Кіногрудень: Екранізація Цвейга, фестивальний хіт і найсумніша на світі історія
Глядача чекають трилери, комедії і нове прочитання класики
Останнього місяця року глядачі зможуть побачити нові версії класичних літературних і кінематографічних творів, стрічку про вітчизняну сучасність, яка отримала визнання фестивальних завсідників, і трилер одного з найбільш обдарованих європейських майстрів жанру.
З 2 ГРУДНЯ
Хід короля/Schachnovelle
Літературна ода шахам, останнє оповідання Стефана Цвейга "Шахова новела", була вперше екранізована у 1960-му році західнонімецьким режисером Гердом Освальдом (фільм мав великий успіх у радянському прокаті). Нова кіноадаптація здійснена Філіпом Шольцем, відомим нашому глядачеві за не надто вдалою комедією про молоді роки німецького класика «Гете!».
Розповідь, яка відповідає сюжету першоджерела, розгортається у двох часових пластах: на фешенебельному лайнері, який слідує з Нью-Йорка до Буенос-Айреса, і у не менш розкішному віденському готелі, перетвореному на в'язницю нацистами, які анексували Австрію. Про перебування у цих катівнях згадує один з пасажирів лайнера, готуючись до партії з чемпіоном світу з шахів, який пливе на цьому ж судні.
Мій дідусь - Дід Мороз
Дебютна стрічка постановника музичних кліпів і актора серіалів Сергія Шляхтюка є новою спробою вітчизняних кінематографістів створити зразок сімейної новорічної комедії. Фільм розповідає історію дев'ятирічного хлопчика, який вирушив з провінційного міста до Києва на пошуки дідуся, якого він вважає ніким іншим, як Дідом Морозом. У столиці з ним трапляються забавні і небезпечні, але, на щастя, не настільки драматичні, як з юними героями «Мелодії для шарманки» Кіри Муратової, пригоди.
Трейлер фільму навряд чи дозволяє розраховувати, що «Мій дідусь - дід Мороз» виявиться більш успішним представником жанру, ніж «Пригоди S Миколая» 2018-го року, автори яких, схоже, вважали, що жанр сімейної комедії, подібно до капусника на святковому корпоративі, може виправдати найвідчайдушніший розгул театральної умовності і аматорства. Як можна зробити висновок з ролика, стрічку Шляхтюка вирізняє атмосфера телевізійного гумористичного шоу, старанне перегравання виконавців і жарти, здатні нагнати тугу на глядачів будь-якого віку. Втім, не виключено, що як подарунок українським глядачам Дід Мороз перетворить стрічку на справжню сімейну розвагу.
З 9 ГРУДНЯ
Із зав'язаними очима
Повнометражний дебют Тараса Дроня показує сучасну Україну драматично розділеною на тих, хто намагається жити, ніби на сході країни нічого не відбувається, і на тих, хто існує немов у постійній присутності неупокоєних привидів війни, тих, хто втратив на ній близьких, і тих, хто повернувся з її окопів, але, по суті, так і не зміг повернутися.
Фільм розповідає про дівчину, бійця змішаних бойових мистецтв, яка після загибелі коханого в зоні АТО прагне продовжувати звичне життя, виступає на рингу і намагається завести новий роман. Проте оточення героїні прагне замкнути її у травматичному переживанні минулого, і вихід з цієї безодні скорботи сприймає як її зраду щодо пам'яті полеглого, щодо його побратимів і щодо себе самої. При цьому, як показують автори, по-справжньому трагічною ситуацію героїні робить те, що, всупереч відчайдушним спробам відмовитися від нав'язуваної ролі принцеси-вдови героя, вона не може відшукати точку опори, щоб здійснити бажану втечу. Її товариші-спортсмени і ветерани, одержимі демонами ПТСР, мати її загиблого на сході хлопця, часом обмежені, егоїстичні і зарозумілі у своїх стражданнях, все ж залишаються для неї ближче за тих, хто не знайомий з цими стражданнями і не здатний співпереживати їм.
Одне з найбільш виразних кіновисловлень про наш світ під час війни, або, можливо, війни, що розчинилася у світі, у звичній навколишній реальності, фільм Тараса Дроня піднімає і більш широку тему нашої самотності, відчуженості особистості, труднощів взаєморозуміння навіть між тими, хто любить одне одного або переживає загальну втрату. Стрічка отримала приз ФІПРЕССІ як найкращий повнометражний фільм національного конкурсу Одеського кінофестивалю і головну нагороду конкурсу перших і других робіт Варшавського МКФ.
Спенсер: Таємниця принцеси Діани/Spencer
Видатний чилійський режисер Педро Ларраін, найбільш відомий за стрічкою «Ні» про останні дні диктатури Піночета, після досить успішного фільму про вдову Джона Кеннеді "Джекі" поставив ще одну стрічку про популярну і суперечливу володарку масової свідомості. "Спенсер" показує принцесу Діану в переломний момент її нещасливого заміжжя, коли у різдвяні дні 1991-го року вона наважується на розлучення.
Стрічку, яка вперше була представлена в рамках основної конкурсної програми Венеціанського МКФ, тепло сприйняли критики, особливо відзначили виразність виконання головної ролі Крістен Стюарт. Після отримання нагороди на кінофестивалі у Палм-Спрінгс акторці заходилися пророкувати номінацію американської Кіноакадемії.
Чорна скринька/Boîte noire
У 2015-му році Ян Гозлан зняв чудовий трилер «Ідеальний чоловік» про письменника-початківця Матьє Вассера у виконанні П'єра Ніне, який привласнює разом із чужим рукописом чужу особистість і поступово втрачає власну. У центрі розповіді нового фільму Гозлана знову опиняється Матьє Вассер, якого грає П'єр Ніне, однак (подібно до метаморфоз багатоликого Літуми в романах Маріо Варгаса Льоси) – це зовсім інший персонаж.
Новий Вассер - упевнений в собі професіонал, аналітик служби з розслідування авіаційних катастроф. Його чергова справа, втім, виявляється серйозним випробуванням не лише його професійних якостей, а й сили характеру. Розшифровка чорної скриньки із загиблого авіалайнера розкриває щось таке, що прагне зберегти в таємниці навіть начальство героя.
Вестсайдська історія/West Side Story
Стрічка 1961-го року «Вестсайдська історія» Роберта Вайза і Джерома Роббінса стала одним з найкращих свідчень, що проблематика творів Шекспіра не тільки відображає усталені особливості людської природи, а й може бути адаптована до соціально-політичної злободенності наших днів. Юні герої "Ромео і Джульєтти", яким почуття дозволили протистояти феодальним уявленням про честь і сімейний обов'язок, в реаліях нью-йоркського міського дна 1950-х змушені боротися проти етнічних стереотипів, будучи розділеними уявленнями про "справжніх американців" і латиноамериканських емігрантів.
Рішення Стівена Спілберга здійснити ремейк стрічки, статус якої у професійної аудиторії та захоплення широкого глядача за минулі пів століття анітрохи не втрачені, може видатися спірним. Втім, національна нетерпимість, яка посилилася під час президентства Дональда Трампа, надає розповіді актуальності. Хай там як, сюжет стрічки відповідає оригінальному твору. У Нью-Йорку, де зустрічають нас події, у мангеттенському Вест-Сайді молодіжні банди намагаються відвоювати одна у одної тротуари та спортмайданчики. Взаємини найкращого друга ватажка угруповання білих і сестри лідера пуерториканців, здається, здатні лише загострити ворожнечу.
ФЕСТИВАЛІ МІСЯЦЯ
З 3-го по 5-е грудня відбудеться фестиваль «Дитяче та юнацьке кіно незалежної України». У програмі представлені п'ять різножанрових зразків стрічок, орієнтованих на молодше покоління кіноглядачів. Відвідати сеанси у Києві, Львові, Одесі та Харкові можна, оформивши безкоштовні квитки на сайті фестивалю.
В онлайн-"Кіноподорож Баварією" пропонує вирушити компанія "Артхаус Трафік" з 10-го грудня. Побачити новітні кіновідбитки найбільшої федеральної землі Німеччини - і одного з найбільш мальовничих і культурно примітних куточків Європи - можна буде безкоштовно тут. Програма поки не оголошена, організатори обіцяють показати історичну біографічну драму, повнометражну лялькову анімацію і кілька комедій.
Глядачам, які прагнуть побачити головні стрічки 2021-го року до його завершення, варто звернути увагу на добірку компанії «Артхаус Трафік» «Найкращі фільми року. 2021». Показ розпочнеться 21-го грудня у столичному «Жовтні», програма поки не оголошена.
Олександр Гусєв. Київ