Кабмін пояснив, хто має «ув’язувати» комунальні тарифи і можливості населення
Економічна та соціальна обгрунтованість тарифів на житлово-комунальні послуги досліджується НКРЕКП і органами місцевого самоврядування відповідно визначених законом повноважень.
Про це Укрінформу повідомили в Мінекономрозвитку.
Згідно з рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 16.02.2017 “Про невідкладні заходи з нейтралізації загроз енергетичній безпеці України та посилення захисту критичної інфраструктури” (абзац другий підпункту 9 пункту 3), введеним в дію Указом Президента України від 16.02.2017 No 37/2017, Уряд разом з Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та Комунальних послуг, проаналізував питання ціно- та тарифоутворення на житлово-комунальні послуги, у тому числі газо- та електропостачання.
Ціно- та тарифоутворення у зазначеній сфері здійснюється відповідно до законів України “Про житлово-комунальні послуги”, “Про електроенергетику”, “Про засади функціонування ринку електричної енергії України”, “Про ринок природного газу” та інших нормативно-правових актів.
Об’єктивність, економічна та соціальна обгрунтованість адміністративно регульованих цін/тарифів на житлово-комунальні послуги досліджується під час їх формування та встановлення НКРЕКП і органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених Законом. Державні регульовані ціни/тарифи розміру мають відповідати економічно обґрунтованих витрат (забезпечувати відповідність витратам на виробництво/надання товарів/послуг і прибуток, містити інвестиційну складову), стверджується в інформації міністерства.
Відповідно до Угоди про коаліцію депутатських фракцій “Європейська Україна” та Програми діяльності Кабінету Міністрів України, схваленої постановою Верховної Ради України від 14.04.2016 No 1099-УІП, в рамках реалізації заходів Щодо нової політики енергетичної незалежності здійснюється ліквідація перехресного субсидіювання шляхом встановлення цін/тарифів на енергоносії для всіх категорій споживачів, включаючи населення, на економічно обґрунтованому рівні (перехід до ринкових цін/тарифів) із синхронним запровадженням механізмів компенсацій для малозабезпечених верств населення.
З 1 жовтня 2015 р. введено в дію Закон України “Про ринок природного газу”, яким запроваджено державне цінове/тарифне регулювання монопольних ринків (транспортування, розподіл, зберігання природного газу) та вільне ціноутворення на товарному ринку природного газу, крім виключних випадків коли на визначений строк Кабінетом Міністрів України покладаються спеціальні обов’язки на суб’єктів ринку природного газу.
В рамках цих повноважень Кабінет Міністрів України впорядкував ціни на природний газ для побутових споживачів, встановивши ціну природного газу – як товару на рівні 100% паритету до ціни імпортованого природного газу, та визначив прозору формулу розрахунку значення ціни газу на рівні імпортного паритету (постанова від 22.03.2017 No187).
Приведення цін на природний газ до ринкового рівня, відокремлення тарифів на транспортування і розподіл газу від вартості газу як товару, запровадження прозорого порядку здійснення перегляду рівнів цін на природний газ є необхідними передумовами лібералізації ринку природного газу, появі на цьому ринку нових постачальників для населення, подолання корупції у нафтогазовій сфері.
Через невідповідність темпів коригування тарифів на комунальні послуги темпам підвищення вартості енергоносіїв збитки підприємств за 2016 р. Становили 6,1 млрд. грн., у т. ч. підприємств комунальної теплоенергетики 4,3 млрд. грн. та водопровідно-каналізаційного господарства 1,6 млрд. грн., що впливає на платіжну дисципліну, стримує модернізацію і розвиток та позначається на якості послуг.
За даними Держстату, у січні-лютому 2017 р. відбулось уповільнення зростання цін/тарифів на житлово-комунальні послуги: 46,5% проти 102,1% у січні-лютому 2016 року.
НКРЕКП постійно вживаються заходи для забезпечення сталої роботи об’єднаної енергетичної системи України, зокрема запроваджено прозорий механізм визначення та затвердження оптової ринкової ціни електроенергії, який дозволив визначати граничну ціну вугілля, збільшити автономність від зони АТО при виконанні плану накопичення вугілля та забезпечити меншу потребу у державній підтримці вугільної промисловості.
У 2016 році Комісією здійснено 215 перевірок щодо дотримання ліцензіатами вимог Ліцензійних умов. Прийнято протокольні рішення щодо вилучення зі структури тарифів ліцензіатів у сферах енергетики та комунальних послуг витрат на загальну суму 1174 млн. грн. проти 19,8 млн. грн. у 2015 році. У 2017 р. НКРЕКП передбачається здійснити відповідних 245 перевірок.
Держпродспоживслужба здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін/тарифів, у т. ч. вимог (порядків, методик) при формуванні цін/тарифів; обґрунтованості статей витрат собівартості товарів/послуг тощо.
У 2016 р. Держпродспоживслужбою проведено 38 перевірок суб’єктів господарювання, що надають житлово-комунальні послуги. Прийнято 24 рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій на загальну суму 985,4 тис. грн., з яких зобов’язано порушників спрямувати до державного бюджету у вигляді штрафу 501,2 тис. грн. та на 484,2 тис. грн. здійснити перерахунки та повернути кошти споживачам. Надано 25 приписів щодо усунення порушень та приведення тарифів на житлово-комунальні послуги у відповідність до законодавства.
05.03.2016 набрав чинності Закон України “Про особливості доступу до Інформації у сферах постачання електричної енергії теплопостачання, централізованого постачання енергії, гарячої води, природного газу, централізованого питного водопостачання та водовідведення”, відповідно до якого державні органи та органи місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів у відповідних сферах, забезпечують доступ споживачів до видів інформації, зокрема про зміну цін/тарифів та обґрунтування необхідності таких змін, шляхом її розміщення на своїх офіційних веб-сайтах у мережі Інтернет, у засобах масової інформації.
З детальною інформацією щодо обґрунтування зміни цін/тарифів на житлово-комунальні послуги можна ознайомитись на офіційних сайтах Кабінету Міністрів України та НКРЕКП, а також на спеціальному сервісі.
Облдержадміністрації виконують інформаційно-роз’яснювальну роботу серед населення щодо ціно- та тарифоутворення на житлово-комунальні послуги шляхом висвітлення відповідної інформації по місцевому радіо та на телебаченні, у громадському транспорті та друкованих виданнях, а також при проведенні зустрічей з представниками інститутів громадського суспільства.