Дмитро Томашпольський, кінорежисер
Розгадати код Музики допоможе синтез кіно, ІТ-технологій і науки від NASA
Понад тисячу років на Землю надходять послання, закодовані у формі нот.
Український програміст створює унікальну комп’ютерну програму Сonvergencia, що здатна розшифрувати цей код. Він називає код «Гвідо» на честь монаха-бенедиктинця Гвідо д’Ареццо, автора «Гімну Іоанну», в якому вперше з’явилися назви нот. Виявляється, що вся музика, створена геніями людства усіх часів та народів, містить шифровки, надіслані з Космосу.
Хто їх надсилає, для чого і кому – запитання, відповіді на які планують дати автори нового фантастично-філософського детективу «Фа». Зніматиме стрічку відомий український кінорежисер Дмитро Томашпольський.
Його попередній фільм «Сторонній» взяв участь у 22-х міжнародних кінофестивалях і отримав 11 нагород. Нині режисер готується втілити ще один фантастичний кінопроєкт – не лише за жанром, а й за амбіціями, адже у виробництві будуть застосовані новаторські відеотехнології, а консультуватимуть творчу групу експерти Держкосмосу і NASA.
- Дмитре, щодо сценарію. Дія у фільмі відбувається у наш час в Україні, так?
- У фільмі існують три світи. І перший – так, це планета Земля, Україна, це світ музики і комп'ютерних програм. Другий – це світ планети Фа. А третій – це екскурси в історію: в 1032 рік, Італія, і в 1735 рік, Німеччина. Ця частина фільму буде стилізована під документальне кіно. Зрештою, за задумом, ці три різні епохи й атмосфери об'єднаються в цілісний художній витвір. Наше першочергове завдання – створити унікальний стиль і самобутню атмосферу фільму «Фа». Хочу акцентувати, що у фільмі буде відсутня театральна умовність, характерна для фільмів подібних жанрів.
- Отож період розробки кінопроєкту завершено. На якому ви зараз етапі?
- Ми провели зйомки фрагментів по створенню SCI-FI простору для використання LED-екранів та VR-технологій на студії «One location» компанії «Platforma». Змонтували відеопрезентацію, в якій застосовано технологію Unreal Engine, а також провели спробу поєднання в одному кадрі реальних акторів з їхніми комп’ютерними моделями. Розробили візуальну концепцію проєкту. Зняли тизер. Все це стало можливим завдяки Українському культурному фонду, який підтримав наш проєкт «Фа» на етапі development. Наступний етап роботи – пошук фінансування виробничого періоду, який планується на 2022-2023 роки.
- Де шукатимете кошти, на яких фестивалях і пітчингах? І, вочевидь, ви розраховуєте на міжнародних партнерів, адже вже закінчили переклад сценарію англійською.
- І ми активно його розсилаємо. І, так, ми шукатимемо кошти і в Україні, й за кордоном. Звичайно, звертатимемося до Держкіно, тому що знайти кошти за кордоном можливо лише на проєкт, який підтримано на Батьківщині.
- Окрім захопливого сценарію, чим ще плануєте зацікавити потенційних партнерів?
- Ми намагаємося використовувати нові технології, які вже існують у комп'ютерних іграх, і хочемо поєднати їх із живими артистами. Це не те саме, що комп'ютерна графіка. Це процес, який дозволяє побачити результат набагато раніше, ніж у комп'ютерній графіці, яка дуже дорого коштує і на виробництво якої потрібно набагато більше часу. Але ми призвичаїлися працювати невеликою творчою групою: я – як автор сценарію та режисер, продюсер Олена Дем’яненко (кінорежисер, дружина Дмитра Томашпольського – ред.), наші друзі й колеги. Ми пробуємо поєднати технології Unreal Engine для створення фантастичного світу сучасного міста, а натурні локації планети Фа ми несподівано знайшли у затишному селі на Волині. Ми залучили до проєкту українських комп’ютерників, що працюють на провідні американські та європейські компанії зі створення ігор. І це цілком органічно, бо головний герой нашого майбутнього фільму – айтішник, і це новий сучасний світ, який донедавна був нам невідомий.
- І наука у поміч також буде?
- Звісно. Нам надзвичайно пощастило спілкуватися відносно нашого проєкту з головою Громадської ради Державного космічного агентства Едуардом Івановичем Кузнєцовим. І ще у нас є надія – вже майже відчутна – на співпрацю з NASA. У відеопрезентації нашого проєкту вже можна почути, як звучать Марс, Юпітер та Плутон. Це надзвичайно цікаво, справжні звуки!
- Музика – в основі фільму. Це ваша ідея?
- Це моя давня ідея про те, чим насправді є музика видатних композиторів. Десь близько 1025 року з'явився перший запис нот – завдяки ченцю-бенедиктинцю Гвідо д'Ареццо, автору «Гімну Іоанну». У ній не було лише ноти «до», її вигадали пізніше. Так от, я думаю, що це була перша спроба розшифрувати код послання, яке було надіслане на Землю. Наш герой створює програму, яка здатна розшифрувати цей код. Одне слово, це детектив, але детектив філософський.
- Карколомний сюжет, історична основа, цікаві персонажі… Але детектив, замішаний на філософії. Для кого цей фільм?
- Для молоді, та й взагалі – для людей, яких хвилює майбутнє нашої планети, хвилює те, що відбувається і куди йде людство. Адже зараз дедалі більше людей починають замислюватися над питаннями планетарного значення. Наш фільм називається «Фа» – за ім'ям інопланетянки та назви планети, з якої вона прилетіла.
Це спроба за допомогою музики достукатися до людей, щоб вони почули. Грецька міфологія стверджує, що раніше люди чули музику Космосу і розуміли, що каже Творець. Вони цінували кожен світанок, кожен захід сонця, красу музики, красу, яка їх оточувала. Потім вони до цього звикли, перестали радіти кожному дню, біологічний вид став змінюватися, і тих, хто чує музику Космосу, ставало дедалі менше.
- Я пам’ятаю про іншу вашу ідею. Коли ще на початку локдауну навесні 2020 року ви оголосили онлайн-зйомки повнометражного ігрового фільму «Простір/Space». Актори знімалися в умовах ізоляції. За два місяці карантину в Україні зйомки було завершено. Це було безпрецедентно! Де ж цей фільм? Чому ми його не бачимо?
- Так, це справді унікальний експериментальний фільм, створений самими акторами. Ми показали його на великому екрані на фестивалі в Одесі. Ми плануємо випустити фільм у прокат, тільки-но закінчиться локдаун. Крім того, фільм «Простір» продовжує міжнародну фестивальну кампанію.
Валентина Пащенко
Фото надані Дмитром Томашпольським