Закон про вживані автівки: Чи здешевшають іномарки?
Експертні точки зору щодо зрушення автомобільних цін та впливу "вітчизняного автолобі"
31 травня Верховна Рада України ухвалила законопроект № 3251 з досить непримітною назвою, проте з революційним для українського автолюбителя змістом - «Про внесення змін до підрозділу 5 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо стимулювання розвитку ринку вживаних транспортних засобів».
Даний документ передбачає таке довгоочікуване в Україні зменшення акцизного податку на ввезення з-за кордону вживаних автівок.
На перший погляд, у разі, якщо закон буде підписаний Президентом, відбудеться радикальне зниження ставок акцизу. Ці кращі часи мають початися з 1 липня та триватимуть до кінця 2018 року.
Наприклад, акциз на ввезення авто з бензиновим двигуном до 1 літра був 1,094-1,438 євро за кубічний сантиметр, а стане 0,102 євро за куб.см. Авто об'ємом 1000-1500 куб.см - з 1,367-1,761 євро до 0,063 євро, а це зменшення у 28 разів! Авто об'ємом 1500-2200 куб.см - 1,643-2,441 євро до 0,267 євро. Покупців автівок об'ємом двигуна 2200-3000 куб.см також чекає зниження акцизу - з 2,213-4,985 до 0,267 євро.
Серед обмежень, що залишаються:
1). Автомобілі, що підпадають під знижені ставки, мають бути випущені не раніше 1 січня 2010 року;
2). Знижені ставки акцизу не поширюються на автомобілі, вироблені або ввезені з країн-окупантів або агресорів (читай - Російської Федерації);
3). Знижені ставки акцизу можна використовувати для «розмитнення» тільки 1 автомобіля протягом календарного року;
4). Якщо до закінчення 365 днів «розмитнений» за зниженими ставками акцизу автомобіль продати, акцизний збір доведеться оплатити за повною ставкою.
Очікується, що зниження ставок дасть змогу оформити близько 4,5 тис. нерозмитнених автомобілів стандарту Євро-5, що колесять дорогами країни та очікували кращих часів. Навіть після зниження ставок, держбюджет від цього отримає близько 300 млн грн.
Крім того, вважається, що після набуття законом чинності первинні продажі вживаних авто у 2016 році мають зростуть на 20 тис. шт. Це не лише пожвавить авторинок, але й дасть змогу державному бюджету тільки протягом 2016 року збагатіти на близько 900 млн грн.
Але це все ідеї законодавців-теоретиків. Тому, Укрінформ вирішив запитати експертів, на скільки все ж таки фактично зменшаться ціни, й кому слід радіти в першу чергу.
НАСКІЛЬКИ ВИГІДНИМ ДЛЯ ПРОСТИХ УКРАЇНЦІВ Є ЗНИЖЕННЯ СТАВОК АКЦИЗІВ НА ВЖИВАНІ АВТО?
Генеральний директор Всеукраїнської організації автоімпортерів та дилерів Олег Назаренко: «Значного подешевшання вживаних авто в Україні очікувати не слід»
- Так, це рішення дуже позитивне і дуже вигідне для пересічного українського покупця, який зможе придбати і вивезти для себе по пільгах одне авто в рік.
Проте значного подешевшання вживаних авто в Україні не слід очікувати. Якщо б акциз навіть зменшити до нуля, то все одно, ввозячи в Україну автомобіль з ЄС, потрібно сплатити ПДВ 20%, 10% мита та 5% до Пенсійного фонду, який нібито не податок, але сплачується при реєстрації авто. Тепер беріть ціну автомобіля, який ви прибаєте в ЄС, і додайте 35% від його вартості. Виходить і не настільки дешево, правда?
Експерт, засновник порталу autogeek.com.ua Євген Муджирі: "Автівки обійдуться майже вдвічі дешевше"
- Так, після введення в дію закону вживані автомобілі здешевшають. Якщо, наприклад, авто коштувало в Європі 4 тисячі євро, його розмитнення для пересування Україною могло коштувати 5-6 тисяч. Тепер таке авто можна буде розмитнити десь за 1300-1500 євро. Тобто замість 9-10 тис. машина обійдеться власнику у 5-5,5 тис. євро. Це майже вдвічі менше ніж раніше.
Генеральний директор інформаційно-аналітичної групи «Автоконсалтинг» Олег Омельницький: "Зниження цін на ринку вживаних автівок слід очікувати вже восени"
- Ціни на б/в авто в Україні суттєво знизяться, причому, зниження цін на ринку вживаних автівок слід очікувати вже восени. В залежності від обсягу двигуна, ціни знизяться від 900 до 5000 тисяч євро. Закон розрахований на простих людей. Він дозволить їм поїхати за кордон і один раз у рік купити собі автівку та пригнати її в Україну.
Фахівець з перегону вживаних авто Андрій П. «Такси на хабарі на митниці вже поповзли вгору»
- Я мало вірю, що буде щось краще. Передбачаю, що фактична ціна за розмитнення авто подешевшає на 500-600 євро, а не на ті суми, які зараз називаються.
По-перше, навіть якщо зараз прибрати акциз, то ніхто не скасовував "передачки" начальнику митниці або тому ж прикордоннику... До зниження ставок там була одна "ціна", а зараз, я уже цікавився, зовсім інша такса пішла. Мало заявляти, що коруції нема, вона є, може лише не в таких нахабних формах.
По-друге, боюся, що будуть зовсім інші розцінки, щоб поставити машину на облік, отримати підтвердження сертифікату Євро-5.
Уже спостерігаються адміністративні обмеження стосовно можливості специфікації транспортних засобів. Зокрема, обмежили кількість організацій, які мають право це робити. Знаю, залишили таких по дві в Києві, в Запоріжжі й Львові. Решту - усунули з ринку. Здається, це було рішення Мінекономіки. У результаті, якщо раніше сертифікат коштував 200 гривень, то зараз він коштує 1200 гривень.
Тому, швидко ціни не впадуть у бідь-якому випадку. Так, я поїду і куплю цю машину дешевше, ніж звичайна людина, бо я займаюся цим на більш-менш професійному рівні і купую автівки з аукціону. А для пересічного покупця, окрім акцизів, існує ще багато невирішених питань та проблем.
НАСКІЛЬКИ ЗНИЖЕНІ СТАВКИ ВПЛИНУТЬ НА АВТОРИНОК?
Генеральний директор Всеукраїнської організації автоімпортерів та дилерів Олег Назаренко: «Перекупникам із закону нічого не світить»
- Я думаю, що майже ніяк не вплине. Цей закон був зроблений для простих людей, які хочуть привезти собі автівку і на ній кататися. Перекупники цього зробити не зможуть, тому що існує заборона перепродавати авто протягом 365 днів.
Експерт, засновник порталу autogeek.com.ua Євген Муджирі: «Депутати створили запобіжник, щоб не перетворювати міста на суцільні «корки»
- Легалізувати ті авто, що зараз вже знаходяться на митній території України, вдасться не всім, бо дозвіл на пільгове розмитнення матимуть тільки автівки не старші за 5 років.
Я розумію, з чого виходили депутати, ухвалюючи саме таку редакцію - якщо поширити пільговий акциз на усі б/в авто, то великі міста перетворяться у суцільні корки. Крім того, у нас і так вистачає металобрухту на вулицях. Я маю на увазі покинуті авто, які навіть евакуювати невигідно, не кажучи про ремонт.
Генеральний директор інформаційно-аналітичної групи «Автоконсалтинг» Олег Омельницький: «Це безумовний негатив для вітчизняного автопрому»
- Закон безумовно вдарить по українському виробнику, адже ті автівки, які люди ввозитимуть для себе, перебуватимуть у ціновому діапазоні вітчизняних автомобілів. Безумовно, це для вітчизняного автопрому негатив.
Щодо заборони ввезення з РФ, то досить великих поставок авто з Росії не було, основним джерелом поставок є Європа.
Фахівець з перегону вживаних авто Андрій П.: "Думаю, що цей закон протягнуло вітчизняне автолобі"
- Думаю, що цей закон протягнуло сумнозвісне вітчизняне автолобі, яке два десятиліття впливало на авторинок в Україні. Знаю, що в Німеччнині вже викуплено землю, навіть знаю в якому місці, де будується великий майданчик та нещодавно відкрито фірму з європейською реєстрацією, яка буде скуповувати б/в авто для перегону на український ринок. Боюся, що закон писався під цей проект, і ринок контролюватимуть ті ж самі люди та структури. Нагадаю, що раніше також був ухвалений закон, який дозволяє автосалонам торгувати вживаними автомобілями. Це схоже на ланцюги однієї схеми.
Можливо, хіба що, це трохи вплине на ринок російських автівок в Україні. Але цей бізнес і без акцизів занепадав. Російські автомобілі возили сюди, бо "перекупники" вигравали на курсі, схема також непогано діяла за рахунок обвалу рубля. Зараз курс стабілізувався, і це вже не вигідно.
Антон Кобилянський. Київ.