МАУ: налітай – подешевшало!
#перемога! Авіамонополіст Коломойський нарешті відчув на своїй шиї невидиму руку ринку. Конкуренція своє діло робить
11 травня, в день остаточного затвердження Радою Європи безвізового режиму для України, компанія «Міжнародні авіалінії України», що належить олігарху Ігорю Коломойському, заявила про запровадження тарифу low cost на міжнародних рейсах. Одночасно вона знизила ціну авіаквитків на внутрішні рейси. Наступного ж дня сайт компанії на певний час перестав працювати. Доки не зрозумілі причини збоїв. Чи то пасажири так зраділи і кинулися купувати авіаквитки (що тепер по ціні купейного вагона), чи то діяли підступні недоброзичливці. Однак факт залишається фактом. Після приходу в Україну в березні минулого року найбільшого лоукосту Європи Ryanair (на «підмогу» іншим лоукостам Wizz Air, Pegasus, Vueling, Air Baltic, Air Arabia и Fly Dubai), вітчизняний монополіст МАУ змушений на порядок знижувати ціни на квитки. І хоч робить це, образно кажучи, з зубовним скреготом, з купою обмежень, але вперше ми бачимо, як запеклого, «ідейного» монополіста заставили відступити перед конкурентами у відкритій бізнесовій боротьбі. Це хороший симптом оздоровлення вкрай монополізованої олігархічної економіки України.
Купуй квиток за рік і не забудь, куди мав летіти
В МАУ пафосно заявили, що зниження цін відбулося «в рамках кампанії по системному зниженню вартості перельотів». Авіакомпанія «Міжнародні Авіалінії України» тепер пропонує пасажирам квитки за цінами low cost на всі власні регулярні рейси, крім далекомагістральних, за умови раннього оформлення авіаквитків - за 8-10 місяців. Віднині переліт з вітчизняним монополістом коштує $9-29 по Україні і $21- 69 в ближнє закордоння (фактична вартість квитка визначається за курсом НБУ на день придбання).
При цьому у вартість квитка входить тільки базова послуга перевезення. Додаткові послуги - провезення багажу, бортове харчування тощо, оплачуються окремо. Милі в рамках програми лояльності не нараховуються. Квитки є безповоротними. Тобто від них не можна відмовитись навіть зі стандартним штрафом. При тому що найдешевший тариф «тільки ручна поклажа» до недавнього часу дозволяв змінювати дату вильоту з внесенням певного штрафу.
«Введення low cost цін - логічне продовження системи SMART-тарифів, впровадженої в МАУ ще у вересні 2015-го, - зазначила корпоративний прес-секретар МАУ Євгенія Сацька. - Наше завдання - зробити перельоти з МАУ доступніше для українських мандрівників. Вже до кінця поточного року понад 500 тисяч пасажирів гарантовано зможуть придбати квитки за низькими цінами, і ця політика буде діяти і надалі. Головне правило - планувати переліт заздалегідь і купувати квиток безпосередньо на сайті авіакомпанії».
Ідейних просимо посунутися
Як би там не було, а подібний крок монополіста – наслідок реальних економічних змін в країні. Оголошений міністром інфраструктури Володимиром Омеляном 2017-ий рік роком заходу в Україну лоукостів (детальніше читай ТУТ), приніс свої плоди. Чи не вперше запеклого, «ідейного» монополіста на такому стратегічно важливому ринку, як ринок авіаперевезень, змусили зменшити свої апетити. Якщо раніше найдешевший переліт рейсом МАУ до Амстердама, наприклад, коштував біля 4 тис. грн., то зараз найдешевший квиток буде коштувати 1 тисячу гривень з копійками.
Тепер зрозуміло, чому фактично «підконтрольний» Коломойському аеропорт «Бориспіль» так опирався приймати у себе Ryanair. І ніяк не міг скласти собі ціну, переводячи стрілки то на Жуляни, то на аеропорт Гостомеля. Протекція МАУ? Ну, як ви могли таке подумати? Але, як бачимо, здорова конкуренція – штука досить ефективна. Варто було власникам МАУ зрозуміти, що багатотисячний пасажирський потік може піти повз них, одразу ж знайшлися внутрішні резерви для суттєвого зниження ціни. Позитивний процес пішов, і це головне. Особливо з огляду на скасування віз. Більш ніж упевнені, що кількість туристів, які складали за даними Wizz Air всього 20-30% пасажиропотоку, тепер значно збільшиться.
Оксана Поліщук, Київ