Микола Кулініч, Посол України в Австралії
Австралійці обрали найкращий варіант - українську «Мрію»
- Основна мета прибуття українського транспортного літака АН-225 «Мрія» до Перта (Австралія) - комерційний контракт. Австралії потрібно було швидко доставити з Праги важливий і великогабартний вантаж - електрогенератор вагою понад 130 тонн. Це було термінове замовлення електростанції, де не могли чекати, поки морем прийде сюди великий вантаж. Шукаючи шляхи транспортування, австралійці обрали найкращий варіант - українську «Мрію». Зважаючи на світову славу нашого транспортника та його унікальність, було вирішено використати цю можливість для відкритої презентації «Мрії» австралійській громадськості. Україна активно підтримала цю ідею, адже для нас це добра нагода продемонструвати свої технологічні можливості та провести вражаючий іміджевий захід.
- У рамках інформаційної кампанії навколо прильоту «Мрії» багато ЗМІ, в тому числі австралійських, назвали літак російським. Чи вважаєте ви це спланованою пропагандою, чи просто незнанням суті справи. Що робить посольство, щоб протидіяти цій дезінформації?
- У більшості це пов'язано з тим, що АН-225 «Мрія» був спроектований ще в радянський час, а Російська Федерація у світі часто асоціюється з Радянським Союзом. Водночас, такі факти ми не залишаємо поза увагою. Посольством проведено роз'яснювальну роботу з керівництвом прес-служби аеропорту Перта - основного організатора події - щодо важливості коректного подання інформації про український літак. Крім того, ми активно залучили українську громаду штату Західна Австралія до протидії навмисному викривленню поданої ситуації в австралійських медіа. В останніх публікаціях місцевих ЗМІ літак називається виключно українським. Я особливо хотів би подякувати главі української громади Перта Миколі Мовчану за його зусилля у мобілізації місцевих українців для участі у церемонії зустрічі «Мрії» у національних костюмах та з національною символікою. Тож, переконаний, що українські вишиванки і прапори стануть візуальною асоціацією «Мрії» з Україною навіть у необізнаних.
- Нeщодавно Австралія уклала великий контракт із Францією на будівництво підводних човнів, щоб посилити власну обороноспроможність і, відповідно, здатність відігравати більш суттєву роль на глобальному рівні. Чи є у цьому зв'язку, на ваш погляд, перспективи налагодження співробітництва з Україною, у даному випадку з «Антоновим»?
Найефективнішим зв'язком Австралії зі світом є повітря, й тут Україна могла би об'єднати свої зусилля з Австралією
- Австралія об'єктивно є однією із найпотужніших економік світу та одним із основних гравців регіону стосовно підтримання миру й безпеки. Країна також робить неабиякий внесок у глобальні світові процеси. Однак, у зв`язку з тим, шо вона є географічно віддаленою країною, проблема комунікації та підтримання повномасштабного зв'язку зі світом належить до пріоритетних в Австралії. Звичайно, велике значення приділяється ІТ технологіям, однак транспортне - авіаційне та морське сполучення - відіграють не меншу роль. Найефективнішим зв'язком Австралії зі світом є повітря.
Україна могла би об'єднати свої зусилля з Австралією. Знання австралійців, наші можливості й технології - така співпраця була би дуже цікавою і корисною.
Другим напрямом могла б стати співпраця у сфері вивчення Антарктики. Перебуваючи з візитом на Тасманії в Агентстві з питань Антарктики, я переконався, що фахівці з вивчення цього холодного континенту добре обізнані з можливостями використання літаків ДП «Антонов» в екстремальних умовах. Дізнавшись, що запланований приліт «Мрії», вони виявили зацікавленість у налагодженні прямої співпраці.
Третє - з огляду на розміри території Австралії, специфічні умови аероперевезень, розташування аеропортів тощо - досвід «Антонова» теж міг би бути цінним.
І головне, Австралія бере на себе відповідальність за співпрацю з країнами регіону не лише як визнаний політичний та економічний лідер, але, як показують останні природні катастрофи, лідер із координації зусиль у подоланні наслідків природних катаклізмів та наданні гуманітарної допомоги країнам, що постраждали від стихійного лиха. Враховуючи специфіку перевезень, літаки «Антонова» теж могли би бути використані для цих цілей.
- Чи були спроби налагодити таку співпрацю у минулому? Якщо так, чим все закінчилося?
- Ні. Це новий перспективний напрямок, який до цього не був задіяний. Тому ми з оптимізмом дивимося на приліт «Мрії» і розглядаємо його як демонстрацію українських транспортних і технологічних потужностей в Австралії.
Іван Юсип'юк, Канберра
Довідково:
АН-225 «Мрія» на сьогодні є найбільшим транспортним літаком та утримує 240 світових рекордів.
Площа його крила становить 905 квадратних метрів, максимальна злітна маса 640 000 кг, а його шість двигунів виробляють комбіновану потужність у 480 000 кс. АН-225 доставляє вантажі по всьому світу приблизно два рази на місяць.
Фото: Укрінформ, Павло Багмут