Кіножовтень: долі бійців тероборони, найжорстокіший злочин у США і трагедії єврейських містечок

Цього місяця є змога побачити фільми з реальними драматичними історіями людей, що стали учасниками значущих подій

Пропоновані стрічки схвально сприйняли кінокритики. Тепер – слово глядачам. На фестивалях буде представлено як українські картини, так і іноземні, з-поміж них – кінодебюти.

ІЗ 5 ЖОВТНЯ

«Міста та їхні герої»

Робота відомих документалістів Ольги Гібелінди та Андрія Литвиненка постає колективним портретом громадян нашої країни, які залишили свої професійні заняття та сімейне вогнище, відмовилися від свого способу життя, щоб узяти участь у відбитті російської агресії та порятунку ближніх. Шість документальних фільмів, які становлять альманах, знайомлять глядача з волонтерами і бійцями тероборони з Баштанки, Іванкова, Миколаєва, Охтирки, Харкова та Чернігова.

Серед героїв фільму – співробітник приватної охоронної фірми, який евакуював понад 26 тисяч своїх земляків, актор, який став учасником добровольчого батальйону, що змінив хід бойових дій на підступі до рідного міста, звукорежисер, який влаштував у своїй студії цех з виробництва фронтових аптечок.

«Хліб і сіль» / «Chleb i sól»

Повнометражний дебют польського режисера Даміана Коцура, знятий на основі реального випадка, розповідає про студента Варшавської консерваторії, який повернувся до рідного міста на канікули. Зарозумілість новоявленого столичного жителя, з якою він переконує брата докласти зусиль, щоб за його прикладом «вирватися з цієї діри», згодом у спілкуванні зі старими приятелями та в залицяннях до знайомої зі школи ровесниці поступається місцем невпевненості прибульця, який прагне зійти за свого, який готовий таїти свої погляди та мрії, щоб бути прийнятим. Герой навіть вторить товаришам у їхніх кпинах, начебто цілком невинних, над справжніми чужинцями – власниками арабського ресторанчика, де регулярно збирається вся компанія. І хоча напруга між його друзями дитинства та емігрантами поступово зростає, він явно не має наміру виявляти невдоволення, тож зрозуміти, чого в його ставленні до ситуації більше, байдужості чи боягузтва, не простіше, ніж відрізнити пасивного спостерігача від співучасника.

Картина, яку тепло прийняли польські та іноземні кінокритики, була удостоєна спеціального призу журі програми «Горизонти» Венеціанського МКФ. Українська прем'єра «Хліба і солі» відбулася в рамках Одеського кінофестивалю.

ІЗ 19 ЖОВТНЯ

«Убивці квіткової повні» / «Killers of the Flower Moon»

Killers of the Flower Moon

Новий фільм Мартіна Скорсезе присвячений чи не найжорстокішому злочинові в усій, багатій на злодіяння, кримінальній історії США, який також можна назвати заключним актом у трагедії протистояння білих поселенців і корінного населення Північної Америки, у якому дикунами виявляються зовсім не ті, кого було прийнято ними вважати. Картина розповідає про змішану родину Ернеста і Моллі Беркхартов (Лілі Гладстоун і Леонардо ДіКапріо), яка опинилася в центрі таємничих смертей індіанців-осейджів. Осейджі на початку 1920-х років, коли відбувається дія стрічки, були найбагатшим народом на землі після того, як на території їхньої резервації знайшли нафту. Представників племені несподівано стали сприймати як вигідних наречених для білих, яким часто вдавалося отримувати опіку над своїми індіанськими чоловіками та жінками, оскільки ті, відповідно до расистського законодавства, були позбавлені права самостійно розпоряджатися своїми грошима. На відміну від безлічі подібних союзів, що дуже швидко поринали в пекло насильства, шлюб індіанки Моллі, володарки солідного нафтового паю, і ковбоя Ернеста був для оточення прикладом зворушливої подружньої згоди. Тоді, коли родичі Моллі починають один за одним гинути внаслідок різноманітних підозрілих випадків та явних вбивств, подібно до десятків, а то й сотень інших осейджів, героїня сповнюється впевненістю, що й вона зі своїми дітьми має незабаром стати наступною жертвою невідомої ворожої сили. Крихку надію на порятунок вона бачить не тільки в Ернесті, який виражає готовність захищати свою дружину та дітей зі зброєю в руках, а й у прибутті агентів нещодавно створеного Федерального бюро розслідувань (Джессі Племонс у ролі легендарного правоохоронця Тома Уайта), покликаних досягти успіху у справі, у якій зазнали поразки місцева влада та численні приватні детективи.

Історія, яку розказав Скорсезе слідом за літературним першоджерелом, однойменним бестселером Дейвіда Гранна (цей захопливий документальний детектив виданий і українською), присвячена не лише жадібності, жорстокості й віроломству, розмах яких змушує згадати шекспірівських антигероїв, не тільки людям, що, вступивши у боротьбу зі злом, наче втілили найкращі риси персонажів класичних вестернів і детективів. Ревний католик, Скорсезе оповідає про злочин, відплату та спокуту в національному масштабі. Фільм описує злодіяння, що стали наслідком не тільки непереборних особливостей нашої природи, а й дискримінаційної політики та расистських упереджень. Тож коли весь регіон занурюється у кривавий хаос беззаконня, коли жертвами стають не лише представники національної меншини, а й англосакси, що намагаються захистити ближніх з іншим кольором шкіри, держава, яка стала джерелом зла, виявляється єдиною силою, здатною відновити порядок та справедливість.

«Великий утікач» / «The Great Escaper»

В юдолі скорботи наші душевні й фізичні сили вичерпуються так само швидко, як земна слава, проте часом усе ж не так швидко, як уявляють наші ближні. У цьому довелося переконатися британцеві Бернарду Джорданові, 89-річному ветеранові Другої світової, який доживає свій вік у будинку для літніх людей. У його поважне, але не надто цікаве існування вторгається звістка про масштабне святкування 70-річчя висадки союзників у Нормандії. Джордан, який брав участь у цьому героїчному діянні, вирішує відвідати урочисту подію, проте персонал закладу, вказуючи на стан його здоров'я, рекомендує відмовитися від поїздки з образливою наполегливістю. Однак Джордан, що свого часу вступив на заповітний берег під вогнем нацистської артилерії, має намір подолати й менш небезпечні перепони на своєму шляху.

Роль Джордана, який став знаменитістю 2014-го року, коли в пошуках бравого ветерана була задіяна поліція, стане останньою для прославленого виконавця Майкла Кейна, який на порозі 90-річчя заявив про завершення кар'єри. Фільм Олівера Паркера, відомого за екранізаціями творів Оскара Уайльда, став останнім і для видатної актриси Гленди Джексон, що померла після роботи над стрічкою у віці 87-ми років.

ІЗ 26 ЖОВТНЯ

«ШТТЛ» / «SHTTL»

Українсько-французька картина Аді Волтера стала другим у сучасному українському кінематографі, після «Пісні пісень» Єви Нейман, зверненням до світу єврейських містечок, знищених під час Другої світової. Про цей неординарний твір, який удостоївся багатьох міжнародних нагород, ми писали у статті про Одеський кінофестиваль, де відбулася українська прем'єра фільму.

ФЕСТИВАЛІ МІСЯЦЯ

У жовтні пройдуть дві з найбільш значущих подій українського кінороку. З 12-го до 18-го жовтня у столичному кінотеатрі «Жовтень» відбудеться Сьомий тиждень критики, основною програмою якого є добірка міжнародних фестивальних хітів від провідних українських критиків. Також будуть представлені програма «Фокус: Україна – Польща», складена з найбільш значущих українських і польських картин та ретроспективи іноземної і національної класики. Програма та розклад показів розміщені на сайті фестивалю, Укрінформ незабаром представить путівник найцікавіших фільмів заходу.

З 21-го до 29-те жовтня пройде П'ятдесят другий Київський МКФ «Молодість», який, на радість столичних шанувальників кіно, повернувся на колишні дати. Відкриття та закриття «Молодості» пройде у «Кракові». Опис фільмів незабаром буде представлений на сайті фестивалю. Укрінформ, як завжди, напише про головні стрічки цього найбільшого у світі фестивалю кінодебютів, організатори якого обіцяють цього року представити програму у звичному блиску, після всіх поневірянь через пандемію та повномасштабне вторгнення.

Олександр Гусєв, Київ