Валерій Кузнєцов, український дизайнер

Ми демонструємо гіпотетичні форми, які можуть виникнути у процесі еволюції

У Нідерландах відбувся всесвітньовідомий Голландський тиждень дизайну (Dutch Design Week) – найповажніша подія в галузі дизайну в Північній Європі, що фактично є найпрогресивнішою у світі лабораторією сучасного дизайну. Саме тут митці презентують свої інноваційні ідеї й проєкти. Щороку його відвідують понад 350 000 поціновувачів прекрасного та незвичного. Захід тривав з 16 по 24 жовтня у нідерландському Ейндговені. По всьому місту працювало понад сто локацій, де відбувалися презентації, лекції й виставки. Dutch Design Week зосереджується на інноваціях та свіжих незвичайних ідеях. Цього року було представлено роботи понад 2600 дизайнерів з усього світу. Серед них – і український проєкт. Це колекція кінетичних скульптур Endless Movement від бюро-лабораторії «Smith & Winken».

Студія «Smith & Winken» була заснована 2020 року в місті Дніпро. Її створили український дизайнер, автор об'єктів та інсталяцій Валерій Кузнєцов й австрійський винахідник, архітектор та механік українського походження Отто Вінкен. В Ейндговені було представлено шість об’єктів від «Smith & Winken». Загалом у колекції – 20 об’єктів. Роботи викликали бурхливі емоції та овації у відвідувачів, а іноземні ЗМІ вже визначили новий стиль цього проєкту, який яскраво вирізняється від інших у тотальну цифрову епоху – механічний ренесанс. Усі предмети колекції – рухомі, ювелірно прораховані та виконані на найвищому технічному рівні. Автори використовують дерево, папір, текстиль і метал, елементи скульптур приводяться у рух спеціально створеними механізмами.

Рухи кожного предмета – наче усвідомлені. Об’єкти виглядають як живі казкові істоти, які прийшли, щоб захистити людей від війни та недуг.

Укрінформ зустрівся в Ейндговені з Валерієм Кузнєцовим та розпитав, як народжуються такі фантастичні ідеї, скільки потрібно часу та сил на їх втілення.

РУХОМІ ОБ’ЄКТИ ЗМУШУЮТЬ ЗУПИНИТИСЯ І ЗАМИСЛИТИСЯ

- Пане Валерію, схоже, що відомі на весь світ своєю креативністю нідерландці вже почали заздрити фантазії й творчому підходу вашої лабораторії. Довкола ваших робіт не проштовхнутися. Чому, на вашу думку, відвідувачі наче метелики летять на світло до ваших скульптур?

- Я бачу, що люди у захваті. Міжнародні журналісти з захопленням ставляться до нашого проєкту. Тож ту задачу, яку ми собі поставили, ми виконуємо. Ми хотіли поєднати досвід науки, мистецтва, дизайну, нашарувань світової культури, створити щось нове. Ми хотіли, щоб цей продукт подобався і дітям, і дорослим, і професіоналам. Сьогодні колекція Endless Movement від «Smith & Winken» налічує 20 об'єктів. На виставці представлено лише шість предметів. Відвідувачам подобається спостерігати за рухом об'єктів, який часом може бути гіпнотичним. Ці об’єкти змушують зупинитися та замислитись, зокрема, про життя. Кожен із нас є добре прорахованим механізмом. Треба лише придивитися до того, як, наприклад, літають птахи, помах їхніх крил, відчути це – і надихнутися.

- Розкажіть про образи ваших казкових героїв. Як народилася ідея? Наприклад, у мене, коли я дивлюся на ваші скульптури у першій залі, виникає асоціація, що переді мною – історія вітрил і кораблів. Щодо двох об’єктів у другій залі, – то наче чарівний птах Фенікс та давні австрійські ліхтарі, які танцюють. А що це насправді? Що надихало вас?

- Тут представлено чотири скульптури в одному залі й ще дві – в іншому. Щодо перших чотирьох, ці скульптури називаються Тessen. Основа візуального образу скульптури – японське бойове віяло Tessen. Рухомі елементи демонструють взаємодії матеріалів – стійкість металу, гнучкість дерева, витонченість гофрованої тканини. Червоний елемент – наче живе серце героя.

Наступний об’єкт – Thrinax. Створюючи його, я був натхненний образом пальми. Хоча насправді Thrinax – казкова істота, яка прилетіла з іншої планети. Вона складається з 527 різних деталей, кожна з яких виготовлена за унікальними кресленнями.

Останній, шостий об’єкт ми назвали Ernst. Він має три ліхтарі. Вони наче три голови, які крутяться. Своїми рухами вони показують всю красу механіки. Ми бачимо красу руху та світла, все, що відбувається всередині, красу роботи механізмів.

Кожен із об’єктів колекції виник як спроба вивчити основні механізми та закономірності взаємодії між структурами Землі, живими та штучними. Досліджуючи сценарії майбутнього, ми демонструємо гіпотетичні форми, які можуть виникнути у процесі еволюції. Приємно, що міністерство закордонних справ України щороку підтримує українських дизайнерів, які представляють свої колекції на Dutch Design Week. Це сприяє поширенню позитивного, креативного іміджу України.

НАЙСКЛАДНІШЕ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ДИЗАЙНЕРА – СТВОРИТИ НАЙПРОСТІШИЙ ТА НАЙЗРУЧНІШИЙ ПРЕДМЕТ

- Скільки разів ви брали участь у Голландському тижні дизайну?

- Ми були учасниками вже тричі – у 2017, 2018 та 2020 роках. Щоправда, минулого року захід проходив у режимі онлайн через коронавірус. Цього року ми подали заявку та представлення в галереї Kazerne. Це найкраще місце, як вважається тут.

- Скільки років ви працюєте у дизайні?

- Майже 30 років, з 1993-го. Зокрема, у 2015 році ми стали володарями престижної премії Red Dot, а 2020 року наша студія decorkuznetsov отримала цю нагороду за дизайн зубної щітки. На перший погляд, це звичайна зубна щітка, але її лаконічність і мінімалізм підкорили міжнародне журі. Найскладніше завдання для дизайнера – створити найпростіший та найзручніший предмет. Ми працювали над цілою колекцією предметів для однієї британської компанії, до якої увійшли й інші зубні щітки. Також був проєкт, де щітка взаємодіяла з предметами аукціону Phillips.

- В одному зі своїх інтерв'ю ви сказали, що у дизайн вас привела дружина. З чого усе почалося?

- Починалося все у 1991 році. Моя дружина Катерина вчилася тоді у Харківському художньо-промисловому інституті. Я разом із нею виконував усі завдання, всі проєктні роботи. Я вже тоді почав робити стільчики. Мені це було цікаво, а Катерина використовувала мене, як робочу силу (сміється). Але я тоді занурився в усю цю історію. Мені це дуже сподобалося. Потім ми створили свою компанію. У Харкові брали участь у чудовому проєкті дизайну «Водопарад». Це була подія не тільки для Харкова, а й для всієї України та світу. Я брав участь практично в усіх проєктах, пов'язаних із дизайном в Україні. І щодо багатьох із них – я досі тримаю руку на пульсі. Це, напевно, моя 115-та виставка. Було також багато персональних виставок.

- Скільки?

- Було 11 персональних виставок, більшість в Україні. Кожна виставка – дуже особлива для мене. Я люблю ділитися та доносити через творчість певні образи, розкривати непрості теми й проблеми. Наприклад, у проєкті decorkuznetsov «Полетіли» порушувалися питання міграції. Також був проєкт «В ногах правди немає» про війну. Все це було представлено у Дніпрі в Ya Gallery. Нелегкі проєкти, скажімо так. Я завжди намагався зробити їх так, щоб вони були видовищними та чіпляли. І ось зараз ми тут, в Ейндговені, бачимо багато людей навколо робіт, і це означає, що їх чіпляє.

- Тут представлено лише шість об’єктів з двадцяти. Розкажіть про інші.

- Усі інші скульптури також можна побачити тут, але з допомогою відеоінсталяції. У двох залах є екрани з відео.

Є ВЕЛИКЕ БАЖАННЯ СПІВПРАЦЮВАТИ З АРХІТЕКТУРНИМИ СТУДІЯМИ СВІТУ ТА БРАТИ УЧАСТЬ У МУЗЕЙНИХ ІСТОРІЯХ

- Як нідерландські колеги реагують на ваші творіння?

- Я кайфую від голландців, а вони кайфують від нас. Для мене вони завжди були дуже творчі, такі творчі ельфи. Вони цікаві й відкриті до всього нового. Наш проєкт унікальний, бо кожна деталь унікальна. Нідерландці цікавляться, навіть вирішили підрахувати, скільки б їм могло коштувати виготовити один такий об’єкт. Вони оцінили виробництво одного предмета у просто шалені цифри. Я не хочу їх називати. Справа в тім, що йдеться про кропітку, багатогодинну роботу, а тут кожна година людської праці дуже цінується та коштує дорого. Тут подібні об'єкти створюються саме музеями й під ексклюзивні замовлення.

- Вже вдруге помилуватися вашими роботами приходив відомий урбаністичний дизайнер з Ейндговена Кейс Донкерс. Головний урбаніст Ейндговена відомий насамперед тим, що взявся за генеральний план розвитку міста. Він також є одним із ключових засновників Dutch Design Week. Які відгуки ви отримали від нього?

- Кейс Донкерс – це легенда Ейндговена. Він фактично головний архітектор Ейндговена. Йому подобається те, що ми робимо. Це приємно. Так, він уже був двічі тут, і я певен, що прийде знову, адже ці творіння, як вони рухаються – притягують до себе.

- Зараз ви та ваша команда працюєте у шаленому режимі. Поділіться, що рухає вами та не дає спинитися? Звідки берете сили, щоб творити у шаленому ритмі?

- Життя непередбачуване. Час летить, потрібно все встигнути. Я хворів, потім був нещодавно інфаркт, і це спонукало мене рухатись. Також, якщо раніше я намагався бути одночасно і тут, і там, то зараз зосереджуюся на чомусь одному та спрямовую на це всі зусилля.

Завдяки моєму партнерові, геніальному Отто Вінкену та взаєморозумінню у нашому творчому тандемі, на створення нового об'єкта, нової скульптури, у нас іде близько трьох місяців. Це справді шалений темп. Ми поки працюємо маленькою командою, але ми зараз формуємо нову майстерню, в якій буде залучено більше людей. Я хотів би запросити вас у нашу галерею, де можна побачити дивовижної краси креслення Отто, які є витворами мистецтва. Ми плануємо включати їх в експозицію. Як каже Отто, у проєкті Endless Movement не відбуваються технічні й технологічні революції. Наша мета – спостереження, вивчення і переосмислення навколишнього світу. Спроба сповільнитися й усвідомити, що звичайні матеріали і явища можуть виглядати зовсім інакше.

- Про що ви мрієте? Які нові задачі перед собою ставите?

- Одне із завдань «Smith & Winken» – це єднання з іншими архітектурними студіями світу, щоб створювати унікальні незвичайні проєкти. А ще є велике бажання брати участь в якихось музейних історіях. Також ми вже підписали контракт з галереєю, де проходив Голландський тиждень дизайну. Звісно, що вона працює не тільки у тиждень дизайну. Таким чином це не лише участь у Dutch Design Week, а й найвища планка. Тож до січня 2022 року наші роботи можна буде побачити у галереї Kazerne в Ейндговені, після закінчення Голландського Тижня Дизайну. І ми вже отримали пропозиції щодо колаборації з дуже відомими студіями дизайну, справжніми зірками. Деталі – поки секрет.

Довідково. Валерій Кузнєцов є постійним учасником міжнародних і національних конкурсів та виставок. Зокрема, володар Reddot (2015, 2020), гран-прі року (2009, 2017). Серед виставок: Wow Ukraine (2020), Maison & objet (2020), Dutch design week (2017, 2018, 2020), Paris Design week (2017), LF Hannover (2006) та багато інших. Його роботи знаходяться у музеях та у приватних колекціях по всьому світу. Він також автор знакової для міста Дніпра паркової скульптури-інсталяції «Insidе» (два металевих вузла, що встановлені на вулиці Яворницького у Дніпрі).

Ірина Драбок, Ейндговен

Фото: Ірина Драбок, Ольга Мовчан