В Україні запускають проєкт «Maestro - Fest», присвячений скрипалю Которовичу
Масштабний проєкт «Maestro - Fest. Богодар Которович» з нагоди 80-річчя від дня народження видатного українського скрипаля Богодара Которовича (03.07.1941 - 04.07.2009) стартує в Україні.
Про це повідомила під час презентації проєкту в Укрінформі його засновниця - народна артистка України, піаністка та дружина славетного скрипаля Євгенія Басалаєва.
“У цьому році це великий проєкт великих заходів. Він започаткований Культурно-мистецьким благодійним фондом «Київ-Класік» за підтримки Українського культурного фонду в межах ХV Міжнародного фестивалю мистецтв “Діалоги культур”. І має на меті підтримати відзначення пам’ятної дати - 80-річчя від дня народження видатного українського скрипаля на державному рівні, актуалізацію культурної спадщини цієї знакової постаті українського та світового мистецтва для вітчизняної культури, всебічне висвітлення творчості унікального митця. Цей проєкт розкриває ще одну рису Богодара Антоновича — це робота з молоддю, виявлення талановитих музикантів і допомога в їх професійному зростанні”, - сказала Басалаєва.
Вона зазначила, що проєкт дуже насичений і включає цілу програму фестивальних заходів, присвячених постаті й творчості видатного музиканта. За її словами, завдяки УКФ почалася робота з опрацювання величезного архіву Богодара Которовича, його культурної спадщини.
“Це унікальна бібліотека — понад 650 примірників нотних збірників, це унікальні ноти самого маестро, де він виставляв свої штрихи, аплікатуру. Ми хочемо зробити сайт, присвячений цьому архіву, щоб кожен скрипаль міг подивитися, як грав великий майстер, і повчитися. Також в архіві дуже багато нот, присвячених самому Богодару Антоновичу. Відгуки, преса, фотографії, буклети, афіші з 1961 року до кінця його життя збережено нами. Найголовніше — це унікальна відеотека, це концерти Богодара Антоновича, концерти нашого творчого дуету і взагалі його творчий шлях, його інтерв’ю”, - розповіла Басалаєва.
Вона додала, що поступово ці матеріали будуть публікуватися на сайті, який створюється зараз і буде сформований до 7 жовтня, коли відбудеться заключний захід, присвячений цьому проєкту. Також на основі архіву буде створено буклет-книгу “Богодар Которович. Шляхи незавершеної повісті” та відеоконтент, зокрема першу серію документального фільму “Шляхи і кроки Богодара Которовича”. Робота в цьому напрямку буде продовжена.
“Також ми запускаємо перший Міжнародний фестиваль-конкурс імені Богодара Которовича «Maestro — Fest», який має об’єднати скрипалів, зокрема й учнів Богодара Которовича, які є не тільки в Україні, а й працюють і знані за кордоном, представляючи потужну українську школу”, - повідомила ініціатор проєкту, уточнивши, що в майбутньому фестиваль-конкурс має стати фундацією Міжнародної мистецької премії імені Богодара Которовича. Дедлайн заявок учасників — до 5 вересня. Виступи переможців конкурсу та їх нагородження відбудуться 7 жовтня в Національній філармонії, де також відбудеться гала-концерт віртуозів «Maestro — Fest». А в листопаді, за її словами, плануються концерти лауреатів по Україні, які розпочнуться з Дніпра.
“Ми плануємо, що проєкт буде розвиватися і зростати, що він матиме для України велике значення, утверджуючи її імідж у світі”, - підкреслила Басалаєва.
Згадуючи про Богодара Которовича, вона зауважила, що він всюди був фундатором — української сучасної скрипкової школи, Національного камерного ансамблю “Київські солісти”, першого скрипкового конкурсу в Україні. Він також був єдиним серед багатьох музикантів світу удостоєним честі у 1999 грати на легендарній скрипці Нікколо Паганіні «Cannone», яку привезли спеціальним рейсом з Генуї до Києва. Концерти відбулися 23 травня в Національній філармонії та 26 травня в Національній опері.
Про Богодара Которовича як особистість, митця та визначного педагога розповіли під час заходу відомі митці, зокрема учні маестро, серед яких народний артист України Кирило Стеценко, народна артистка України Богдана Півненко, скрипалька Національного заслуженого академічного симфонічного оркестру України Святослава Семчук.
“Що було новим для Києва в той час — що з’явилася людина, яка збиралася не тільки навчити студента грати, а й вести його до вершин, тобто це Москва, міжнародні конкурси. Київ перетворювався на скрипкову столицю, тому що раніше столицю скрипковою була тільки Москва і частково Ленінград”, - зазначив Кирило Стеценко, згадуючи роки навчання у майстра.
“Богдан Антонович був і геніальним викладачем, і геніальним скрипалем, і видатною особистістю, яка змогла об’єднати нас, тоді молодих, навколо себе і надати нам мету”, - сказала Богдана Півненко.
Святослава Семчук відзначила один з багатьох талантів Которовича. “Він мав здатність, бачачи учня, не ламати його під себе - як правильно. Він завжди шукав індивідуальність, щоб відшліфувати. Йому вдавалося до кожного мати такий підхід, що кожен себе відчував як мінімум мінізіркою... Він був новатор і не тримався канонів - Баха, стилю московської чи петербурзької школи. Він міг вільно трактувати твір”, - зауважила вона.