Тарифний компроміс: чому Укрзалізниця домовляється із бізнесом про індексацію на 15%?

Укрзалізниця та бізнесові і промислові асоціації останній місяць провели у гарячих дискусіях про індексацію тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом.

Прогнозовані доходи від цьогорічної індексації тарифів відображені у фінплані УЗ, який затвердив Кабмін. Однак відповідний наказ Мінінфраструктури про індексацію досі не затверджено у Мін’юсті.

Дежавю минулорічної тарифної історії, коли після затвердженого фінплану Державна регуляторна служба ще зволікала з підписом наказу на індексацію, аргументи проти індексації теж звучать ті ж самі: бізнес проти та економіці тяжко. Врешті-решт минулого року тарифи індексували у квітні на 15 %, а цього року дискусія затягнулася.

У цьому році залізничники теж пішли на компроміс з бізнесом та згодні індексувати вантажні тарифи не на 22,5 %, як закладено у фінплані, а на 15 %, оскільки саме на стільки, а то і більше зростуть ціни виробників промислової продукції за підсумками 2017 року.

МАРАФОН ЗАЛІЗНИЧНИХ ТАРИФІВ ТА ЦІН НА ПРОДУКЦІЮ, ЩО СПОЖИВАЄ ГАЛУЗЬ – РОЗРИВ ЗРОСТАЄ

У залізничній галузі доходи формують вантажні перевезення, пасажирські – збиткові. За розрахунками фахівців, збитки у сегменті пасажирських перевезень залізничним транспортом на кінець цього року сягнуть 10,5 млрд грн. До того ж перевізник зобов’язаний субсидувати витрати на пасажирські перевезення за рахунок доходів від вантажних. Інший механізм відшкодування перевізнику витрат – в Україні не діє, тоді як у більшості європейських країн виділяються дотації з державного бюджету як в розвиток інфраструктури, так і пасажирський сектор. Хоча Укрзалізниця працює в умовах жорстко регульованих державою тарифів, вона споживає продукцію, ціни на яку формуються вільно в ринкових умовах і стрімко зростають. Це призводить до збільшення витрат перевізника і обмежує можливості для інвестиційної діяльності.

З часу останнього перегляду тарифів на вантажоперевезення, з квітня минулого року, значно здорожчала продукція, що споживає галузь. Так індекс цін промислових виробників у 2016 році зріс на 35,7 %, а в 2017 році – ще на 8,4%. Тому, на думку менеджменту ПАТ «Укрзалізниця», пропозиція індексувати вантажні тарифи у 2017 році дещо збалансує розрив між рівнем тарифів та індексом цін виробників. За оцінками фахівців, навіть уразі індексації тарифів цього року подолати великий перекіс у бік цін виробників промислової продукції не вдасться.

«Систематично в попередні роки тарифи Укрзалізниці зростали на значно менший відсоток, ніж ціни товаровиробників чи індекс споживчих цін. Ми чітко усвідомлюємо, що у такій ситуації компанія рано чи пізно ризикує опинитися на грані фінансового і виробничого колапсу. Навіть з підвищенням тарифів ми не вийдемо на той рівень, на якому знаходиться індекс цін виробників за останні два роки. Виходить, що по суті Укрзалізниця фінансує ті підприємства, котрі можуть регулювати ціни на свою продукцію у вільному режимі», – розповів директор з економіки і фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев.

У компанії зазначають, що у 2017 році без індексації вантажних залізничних тарифів розрив між індексом цін виробників індексом тарифів сягне 71,7%.

За розрахунками Мінекономрозвитку, індексація державно регульованих тарифів на індекс цін виробників промислової продукції вплине не значно та не перевищить прогнозних макроекономічних показників. Член правління ПАТ «Укрзалізниця» Олександр Бужор зауважив, що прогнозований індекс цін виробників за фактом щороку значно вищий. «Лише за рік, з вересня 2016-го по вересень 2017-го, ціни на металопродукцію зросли на 23,6%. Розрив між тарифами та цінами виробників накопичується. Не можна не брати до уваги, що у 2015-му, 2016 –му та 2017-му роках при планових індексах до 10% вони фактично перевищили 20%. Це середній індекс, а у тих галузях, чию продукцію споживає Укрзалізниця, індекс цін вищий. Через це  накопичуються проблеми незадовільного стану інфраструктури, тяги, вагонів», - розповів Олександр Бужор під час обговорення теми тарифів з учасниками ринку в Державній регуляторній службі.

ЕКСПЕРТНА ОЦІНКА ТАРИФІВ УКРЗАЛІЗНИЦІ

Потребу в індексації тарифів визнають і експерти транспортного ринку. Так екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава зауважує, що без індексації тарифів Укрзалізниця не зможе профінансувати власну інвестиційну програму. «Візьмемо, наприклад, підприємства гірничо-металургійного комплексу. Вітчизняні підприємства ГМК працюють в ринковому сегменті і, відповідно, продають свою продукцію за ринковими цінами і на внутрішньому, і на зовнішніх ринках. При цьому нинішня несправедлива тарифна політика змушує Укрзалізницю дотувати ці приватні підприємства, які і так є прибутковими. Якщо в УЗ не буде достатньо коштів для фінансування операційних видатків та інвестицій для оновлення парку вагонів та локомотивів, то створюватимуться умови, коли Укрзалізниця не зможе забезпечувати потребу економіки в перевезенні вантажів. Наслідки відчує на собі той же бізнес, який зараз виступає проти індексації тарифів. Також некоректна позиція Державної регуляторної служби (ред. – ДРС), що блокує індексацію тарифів, таким чином сприяє дотуванню інших галузей за рахунок Укрзалізниці. ДРС варто зрозуміти, що Укрзалізниця – це також бізнес і не може здійснювати перевезення за тарифами нижче собівартості», –  зауважує Олександр Кава. 

На думку виконавчого директора Національного комітету з промислового розвитку при Кабінеті міністрів України, голови Ради Федерації роботодавців України Анаталія Гіршфельда, індексація тарифів на залізничні вантажні перевезення необхідна вже зараз, оскільки наразі тарифи неринкові, а індекс цін на продукцію виробників до кінця 2017 року зросте не менше ніж на 15 %. «Занижений тариф Укрзалізниці створює підвищений попит на дешеві вагони та поле для корупції. Тарифи Укрзалізниці нижчі, ніж інших залізниць на ширині колії 1520. Тільки коли тарифи будуть ринковими, створюватиметься мотивація для виготовлення рухомого складу. Необхідно, щоб усі власники рухомого складу працювали у рівних умовах», – пояснив Анаталій Гіршфельд.     

Він також звернув увагу на критичний стан рухомого складу Укрзалізниці, що потребує термінового оновлення. «Без суттєвого оновлення рухомого складу, компанія не зможе повноцінно виконувати свої функції: не лише забезпечувати перевезення, а й бути локомотивом національної економіки. Кошти від індексації тарифів повинні спрямовуватися на програму оновлення рухомого складу», – додав Анаталій Гіршфельд.

Голова Наглядової ради – президент ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод» Володимир Приходько зазначає, що індексація залізничних тарифів сприятиме новим замовленням та розвитку машинобудування України. «Я підтримую ініціативу щодо індексації тарифів якщо кошти спрямовуватимуться у виготовлення нової техніки, розвиток технологій, підтримку національних виробників», – розповів Володимир Приходько.

ІНДЕКСАЦІЯ СПРИЯЄ ІНВЕСТИЦІЯМ

Залізничники теж акцентують увагу учасників ринку та виробників продукції  на тому, що кошти від індексації залізничних тарифів будуть спрямовані на оновлення рухомого складу перевізника, який зношений більш ніж на 90%. Зокрема, за підрахунками залізничників у 2017 році вже вилучено з парку 12,3 тисяч вантажних вагонів і до кінця року підлягатимуть списанню ще понад 6 тисяч. У наступні роки списуватиметься з парку близько 20 тисяч вантажних вагонів  та понад 300 локомотивів щороку. 

Для ліквідації дефіциту рухомого складу та його системного оновлення ПАТ «Укрзалізниця» розробила Стратегії розвитку товариства  на 2017-2021 роки. Так, потреба в інвестиціях на модернізацію рухомого складу та інфраструктури  за 5 років сягає 150 млрд грн. Ці кошти плануються на модернізацію старих чи закупівлю нових 30% парку вантажних вагонів та локомотивів, 45% пасажирських вагонів. Зокрема, інвестиції в сектор вантажних перевезень стратегією визначені на рівні понад 28 млрд грн на придбання 20 тис. нових вагонів та модернізацію 50 тис. існуючих, закупити понад 200 нових локомотивів та модернізувати існуючі.

ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ ВЖЕ СТАРТУВАЛИ

В умовах щорічного спротиву індексації вантажних тарифів від учасників ринку Укрзалізниця останні роки збільшує обсяги капітальних інвестицій за рахунок власних та залучених коштів, до того ж великим навантаженням для галузі є кредитний портфель, сформований переважно у 2012-2013 роках та здебільшого в іноземній валюті. «У 2015 році обсяг капітальних інвестицій  складав 4,5 млрд грн, у 2016 году – 6,9 млрд, цього року – не менше 9 млрд грн розраховуємо. За 8 місяців цього року капінвестиції перевищили 5 млрд грн. Це в 2 рази більше, ніж за відповідний період минулого року. Ми нарощуємо інвестиції та  задіюємо в роботу власні виробничі бази, даємо замовлення заводам України. Наступного року зможемо розраховувати на освоєння  15 млрд грн. Динаміка свідчить, що з кожним місяцем та роком  виходимо на нові показники», – розповів Андрій Рязанцев.

На зустрічі з фінансовими аналітиками Андрій Рязанцев зазначив, що індексація – це необхідна умова для розвитку залізниць, а товариство готове звітувати, на які цілі для клієнтів підуть отриманні від індексації кошти: «Ми відкрили спеціальний рахунок, куди будуть спрямовані кошти від індексації, та покажемо, які інвестиційні програми будуть реалізовані. Також показали бізнесу, з чого складається наш тариф. Натомість очікуємо від бізнесу та партнерів конструктивного діалогу».

 Так, з початку року на заводах – філіях Укрзалізниці вже виготовлено півтори тисячі піввагонів та 2 обкотишовози, придбано 53 фітингові платформи. До кінця року загалом на заводах Укрзалізниці планується виготовити не менше 2,5 тис. піввагонів. Окрім того,  Укрзалізниця має намір придбати вагони інших виробників. Для чого філія «Дарницький вагоноремонтний завод» через електронну систему публічних закупівель «ProZorro» оголосила тендерні процедури щодо придбання 2500 вантажних піввагонів з поставкою у IV кварталі 2017 року та I кварталі 2018 року. Також Укрзалізниця веде переговори щодо отримання кредитних коштів Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) на суму 150 млн дол. США  для закупівлі  вантажних піввагонів. Загалом  планується придбати орієнтовно  5-7 тис. піввагонів з поставкою їх у 2018 році.

Навіть якщо буде досягнуто компромісного рішення між  Укрзалізницею  та бізнесом про індексацію тарифів на 15 % у 2017 році, за підрахунками залізничників це менш ніж на третину дозволить покрити потреби в інвестиціях на оновлення рухомого складу перевізника. Решту необхідних коштів залізничники планують отримати завдяки ефективності роботи компанії та залучення ресурсів.  Як свідчить цьогорічний результат за міжнародними стандартами фінансової звітності прибуток Укрзалізниці склав 122 млн грн. Фінансовий результат діяльності ПАТ «Укрзалізниця» у першому півріччі кращий на 3,9 млрд грн, ніж за перше півріччя 2016 року. Консолідовану фінансову звітність ПАТ «Укрзалізниця» за перше півріччя підтвердив незалежний аудитор – міжнародна компанія E&Y.

Останні роки фінансовий результат Укрзалізниці був негативний: у 2015 році збиток склав 16,8 млрд грн, у 2016 році фінансовий результат покращився на 9,5 млрд грн, і товариство закінчило рік зі збитком у 7,3 млрд грн.