло зустрічають. Так що тут є тісний контакт. Ми з Танею дуже любили всіх студентів, і вони з нетерпінням чекали заключної (після випуску) зустрічі у нас вдома. У нас така традиція була, трошки також вона вирізнялася кількістю часу, проведеного разом із учнями і... кількістю з'їденого барбекю (посміхається, - ред.). Так що вони дуже любили до нас приходити. Це було весело, і вони їли годин 8 підряд, як і всі студенти. Такі моменти дуже теплі, ми завжди потім слухали музику і обговорювали різні теми. Ну і ясно, обов'язково пишу їм рекомендації для роботи. Вони це пам'ятають…
- Навчання в Істменській школі доволі дороге?
- Дуже дороге.
- Тобто, багато наших студентів, які заслуговують там навчатися, просто не можуть собі дозволити цього?
- Не тільки наші студенти. Це величезний фінансовий тягар. Американський студент має для цього більше можливостей - і в сімей є певні заощадження, і в банку можна взяти позичку. Він виходить у життя із величезним боргом, який потім сплачує протягом довгих років, але можливість навчатися є.
- У наших такої можливості немає, чи означає це, що обдарованих українців взагалі немає серед ваших учнів?
- Так, ніхто їм позичку під навчання у Штатах не дасть. Але є моменти, коли цю жахливу суму можна зменшити: коли ти вдало заграв, коли у тебе прекрасні оцінки, коли у тебе чудова англійська, ну, і коли професор трошки натисне на якісь важелі, попросить. Так що вдається допомогти. Тепер, після того, як Таня відійшла, був створений фонд "Криса-Чекіна" з такою солідною сумою, яка дозволяє щороку брати студента на повне утримання. І повні 4 роки студент забезпечений.
- А хто формує цей фонд?
- Гроші пішли від друзів, від якихось інших фондів. Це складається в окремий рахунок. Так що тепер я можу спокійно запрошувати українців на навчання.
- І як часто ви це робите? Одного на рік?
- Фонд створений недавно. Ще кандидат назріває.
- Ще немає цьогорічного?
- Готується. Я не можу зараз говорити, щоб усе вийшло...
- Пане Олеже, як ви оцінюєте рівень підготовки української молоді, чи має вона змогу професійно навчатися музики в Україні?
- З радістю повинен сказати: в порівнянні з першим конкурсом, українці дуже гарно виступили цього року. Хоч їх і немає у фіналі, вони були зовсім близько до цього, рівень надзвичайно високий. В Україні завжди були таланти і чудові педагоги. Це традиція. Вона не вмирає, і я б сказав, розвивається. І знаєте - головний "допінг" цього конкурсу - колосальна можливість послухати інших молодих і талановитих, інші напрямки, інший репертуар. Хоча вимоги ті самі - ти повинен грати чисто, красиво, точний текст, із якимись неповторними деталями, бути бездоганно технічно підготовленим і т.д.
- А яка з українських шкіл в Україні найбільш потужна?
- Я б не ділив на якісь школи, бо українська школа є українською школою.
- Але є Київська, Львівська, Одеська. Як можна порівняти їхні рівні?
- Ну, наприклад, цього року зі Львова дуже гарно виступили і з Києва - дуже добре. І це було приємно. Трошки їм не вистачило або запасу міцності, або досвіду. Вони йшли рівно.
- Зараз на перші місця виходять китайські виконавці. Як наші виглядають на їхньому фоні?
- Не тільки китайські, але й корейські, японські.
- Вони беруть талантом чи працьовитістю і сумлінністю?
- І тим, й іншим.
- Чи набагато наші поступаються їм?
- Ні. Вони просто настільки працьовиті й настільки впевнені на сцені для своїх років, що дуже важко з ними конкурувати, є і надзвичайно обдаровані молоді люди.
- Пане Олеже, яке запитання найчастіше вам ставлять журналісти, і на що ви найбільше не любите відповідати?
- Найбільш поширене: які у вас улюблені композитори? Не люблю цього питання. По-перше, їх досить багато. І раніше розгублювався. Тепер відповідаю дуже просто: я люблю того композитора, якого зараз граю…
- Чи приречені українці виїжджати за кордон, щоб стати популярними?
- І так, і ні. Я знаю людей, і в Україні, і в Росії чи в інших колишніх республіках СРСР, які виросли в атмосфері "совєтського воспітанія", деякі залишилися і дуже плідно працюють. Деякі виїхали і повертаються.
- Навіть на такі умови, як тут пропонують?
- Так. Тому, що там не всюди рай. Але контакти й наполегливість і, як я завжди додаю, трохи щастя, допомагають удачі.
- Симфонічну музику хтось із великих прирівняв до вищої математики. Наскільки зараз вона популярна в світі й в Україні, і чи потрібна вона сучасній молоді, чи зрозуміла для неї?
- Вона необхідна. Це все одно, як повітря. Розуміють не всі. Але є чимало людей, які закохані в музику і без неї не можуть жити…
Довідково: Олег Криса народився 1 червня 1942 року в с. Ухань (нині територія Польщі) - видатний українсько-американський скрипаль і музичний педагог українського походження. За радянського часу професор Київської та Московської консерваторій, професор Інституту ім. Гнесіних, після еміграції - професор Істменівської музичної школи (Рочестер, США) і Мангеттенської школи музики (Нью-Йорк, США). Заслужений артист УРСР. З 1989 року мешкає та працює у США.
З 1967 року Олег Криса працював солістом Київської філармонії, поєднуючи музичну діяльність з викладацькою у Київській консерваторії. З того часу не припиняє концертної діяльності, виступаючи як соліст багатьох симфонічних і камерних оркестрів (Москва, Ленінград, Київ, Берлін, Лейпциг, Дрезден, Ваймар, Варшава, Краків, Катовіце, Прага, Будапешт, Белград, Нью-Йорк, Чикаго, Вашингтон, Лондон, Монреаль, Торонто та ін.).
Окрім блискучої сольної кар'єри, учень славетного Давида Ойстраха - Олег Криса успішно концертував у складі квартетів. З 1970 до 1973 був лідером квартету Київської консерваторії. З 1977 року - першою скрипкою квартету імені Бетховена, у складі якого він виступав до 1987 року, коли квартет припинив існування. У 1999-2003 роках виступав у складі струнного квартету Леонтовича в Європі, Північній Америці та на Близькому Сході.
Олег Криса тісно співпрацював з композиторами Альфредом Шнітке, Едісоном Денисовим, Софією Губайдуліною, Кшиштофом Пендерецьким, Валентином Сильвестровим, Мирославом Скориком, Євгеном Станковичем, Вірком Балеєм. Він був першим виконавцем їхніх творів, багато з яких були написані спеціально для нього.
Виступав у найбільших музичних центрах світу з провідними оркестрами, диригентами і колективами. Брав участь у найбільших фестивалях у Європі, Північній Америці, на Далекому Сході, в Австралії та Новій Зеландії.
Нінель Кисілевська, Львів.
Фото: Олена Ніколаєвіч