ТОП-10 вистав 2024 року столичної сцени
Укрінформ підготував добірку кращих взірців театрального мистецтва третього року Великої війни
Пропонуємо вашій увазі 5 драм та 5 комедій/мюзиклів – топових вистав, прем’єри яких відбулися у 2024 році у столиці, і які варті того, аби обов’язково їх подивитися (а, можливо, й кілька разів).
ДРАМА
«Марія Стюарт» режисера Івана Уривського в Національному академічному драматичному театрі імені Івана Франка.
Вистава поставлена за однойменною п'єсою німецького драматурга Фрідріха Шиллера про долю останньої католицької королеви Шотландії.
Тема боротьби за владу королівських персон, звісно, диктує патетику, але режисер, бажаючи уникнути зайвого пафосу, зробив більш людську історію про двох королев-суперниць, яких він розглядає насамперед не як «великих» з історичної точки зору, а саме як індивідуумів – жінок, що переживають власні емоції, події, колізії. Тобто на сцені не відтворюють достеменний історичний контекст, а втілюють драматичний матеріал. Тож не варто прискіпливо відшукувати у п’єсі історичну достовірність, адже у Шиллера постать Марії Стюарт романтизована та міфологізована, як і в багатьох інших авторів, які зверталися до теми її життя.
У виставі грають: Тетяна Міхіна, Лариса Руснак, Марина Кошкіна, Анжеліка Савченко, Михайло Кукуюк, Іван Шаран, Акмал Гурєзов, Андрій Самінін, Олександр Печериця, Дмитро Чернов, Павло Москаль, Дмитро Рибалевський, Віталій Ажнов, Олександр Рудинський, Михайло Дадалев, Михайло Матюхін.
«Поромник» режисера Кирила Кашлікова в Національному академічному драматичному театрі імені Лесі Українки за п’єсою «The Ferryman» британського драматурга Джеза Баттерворта.
Події у виставі розгортаються на тлі довготривалої запеклої боротьби Ірландії за незалежність. Наскрізна тема – трагічні наслідки глобальних політичних конфліктів для звичайних людей, історичні потрясіння, які руйнують родини, заборонене кохання і страшні таємниці минулого, що невідворотно гублять майбутнє.
П’єса Баттерворта підкорила головні театральні майданчики світу та мала шалений успіх на Бродвеї та в лондонському Вест-Енді і здобула найпрестижніші театральні премії, зокрема, імені Лоуренса Олів’є та Тоні за найкращу п’єсу.
«Поромник» – це родинна сага на три дії з двома антрактами. Це, безумовно, повернення в часи справжнього великого театру, оскільки твір торкається майже шекспірівських глибин, які ми звикли бачити в кращих взірцях потужної світової драматургії. Тут є все це, але прописане простою, зрозумілою сучасною мовою за трагедійними алгоритмами давньогрецького театру.
Головні ролі у виставі виконують Станіслав Боклан та Олександр Кобзар.
«Процес» режисера Давида Петросяна. Неординарна вистава на сцені Київського академічного драматичного театру на Подолі, високо оцінена як глядачами, так і театральними критиками.
Її творці мовою гумору та метафор розповідають про життя, війну, політику та фатум. Вистава поставлена за однойменним романом Франца Кафки, у якому йдеться про історію життя Йозефа К. Героя переслідує «невідома сила правосуддя» – раптово до його помешкання приходять незнайомці та заарештовують його з незрозумілої причини. Намагання головного героя з’ясувати бодай щось за суттю звинувачень виявляється марним через абсурдність усього цього «таємного правосуддя», коли людині її життя не належить, а нею хтось чи щось керує…
Це перша постановка за романом «Процес» на театральних сценах Києва. Ідея, адаптація та музичне оформлення – Давид Петросян. Художник-постановник та художник з костюмів – Анна Шкрогаль.
Родзинкою вистави (яка цілковито відповідає духу творчості Кафки) стало те, що головну роль – чоловіка на ім’я Йозеф К. – зіграла актриса Ольга Голдис. І за її блискуче виконання отримала звання «Краща акторка» Київського рейтингу Укрінформу «Театральний інфобум – 2024», а сама вистава визнана експертами рейтингу як «Краща вистава» року.
У виставі грають: Олег Стефан, Артем Атаманюк, Іван Шаран, Леонід Шеревера, Костянтин Темляк, Юрій Феліпенко, Максим Максимюк, Артем Каратаєв, Євген Ковирзанов.
«Тартюф» режисера Дмитра Богомазова в Національному академічному драматичному театрі імені Івана Франка.
Театр планув поставити виставу за всесвітньо відомою п’єсою «Тартюф, або Облудник» ще в 2022-му році і якби не повномасштабне вторгнення, зробив би це до 400-річчя Мольєра, коли весь світ відзначав ювілей генія. Повною мірою реалізувати задум вдалося тільки у 2024 році, адже в ці скрутні для країни часи ми не можемо здавати своїх позицій навіть у мистецтві, і митці прагнуть тримати дух української культури заради спільної психологічної розради.
У виставі не називається епоха, вочевидь це щось між часами: на сцені є абсолютно реальний телевізор і при цьому герої демонструють важливість якоїсь старовинної вази; в одного з персонажів – костюм із жабо, в іншого – заячі вушка; хтось періодично з’являтиметься в масці горили, а в другій дії головний герой взагалі перетвориться на… Тобто, це все про маски й личини та їх скидання.
Наскрізна тема вистави – боротьба життя й нежиття. За словами її творців, гумор – це частина життя, а ті, хто життя «відміняють» (як от наші північні сусіди чи догматики, що розказують, як треба жити), зрештою програють, бо відміна життя неможлива в принципі, життя завжди виграє.
У виставі грають: Віктор Жданов, Олександр Ярема, Ірина Дорошенко, Людмила Смородіна, Тетяна Міхіна, Христина Корчинська, Олександр Рудинський, Іван Шаран, Кароліна Мруга, Марія Рудинська, Віталій Ажнов, Михайло Матюхін, Акмал Гурєзов, Михайло Кукуюк, Андрій Самінін, Остап Ступка, Олександр Печериця, Леонід Шеревера, Оксана Жданова, Дана Кузь, Михайло Дадалев, Павло Шпегун.
«На*l*t» режисерки Тамари Трунової в Київському академічному театрі драми і комедії на лівому березі Дніпра.
Шлях цієї вистави до київської публіки теж був тривалим – «Гамлет» мав з’явитися вТеатрі драми і комедії на Лівому березі у 2022-му році. В достопам’ятному лютому актори були розподілені на ролі, почалася робота, на фасаді театру висіла афіша – Гамлет (Олександр Соколов) утримує двері потягу Київського метрополітену ніби хоче зупинити мить. Команда заглиблювалася в тексти і вже наближалася до свого «Гамлета», але… почалася Велика війна, актриси, задіяні у виставі, тимчасово виїхали, актори активно зайнялися волонтерством, а Володимир Кравчук (актор, розподілений на роль Фортінбраса) пішов на фронт. Повномасштабне вторгнення підступно зупинило творчий процес на невизначений період.
Режисерка згадала про свого втраченого «Гамлета», не зіграного, не поставленого і замислилася над ідеєю нової роботи – пішла від лінгвістичного рівня, адже усе «слова, слова, слова». Писала на аркуші Hamlet англійською, викреслювала по літері, шукала народження нового сенсу. І довикреслювалася до того, що зрозуміла, якщо вирізати «m» і «e», то залишиться «halt», в перекладі з німецької – «зупинка».
Так класичний «Гамлет» перетворився на щось інше – на «Ha*l*t». Далі виникла тема сну, використання якої завжди дає ефект «немагічної магії», і запропонувала частині акторів, хто був розподілений на «Гамлета» у 2022-му, розділили досвід вистави, яка з ними не сталася, щоб вони не вигадували щось, а грали себе.
Ролі виконують: Олександр Соколов, Ірина Ткаченко, Олег Стефан, Марина Клімова, Володимир Кравчук, Катерина Кістень, Віталій Салій, Олена Бушевська, Дмитро Олійник.
КОМЕДІЯ/МЮЗИКЛ
«Блискуча ідея» режисера Максима Нікітіна в Національному академічному драматичному театрі імені Лесі Українки за п’єсою французького драматурга та актора Себастьєна Кастро.
Це друга режисерська робота Нікітіна, який є актором театру Лесі Українки (в його режисурі там йде вистава «Ім’я»). Блискавична та динамічна історія, сповнена нестандартними ситуаціями та стрімкими поворотами сюжету. В однойменній п’єсі Кастро зібрано все краще, що було у класиків комедії – від Мольєра до Рея Куні, так у Франції постановку за нею з аншлагами показали понад 400 разів, переважно в Парижі. Вона отримала три премії Мольєра 2022 року.
В українській виставі «Блискуча ідея» грають: Андрій Пономаренко, Максим Нікітін, Дмитро Савченко, Аліса Тункевич, Надія Кондратовська, Олена Стефанська.
«Легенди Києва» режисерки Наталії Сиваненко в Київському академічному театрі драми і комедії на лівому березі Дніпра.
Автор п’єси Катерина Пенькова. Це вистава, яка надихає та насичує людей відчуттям власного міста, повертає в його історію, допомає відчути, наскільки воно глибоке та масштабне. Адже місто – це не тільки інфраструктура чи домівка, це набагато більше.
Водночас це не історична реконструкція, а подорож крізь часи, яка не обмежує політ фантазії, хоча в ній багато документальних фактів із реальної історії. Глядачі побувають і в древній Русі, і в Києві сторічної давності – зустрінуться з Києм і Щеком, князем Ярославом Мудрим, архітектором Городецьким та багатьма іншими відомими особистостями.
Сценографія – міксування естетик, спроба передати дух бунтарства і вишукану класику. Також використовуватиметься відеопроєкція.
У виставі грають: Наталія Корецька, Христя Люба, Олена Бушевська, Варвара Глуховська, Анастасія Глущак, Мілана Бекова, Андрій Мостренко, Сергій Кияшко, Дмитро Соловйов, Антон Височанський, Артур Логай, Владислав Писаренко та ін.
«На Русалчин Великдень» режисера Івана Уривського в Київському національному академічному театрі оперети. Це його дебют в жанрі музичного театру.
В основі постановки лежить драматична лірико-фантастична опера композитора Миколи Леонтовича за однойменним казковим сюжетом Бориса Грінченка: козак відбився від свого війська і на березі Дніпра несподівано зустрів русалок. Водяні створіння загадують юнаку загадки, і якщо він не зможе відгадати, вони… його вб’ють. Однак у визначений фатальний хід подій втручається кохання – одна з русалок закохується в козака і прагне врятувати.
Вистава Уривського пропонує дещо іншу, ще більш фантасмагоричну версію відомого сюжету: це вже не козак, а мандрівник, який зазнав авіакатастрофи й опинився в Антарктиці на айсбергу, поряд з яким знаходиться пляж, повний пластикового сміття. І от вже там хлопець зустрічає 12 ефектних красунь-русалок у звабливих купальниках, адже на відміну від юнака їм зовсім не холодно – вони перебувають у потойбіччі.
Диригент-постановник – Віталій Фізер, балетмейстер-постановник – Павло Івлюшкін, хормейстер-постановник – Максим Ковальчук, художник-постановник, художник з костюмів – Тетяна Овсійчук,
У виставі грають: Максим Бусел, Дмитро Кифорук, Мар’яна Боднар, Ольга Федоренко, Анастасія Варга, Лілія Гуменюк, Анна Кірш, Катерина Ясенчук.
«Слуга двох панів» режисера Давида Петросяна в Національному академічному драматичному театрі імені Івана Франка за блискучою п’єсою італійського драматурга XVIII століття Карло Гольдоні (1707-1793).
Ця комедія для родинного перегляду представлена глядачу в класичному жанрі комедії дель арте та стилізованими костюмами XVIII століття. Вона випромінює дотепність, дихає любов'ю та позитивом, дарує світло і звеличує кохання. Автор відтворив справжній дух Венеції з її веселощами, безтурботністю, відчуттям вічного свята карнавалу, його перевдяганнями та перевтіленнями.
Дія п’єси «Слуга двох панів» розпочинається із заручин Кларіче – дочки Панталоне та Сільвіо – сина доктора Ломбарді. Часто подібні сцени з’являються у фіналі п’єси, але у Гольдоні – визнаного майстра непередбачуваних комедій – все навпаки.
Головний «двигун» дійства – Труффальдіно, який грає власну шалену гру, замішану на дотепах, лицедійстві, азарті, гострому розумі, іронії та самоіронії. Актор Іван Шаран за виконання цієї ролі здобув звання «Кращий актор» у Київському рейтингу Укрінформу «Театральний інфобум – 2024».
У виставі грають: Віталій Ажнов, Остап Ступка, Людмила Смородіна, Олена Хохлаткіна, Акмал Гурєзов, Павло Москаль, Ксенія Баша, Анжеліка Савченко, Христина Корчинська, Мальвіна Хачатрян, Роман Ясіновський, Олег Воронько, Олександр Рудинський, Анастасія Рула, Оксана Сидоренко, Віра Зінєвіч, Леонід Шеревера, Катерина Артеменко та інші.
«Чикаго» режисера Богдана Струтинського в Київському національному академічному театрі оперети.
«Чикаго» – це карколомне переплетіння надзвичайно серйозних проблем: корупція, зрада, насилля, жорстокість і все подано гротескно, в розважальній формі. Жанр мюзиклу для Національного академічного театру оперети давно не новина – там з успіхом йдуть «Sugar, або В джазі тільки дівчата», «Бал у Савойї», «Доріан Ґрей», «Сімейка Адамсів», серед яких і бродвейські: «Цілуй мене, Кет! або Приборкання норовливої» та «Скрипаль на даху». Але перша поява на українській сцені всесвітньо відомого легендарного «Чикаго» – величезна культурна подія! І це, без перебільшень, перемога, по-перше, його вдалося поставити в тяжкий воєнний час, а по-друге – наданням прав на цю постановку нас врешті визнали повноправним гравцем на світовому ринку мюзиклу.
До мюзиклу «Чикаго» Нацоперета йшла майже п’ять років, цей шлях затьмарився кількома відмовами у наданні прав. Але коли артисти оперети в червні 2022 року дали у Відні унікальний благодійний концерт спільно з Віденською народною оперою (Фольксопер), представники компанії-правовласниці «Конкорд», побачивши рівень українців, повірили в них. От тоді й вдалося отримати ліцензію на «Чикаго» та взятися до реалізації давно задуманого.
«Чикаго» стала кращою виставою у жанрі комедія/мюзкл Київського рейтингу Укрінформу «Театральний інфобум – 2024».
У виставі грають: Софія Павліченко, Оксана Прасолова, Ася Середа-Голдун, Олена Урванцова, Ірина Баско, Катерина Алексєєва, Мар’яна Боднар, Сергій Авдєєв, Максим Гара, Олексій Кириллов, Валентин Котенко, Ірина Беспалова-Примак, Галина Грегорчак-Одринська, Кирило Басковський, Микола Джуфер, Валерій Мирошниченко. з.а. України Дмитро Шарабурін, Любов Доброноженко, Ганна Довбня та ін.
Усі вистави згадані в цьому топі були названі серед найкращих у Рейтингу «Театральний інфобум – 2024».
Любов Базів. Київ