Модна індустрія часів війни. Естетика супротиву

Репортаж

Про фешн під час війни говорили на VІ Форумі «Креативна Україна: Сила стійкості»

7-8 грудня в Києві відбувся VІ Форум «Креативна Україна: Сила стійкості» - 2022. Цьогоріч у фокусі – роль креативних індустрій у визвольній війні України та їх внесок у перемогу. Модна індустрія потужно проявила себе у цей складний час і продемонструвала неабияку життєстійкість та продуктивність. Детальніше – в репортажі з панелі «Fashion. Модна індустрія часів війни. Естетика супротиву».

ФЕШН ДЕМОНСТРУЄ, ЯК ОХОЧЕ СВІТ ДІЗНАЄТЬСЯ ПРО УКРАЇНУ ЧЕРЕЗ МОДУ

У кожного модного бренду, як і у кожної людини, свій власний шлях, що залежить він принципів, цінностей, пріоритетів, які кожен обирає сам – і все разом це становить його фешн-ДНК. Але живе фешн-індустрія не як людина – роками, вона живе сезонами і, як зізналася голова Експертного Комітету Української Ради Моди та СЕО Ukrainian Fashion Week Ірина Данилевська, цей модний сезон був найважчим і найтрагічнішим за всю історію UFW, якому цьогоріч виповнилось 25 років.

Тиждень моди у 2014 р.

Данилевська згадала, як у 2014-му, коли був Майдан і в повітрі вже снувало відчуття  війни, її запитували, навіщо ви робите Тиждень моди, коли в країні така ситуація? І тоді вона відповідала: це робиться для того, щоб на перших шпальтах європейських газет були не тільки шини, які горять, але щось іще, що покаже європейцям (які тоді ще не зовсім розуміли, що тут відбувається і навіть не були впевнені у позитивності нашої революції та її легітимності), що з ними поруч крутий сусід – Україна, креативна, талановита, що наші люди багато чого вміють і взагалі класні.

Тому і зараз їй би хотілося, аби консолідованим меседжем для всього світу, який несе українська фешн-індустрія, був меседж, спрямований на майбутнє: «Ми талановиті, ми духовні, ми ті, без кого цей світ не може існувати».

Ірина Данилевська

«Фешн, як жодна інша креативна індустрія в своєму балансі (не балансуванні, а саме  балансі) і гармонії між мистецтвом та бізнесом, демонструє, якою прекрасною і корисною для країни може бути ця додана вартість, яку так хочуть наші державні мужі в нас побачити, бо вона в нас теж дійсно дуже висока. І ще фешн демонструє, як охоче світ дізнається про Україну і сприймає Україну через моду, через красивий, емоційний, естетичний і якісний продукт», - наголосила Данилевська.

СПОКОНВІКУ ВИШИВАННЯ – ЦЕ РЕМЕСЛО, ЯКЕ Є ДНК НАШОЇ КРАЇНИ, І МИ ПОВИННІ ПЛЕКАТИ ЙОГО

Іван Фролов - засновник та креативний директор FROLOV, член Експертного Комітету Української Ради Моди розповів, що у перші 2 місяці після початку повномасштабного вторгнення, з ініціативи своїх працівників, бренд FROLOV відкрив свої двері для волонтерів - допомагали у виробництві всього, що просили на той момент хлопці на передовій.

Далі Іван Фролов разом із командою прийняли рішення, що хочуть реалізувати проєкт, який зібрав би кошти на допомогу дітям, і започаткували благодійний проєкт FROLOV HEART - це лімітована колекція світшотів з фірмовим логотипом бренду – серцем. На перші 3 місяці вони підписали Меморандум з благодійним фондом Маші Єфросиніної «Фонд Маша», і весь прибуток від продажу світшотів пішов саме на допомогу дітям.

Крім основного напряму – збору коштів, цей проєкт, зі слів дизайнера, особисто для нього має кілька важливих моментів: він дав можливість команді на 30 відсотків збільшити штат майстрів із ручної вишивки.

«Для мене це дуже важливо, тому що, на жаль, сьогодні, а на той момент особливо, така професія як майстер ручної вишивки не була актуальною, і траплялися історії, коли людям для забезпечення життя доводилося займатися зовсім іншою роботою. А споконвіку вишивання – це ремесло, яке є ДНК нашої країни, і ми повинні плекати його», - впевнений дизайнер.

У вишитих серцях проєку FROLOV HEART використовуються різноманітні техніки та різноманітні дизайни, оскільки майстрам дозволено вишивати їх абсолютно вільно, є тільки визначена форма. Все це ручна вишивка і кожне серце - унікальне.

Іван Фролов завдячує цьому проєкту за те, що вони віднайшли сили для творчості, коли зрозуміли що справді комусь допомагають: зібрали перші пів мільйона, мільйон, потім вже півтора мільйони гривень. На сьогодні бренд FROLOV обрав ще один фонд для благодійних переказів - фонд Сергія Притули на проєкт NEST (зведення мобільних тимчасових будинків для тих, хто цього потребує).

Крім того, що бренду вдалося зберегти робочі місця, йому для того, щоб функціонувати і продовжувати виплачувати зарплати, потрібно було знайти сили, щоб реалізувати колекції – і перша кутюрна колекція була представлена брендом FROLOV влітку на Paris Fashion Week.

Зі слів дизайнера, цей вересень був дуже важливим для багатьох українських брендів, тому що він був вирішальний - чи залишишся ти на ринку. Довелося докласти всіх зусиль, аби представити нові колекції на різноманітних майданчиках і в Нью-Йорку, і в Мілані, і в Парижі.

«Ми вдячні всім небайдужим, хто підтримав нас і дав можливості бути представленими на світових майданчиках і в найпрофесійніших шоурумах. Завдяки чому, при такому низькому рівні прибутку на внутрішньому ринку, ми маємо можливість вийти на експорт і забезпечити функціонування наших брендів, та ще й створити нові робочі місця в Україні», - констатує Фролов. LOVE HURTS Spring 2023 - перша колекція, в якій дизайнер використовує виключно кристали бренду.

Іван Фролов

Також дуже важливою перемогою бренду в цьому році його засновник назвав те, що після 6 місяців переговорів FROLOV став першим українським брендом, який підписав ingredient partner з міжнародним брендом Swarovski.

З його слів, це вкрай унікально і важливо. А ще однією маленькою, але видатною перемогою можна вважати те, що завдяки процесу, розпочатому брендом, нарешті український ринок в цій компанії (навіть внутрішній) був відділений від хед-офісу в країні-терористці.

«На сьогодні всередині таких великих компаній є хед-офіси, і весь світ поділений на регіони. Тож ми тепер належимо не до регіону країни-терористки, а до регіону Польща-Німеччина-Австрія завдяки тому, що це була наша принципова умова. Спочатку нам було відмовлено, але згодом ми цього досягли».

Ірина Данилевська додала, що дизайнерські бренди, Ukrainian Fashion Week та фешн-видання на початку гарячої фази війни присвятили частину своєї роботи тому, що активно писали в міжнародні фешн-компанії листи з проханням припинити співпрацювати з російським ринком.

Модельні агентства України писали листи в світові модельні агентства, де наполягали, щоб російські моделі не брали участі в роботі над сезоном, бо це було якраз навесні, і було дуже актуально, тому що влітку починалися чоловічі тижні моди, а також Тиждень моди Кутюр.

«Не всюди і не завжди, але в дуже багатьох питаннях нас почули і ми перемогли», - розповіла пані Ірина.

"МИ З ХАРКОВА - І ЦЕ ВЖЕ ПРО ЩОСЬ ГОВОРИТЬ"

Свою промову на форумі засновниця Ukrainian Fashion Education Group (UFEG), авторка книги «Теорія Моди: концепції та практики», членкиня Української Ради Моди Марина Лосєва розпочала словами: «Ми з Харкова і це вже про щось говорить». Перші бої відбувалися на відстані чотирьох кілометрів від її дому, а саму будівлю школи Ukrainian Fashion Education Group (UFEG) розбомбили буквально за декілька перших днів, оскільки вона розташована поруч з ОДА.

«Я, чесно, була налякана. Ми прийняли рішення виїхати, але є викладачі, які не поїхали з Харкова досі. Це мої персональні герої на цій війні! Вони викладали в брониках, у бомбосховищах. У нас є такі фотографії, це - джерела натхнення», - розповіла вона про своїх колег.

Жартує, що, на щастя, в суперстресових ситуаціях у неї підвищується концентрація, що й врятувало. Вона їхала до сестри в Дніпро і розуміла, що має 5 годин на прийняття рішення, як бути далі.

«Я просто думки не могла допустити, щоб щось сталося з UFEG або з нашою командою – треба було не просто вистояти, а взяти максимальний вектор розвитку! Моя персональна національна свідомість гуртувалася в Нью-Йорку в діаспорі, я бачила, як люди, котрі нічого тоді не могли зробити в радянському союзі, вимушені були емігрувати, щоб зберегти для нас цю культуру. Я спілкувалася з жінками, котрі колись були в партизанських загонах на заході України, була дуже вражена і думала: невже справді нас ця країна-терорист відпустила? А коли розпочалася гаряча фаза, у мене вся ця картина перед очима була, і я знала, що у нас тут зараз набагато більше можливостей вистояти, ніж у попередніх поколінь, які виконали свою місію і зберегли культуру», - розповіла вона.

Марина Лосєва

Після приїзду в Дніпро Марина Лосєва розпочала безоплатний формат відкритих лекцій UFEG, оскільки розуміла, що треба просто починати говорити, щоб стабілізувати студентів, викладачів і себе також. Говорить, що навіть сьогодні їй пишуть люди, що якраз оці формати, коли вони говорили-говорили-говорили, дали їм можливість встояти.

«Крім того, що я щось знаю про моду, я ще й соціальний педагог за фахом, розумію, що зараз війна триває і за наш дім, і за наше фізичне існування, і за культуру, і за ментальність. А коли людям страшно, вони припиняють творити, займатися собою, бо нема цьому місця. І мені треба було створити ментальну конструкцію, якийсь простір творіння, куди б, навпаки, війна була вписана. Ми почали говорити, яка зараз наша місія, як наповнюється мода, про тренди – люди видихнули, перший шок минув, ми не розгубилися. Це було дуже важливо», - поділилася Марина.

Зі слів засновниці Ukrainian Fashion Education Group, ці формати існують досі, вони прекрасні, і зараз вона вже планує говорити про те, як ми формуємо образ майбутнього.

Також дуже болить те, що немає концептуалізованого меседжа або на рівні всієї країни, або принаймні на рівні міністерства культури. От, наприклад, приїжджаєш до Парижа - відкриваєш половину сайтів культурних галерей, наприклад, вони себе позиціонують як «Епіцентр культури світової», це на рівні ментальної конструкції, це меседж, який є наскрізним.

"І ТУТ ПЕРША ЛЕДІ НА ЗУСТРІЧІ З ДЖИЛЛ БАЙДЕН З’ЯВЛЯЄТЬСЯ В ПАТРІОТИЧНИХ КРОСІВКАХ НАШОГО БРЕНДУ..."

Катя Сільченко

Дизайнерку Катю Сільченко (засновниця та креативний директор бренду the COAT by Katya Silchenko, амбасадор L'Oreal Paris в Україні. «Найкращий дизайнер жіночого одягу» (Best Fashion Awards 2021) – початок повномасштабної агресії застав у Італії, куди поїхала на закупівлю тканин. «Я повинна була 24-го вже повертатися, а мені вночі телефонує дитина і я розумію, що там війна, а вона знаходиться в самому епіцентрі. Звичайно, спершу була пекельна депресія. Потім я згадала, що брала участь в «Останньому герої» і досить сильно пройшла через цей шлях, тож почала думати, які будуть мої наступні кроки зараз», - розповіла вона.

А наступними кроками стало поновлення колаборації, яка перед цим не склалася – дещо раніше Сільченко задумала цікаву колаборацію, але італійська сторона переплутала кольори на кросівках, які планувалося випустити до тридцятиріччя Незалежності України. Тоді вона відмовилася від задуму, а зараз знову їм зателефонувала, сказавши: «Бачите, наскільки важливі кольори нашого прапора зараз? Хлопці, у вас є один тиждень, щоб виправити свої помилки, і я чекаю на партію».

Сама повернулася в Україну, в березні орендувала приміщення, домовилася з партнерами у Львові, запустила процеси та вивела на роботу частину команди.

Фото: instagram.com/olenazelenska_official

«Весняна колекція вже була готова, вона працює, а тут підступає колаборація. І тут в травні перша леді України Олена Зеленська з’являється на зустрічі з першою леді США Джилл Байден в патріотичних кросівках від українського бренду the COAT by Katya Silchenko. У нас був неймовірний фідбек! Ми по 30 відправок на день робили, був мікс і взуття, і речі. Всі гроші ми переказуємо благодійним фондам, яким довіряємо і з якими давно працюємо. Наразі переказали вже більш ніж 1 мільйон гривень, і до весни хочемо ще пів мільйона гривень переказати», - розповіла дизайнерка.

Сільченко додала, що до неї зверталося багато жінок, які говорили, що їм хочеться якось показати солідарність з українськими військовими навіть в одязі, але ж військову форму вони не одягнуть! Тож у неї виникає ідея створити піксельні принти: «Ми з командою робимо «піксельність», ховаємо туди мапу нашої цілісної України і робимо капсулу, навіть дроп, але він виглядає як повноцінна колекція. На неї була дуже висока активність, особливо молодь відреагувала», - розповіла засновниця бренду COAT.

НА БІРКАХ НАШИХ ВИРОБІВ МИ ПИШЕМО: ЗРОБЛЕНО НЕЗЛАМНИМИ ДІВЧАТАМИ У ДНІПРІ, А ПЛІСИРОВКУ – В ХАРКОВІ

Надія Дзяк - засновниця та креативний директор бренду NADYA DZYAK, волонтер Благодійного фонду «Україна в серці».

Дизайнерка звернулася до учасників форуму онлайн з Дніпра і додала, що якщо на фоні її голосу чутно гул генератора, то це і є звук української життєстійкості та незламності.

NADYA DZYAK - це бренд, який упродовж понад 10 років виробляє фантастичні прозорі сукні з плісуванням і воланами творчою командою з понад 15 дівчат. Але 23 лютого був останній день, коли засновниця бачила команду в повному складі, оскільки в перші місяці війни було дуже складно, всі роз’їхалися в різні країни і не могли себе зібрати докупи.

«Всі, напевно, пройшли через це відчуття… І в червні ми вирішили, що таки будемо працювати. Бо навіть перебуваючи у Європі, я знайшла машинку – шила квіточки, дарувала людям, просто мені потрібно було щось робити. А потім зателефонувала Ірина Данилевська і запропонувала зробити показ колекцій на Мальті. Кажу: «У нас нічого немає, команда розкидана», а вона: «Потрібно зробити».

І от 22 липня відбувся перший показ у межах ініціативи Support Ukrainian Fashion, основною метою якої є підтримка локальних дизайнерів. Першим представити свою колекцію Seasonless Collection 2022 випала честь українському бренду Nadya Dzyak. Показ відбувся у Валлетті на терасі Mediterranean Conference Centre у рамках Malta Fashion Week.

Надія Дзяк

Завдяки ініціативі «Support Ukrainian Fashion» від UFW 43 українські fashion бренди змогли представити свої колекції у світі у цей надскладний час. Команда UFW звернулася до тижнів моди в Європі та США з проханням підтримати українських дизайнерів та Ukrainian Fashion Week у цей надважкий період. Дев’ять тижнів моди підтримали Ініціативу «Support Ukrainian Fashion» від UFW та представили колекції дизайнерів України в рамках показів та в digital форматах, що надало можливість 43 українським брендам - 37 відомим і 6 новим - представити свої колекції та зберегти сезон SS23. Зберегти свої компанії, команди, бізнеси.

Надія Дзяк розповіла про підготовку до показу: «Я була тоді у Відні, і ми почали робити колекцію онлайн. Уявляєте, ми навчилися викладати геометричні волани онлайн! Це наскільки точно відчула мене моя команда. Я знайшла у Відні дівчат із Харкова, котрі з нами також онлайн працювали. Таким чином, частину колекції робили в Дніпрі, а частину – у Відні. Це все дуже магічно якось відбувалось».

Мисткиня розповіла про ще один чудовий приклад незламності – її бренд понад 10 років виробляє своє вишукане плісе з органзи і фатину на одному з підприємств у Харкові. «Тільки вони можуть це робити, а в Харкові тоді було пекло. І ми боялись навіть просто подзвонити й запитати, як у них справи. Але подзвонили і почули, що, незважаючи на обстріли, вони працюють. Сказали: «Ми все зробимо, може, трошки не так швидко, але зробимо». І це також було нам як знак – все, ми почали працювати!

Зараз на бірках наших виробів, які ми також і експортуємо, обов’язково пишемо: зроблено незламними дівчатами в Дніпрі, а плісировку – в Харкові.

Зараз Надія Дзяк з командою перебуває у Дніпрі, разом з командою створює нову колекцію. Говорить, що їм, звісно, холодно, але «є генератор і наша неймовірна життєстійкість. Будемо працювати, незважаючи ні на що!».

Цьогорічні здобутки української модної індустрії є перемогами одразу на кількох фронтах - це і бізнес, бо це експорт і гроші, які повертаються в Україну, і це, безумовно, культурна дипломатія, тому що слово «Україна» гучно лунало в усіх столицях моди, в усіх країнах, де Ukrainian Fashion Week проводив свої заходи, де українські дизайнери робили шоу-презентації, брали участь онлайн або мали шоуруми чи поп-апи.

«Ми дуже багато робили для того, щоб цей сезон показав Україну не тільки як країну, від якої йде постійна інформація про трагедію війни, про горе, про біль, а щоб він показав Європі, Сполученим Штатам та усьому світу нас як країну, де живуть талановиті люди, котрі можуть виготовляти і продукують конкурентоспроможний, якісний, емоційний, талановитий продукт», - підсумувала голова Експертного Комітету Української Ради Моди Ірина Данилевська.

Любов Базів. Київ