МКІП вимагає зупинити будівельні роботи на місці одеської «Друкарні Фесенка»
Міністерство культури та інформаційної політики підтвердило інформацію про те, що направило приписи про припинення будівництва на місці друкарні Юхима Фесенка.
МКІП попереджає, що за порушення законодавства про охорону культурної спадщини передбачена кримінальна та адміністративна відповідальність, повідомила кореспонденту Укрінформу заступник міністра з питань європейської інтеграції Світлана Фоменко.
«Міністерством культури та інформаційної політики України на адреси ТОВ «Одеса-Сіті» та ТОВ «Мартен Груп» направлені приписи від 5 березня 2021 року № 2462/6.11.6 та від 5 березня 2021 № 2454/6.11.6 з відповідними вимогами щодо виконання законодавства про охорону культурної спадщини. Відповідно до розділу VIII закону («Про охорону культурної спадщини» - ред.) за порушення законодавства про охорону культурної спадщини передбачено притягнення винних осіб до кримінальної та адміністративної відповідальності, а також застосування до порушників фінансових санкцій», - зазначила Фоменко.
Коментуючи ситуацію із будівництвом на вул. Рішельєвська 47, 49, вона пояснила, що відповідно до частини четвертої статті 32 закону України «Про охорону культурної спадщини» на охоронюваних археологічних територіях, у межах зон охорони пам’яток, історичних ареалів населених місць, занесених до Списку історичних населених місць, забороняються містобудівні, архітектурні чи ландшафтні перетворення, будівельні, меліоративні, шляхові, земляні роботи без дозволу відповідного органу охорони культурної спадщини. Згідно із пунктами 14 та 17 частини другої статті 5 закону функція погодження таких програм та проєктів належить до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини.
«Земельні ділянки за вказаними адресами розташовані в межах Центрального історичного ареалу, визначеного науково-проєктною документацією «Історико-архітектурний опорний план, проєкт зон охорони та визначення меж історичних ареалів м. Одеси», затвердженою наказом № 728/0/16-08 «Про затвердження науково-проєктної документації щодо визначення зон охорони пам’яток, меж і режимів використання історичних ареалів м. Одеси та занесення об’єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам’яток України», - зазначила заступник міністра.
До МКІП надійшла інформація від Департаменту культури, національностей, релігій та охорони об’єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації про те, що на земельних ділянках, розташованих по вул. Рішельєвська 47, 49, проводились роботи з влаштування будівельного паркану біля фасаду будівель. Там було встановлено щит з інформацією щодо об’єкта будівництва, замовника та генерального підрядника будівництва.
Враховуючи все це та зважаючи на відсутність погодженої належним чином науково-проєктної документації, проєктної документації, а також дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини на проведення земляних робіт там, Міністерство культури змушене було діяти.
Як повідомлялося, минулого тижня активіст Юрій Дьяченко у Фейсбуці оприлюднив інформацію, що МКІП видало заборонний припис щодо будівництва на місці типографії Фесенка на Рішельєвській вулиці в Одесі. За його словами, так МКІП відреагувало на звернення ініціативної групи про недопустимість зведення житлового будинку, зокрема, на місці існуючої історичної будівлі "Друкарня Юхима Фесенка", яка сто років тому друкувала паперові банкноти Української Народної Республіки.
Дьяченко уточнив, що відомий архітектор Прокопович збудував у 1829 році цю будівлю на Рішельєвській, де розмістилась друга в Україні і перша в Одесі літографія. Тут працював відомий художник Амвросій Ждаха, що ілюстрував багато українських книг. Усього в каталозі, виданому Одеським літературним музеєм, вміщено 74 видання, ілюстрованих Ждахою. Ошатна триповерхова будівля колишньої "Друкарні Фесенка", виконана у стилі так званого наришкінського бароко XVII століття, є нетиповим для Одеси зразком зодчества у національних архітектурних традиціях кінця XIX століття.