Олег Хавронюк, перший секретар з економічних питань посольства України в Канаді
Наші підприємства, які працюють із ЄС, відсотків на 75 готові до «завоювання» Канади
- Я переконаний, що наша торгівля у найближчі роки повинна підскочити мінімум удвічі. Важливо пам'ятати, що Угода покликана не лише активізувати торгівлю в товарах та послугах, але й залучити в Україну інвестиції. Попередній канадський досвід свідчить, що вже протягом першого року після запуску вільної торгівлі із іншими країнами взаємні інвестиції зростають у два рази. Водночас, хочу наголосити, що Угода про вільну торгівлю – це не разова подачка чи кредит, а можливість тривалого заробітку для українського виробника.
ТЕНДЕНЦІЇ УКРАЇНСЬКОГО ЕКСПОРТУ ДО КАНАДИ ДУЖЕ МІНЛИВІ
- Якими є нині основні галузі українського експорту до Канади?
- Тенденції експорту наших товарів до Канади дуже мінливі. Минулого року перше місце займали частини залізничних локомотивів та вагонів, які складали 31% усього експорту, на другому місці були дубильні екстракти, потім – чорні метали й вироби з них. Натомість, за підсумками п'яти місяців цього року, перше місце утримують українські соки та концентрати, які займають 16% нашого експорту, що у грошовому вимірі становить $2,5 млн. На друге місце перемістилися частини залізничного транспорту та локомотивів, потім йдуть легкові автомобілі, машини автоматичного оброблення інформації, мідні профілі, бруски. Ще цього року «вистрілили» снігоходи. У 2016-ому була завезена пробна партія у кілька машин, а в цьому їх кількість збільшилася.
Абсолютним чемпіоном є сфера ІТ, яка займає 64% усіх наданих послуг
- А як щодо послуг?
- Українські послуги дуже ціняться в Канаді. Це підтверджує той факт, що обсяг українських послуг, наданих Канаді, стабільно перевищує обсяг послуг, наданих Україні Канадою. За рахунок цього ми скорочуємо негативне сальдо торгівлі. Якщо ж говорити про конкретні напрями, то абсолютним чемпіоном є сфера ІТ, яка займає 64% усіх наданих послуг. Ще 10% належить транспортним послугам.
- Однак, на відміну від умов зони вільної торгівлі із ЄС, до Угоди із Канадою не включені сервіси. Чому?
- Обидві країни були зацікавлені у включенні до Угоди послуг ще від часу початку перемовин про вільну торгівлю у 2010 році. Чому у кінцевому документі цього не виявилося – сказати важко. Однак, зараз розширення дії Угоди на сферу послуг – це питання №1. Протягом двох найближчих місяців Україна та Канада призначать своїх представників до двосторонньої комісії, яка адмініструватиме Угоду. Ця комісія слідкуватиме за дотриманням правил, виявлятиме недоліки, й через два роки має надати свої пропозиції щодо їх усунення. Вже зараз ми бачимо потребу додати окремий розділ про сферу послуг і захист інвестицій.
- Які галузі українського експорту отримають найбільші переваги після набуття чинності Угодою?
- Якщо говорити про малий та середній бізнес, то це: пошив одягу та взуття, виробництво шоколаду, кондитерських виробів і меблів з деревини, а також сфера ІТ.
- Якраз усі ці категорії підпадають під нульовий тариф.
- Так, окрім сфери ІТ, вони усі тепер – безмитні. Однак, ІТ отримає інший «бонус» – уведення електронної комерції. Це дозволить не лише уникати оподаткування товарів, які постачаються через Інтернет (квитків, комп'ютерних ігор тощо), але й зумовить зміни в оформленні договорів. Тепер канадська компанія може підписати англомовний контракт із українським партнером й просто надіслати його електронною поштою – переклад більше не потрібен!
- А якщо подивитися так би мовити з іншого боку: які канадські товари користуються найбільшим попитом в Україні?
- У 2016 році це були: мінеральні палива, продукти переробки нафти, медикаменти, рибна продукція, котли, машини, наземні транспортні засоби. Цього року ситуація змінилася несуттєво: кам'яне вугілля, лікарські засоби, риба, сільськогосподарські машини і автомобілі. Із неочікуваного: Україна здивувала канадців тим, що стала четвертим у світі імпортером їх рибної продукції.
- Тобто, саме ці товари і отримають найбільшу вигоду від вільної торгівлі?
- Канадці ідентифікували для себе рибу, медикаменти, транспортне і електричне обладнання, с\г техніку. Але щодо останнього у нас діятиме перехідний період.
КАНАДСЬКИЙ РИНОК – ВЕЛИКИЙ, АЛЕ КОНСЕРВАТИВНИЙ ТА ПАТРІОТИЧНИЙ
- Які особливості роботи на ринку Канади для українських компаній?
Якщо виробник хоче серйозно підійти до торгівлі із Канадою – йому слід знайти надійних місцевих партнерів
- Канадський ринок складний, бо має багато вимог, доволі закритий, консервативний і патріотичний. Охочим працювати на ньому треба постійно самовдосконалюватися, досліджувати вимоги й стандарти. Наприклад виробникам морозильних камер, які, до речі, увійшли до топ-10 товарів, що виграють від вільної торгівлі, треба враховувати екологічні вимоги. Для виробників продуктів харчування – звертати увагу на маркування продукції. Треба розуміти, що на етикетці має бути як англо-, так і франкомовний текст, при чому вони повинні бути рівнозначними по розміру, кольору й інших ознаках. Канада відома також своїми вимогами до безпеки продуктів харчування, з якими можна ознайомитися на сайті Канадського агентства з контролю якості продуктів харчування
БЕЗМИТНЕ ЗАВЕЗЕННЯ АВТОМОБІЛІВ МАЄ СВОЇ ОСОБЛИВОСТІ
- Серед усіх канадських товарів нині чи не найбільший ажіотаж в Україні вирує довкола автомобілів, безмитне ввезення яких нібито передбачено Угодою. Чи так все просто?
- Угода дійсно скасовує мита на деякі автомобілі, але лише виготовлені у країні-учасниці. Навіть якщо автомобіль використовувався у Канаді, але був завезений туди з Японії, він не підпадатиме під дію нових митних правил. У Канаді збирається доволі багато моделей автомобілів, але далеко не всі. Окрім того, для нових транспортних засобів передбачений перехідний період. Одразу мито скасовується лише на бензинові авто обсягом двигуна 2,2-3 л та дизельні автомобілі, об'ємом 2,5 л. Натомість, вживані канадські автівки одразу стають безмитними, але ніхто не скасовував їх обов'язкову відповідність стандарту Євро 5, що був уведений в 2009 році. Залишається також і ПДВ. Тобто, економія можлива, але за умов уважного вибору.
- В Угоді є окремі розділи, присвячені трудовим правам й екології. До яких змін у цих сферах слід готуватися українським підприємцям?
- До жодних. По трудовому законодавству країни підтвердили свої зобов'язання як члени Міжнародної організації праці та домовилися не знижувати чинні стандарти. Головним у розділі про екологію є те, що інтенсифікація економічної співпраці не повинна завдавати шкоди навколишньому середовищу жодної з країн. Для Канади це дуже чутливе питання. Канадці надають великого значення дотриманню трудових прав, екологічних стандартів та гендерної рівності, тож українським підприємцям слід звертати на це увагу.
- Угода також передбачає взаємний доступ до державних закупок. Що необхідно, аби взяти у них участь?
- Обсяги цього ринку – феноменальні. В Україні ми говоримо про 300 млрд грн на рік, у Канаді ж ці цифри – ще більші. Угода дозволяє українським компаніям на рівних брати участь у канадських тендерах, а це – хороша перевірка власних можливостей роботи на місцевому ринку. Аби спробувати свої сили, слід скористатися одним із двох онлайн ресурсів: сайтом Канадських державних тендерів
- Куди слід у першу чергу звертатися українському підприємцеві, охочому вийти зі своєю продукцією на ринок Канади?
- Якби я був українським виробником, то звертався б до усіх наявних інституцій. Спершу я б пішов у Раду експортерів та інвесторів при МЗС України
ЗНАЙТИ В УГОДІ НЕГАТИВ ДУЖЕ СКЛАДНО
- Існує думка, що ця Угода – значно більше політична, ніж економічна, бо дійсна вигода для обох країн буде дуже скромною. Ви з цим згодні?
- Чесно кажучи, в Угоді дуже важко знайти негатив. Переваги від торгівлі точно будуть, і лише час покаже, наскільки значні. Але так, ми можемо розглядати цей договір і як жест політичної підтримки України, як знак того, що Україна у цей складний період – не сама, що пліч-о-пліч із нею стоять справжні друзі. Це тепле ставлення ми відчуваємо тут кожного дня. Канадці – доволі символічні люди. Не спроста одне із позитивних голосувань по Угоді канадський парламент провів саме на День святого Валентина. Так само глибоко символічним було те, що про завершення ратифікаційних процедур нам було повідомлено на день Конституції.
- Насамкінець маю ще одне практичне запитання: чи плануються найближчим часом у Канаді заходи, до яких зможуть долучитися українські виробники?
- Ми свідомо не проводили багато заходів в першому півріччі, аби залишити якомога більше на осінь – коли вільна торгівля уже набуде чинності. Тому на вересень та жовтень ми плануємо низку торговельних шоу в різних містах, тож раджу стежити за новинами від посольства та проекту CUTIS. На відміну від попередніх заходів, ми маємо намір розширити аудиторію з числа канадських підприємців, не пов'язаних із українською громадою. 1,3 млн людей – українська діаспора – це велике багатство, і ми дуже вдячні громаді за її допомогу, однак вважаємо за необхідне максимально залучати до української справи і тих канадців, які поки, можливо, навіть не знають, де Україна знаходиться.
Максим Наливайко, Оттава.