Тарифи для піввагонів: Укрзалізниця назвала переваги дерегуляції
Ринкові механізми для усунення штучного дефіциту вагонів на ринку, подолання корупції, збільшення інвестиційної привабливості та зниження витрат клієнтів за користування вагонами обговорили 27 жовтня в державній регуляторній службі менеджмент Укрзалізниці та представники промислових асоціацій.
Як повідомили Укрінформу в ПАТ "Українська залізниця", саме дерегуляція вагонної складової тарифу для піввагонів Укрзалізниці створить рівні умови для учасників ринку та забезпечить відчутні переваги клієнтам.
Зокрема, розповіли у відомстві, Укрзалізниця матиме повноваження самостійно регулювати вагонну складову тарифу для піввагонів, що знаходяться у власності компанії. Державне регулювання вагонної складової тарифу скасовуватиметься після внесення змін до "Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом та пов’язані з ними послуги" на основі відповідного наказу Мінінфраструктури, проект якого знаходиться на погодженні.
Крім того, дерегуляція вагонної складової тарифу усуне штучний дефіцит вагонів на ринку, оскільки зараз за наявності вільних вагонів власності приватних операторів споживачі чекають на вагон ПАТ "Укрзалізниця", тому що вартість перевезення у ньому нижча. Залізничники зауважили, що дерегуляція усуне значний ринковий дисбаланс, тоді як зараз різниця в ціні за користування вагоном ПАТ "Укрзалізниця" та інших власників створює поле для корупції.
Так, вартість користування піввагоном власності ПАТ "Укрзалізниця" – 81 грн/доба, а ринкова ціна – 560 грн/доба, а то і 700 грн/доба, цистерною – 85 грн/доба при ринковій ціні – 200 грн/доба, зерновозом – 254 грн/доба, тоді як ринкова ціна – 600 грн/доба.
На нараді йшлося, що на різниці в ціні у 5-9 разів заробляють експедитори, які виставляють її клієнту. Тому дерегуляція вагонної складової має зменшити вартість послуг експедиторів, подолає корупцію для отримання дешевих вагонів перевізника замість вагонів приватних операторів та усуне штучний дефіцит вантажних вагонів.
Як зауважив президент Союзу хіміків України Олексій Голубов, через занижений тариф Укрзалізниця втрачає за рік майже 1,5 млрд грн. "Ми за останній рік бачимо реальні зміни в Укрзалізниці, вони відчутні, але експедитори заробляють на маржі, тоді як ці доходи не отримує перевізник", – зауважив він.
Голова ДРС Ксенія Ляпіна зауважила, що "ламати" ситуацію, до якої всі звикли, завжди важко, але необхідно мати на неї оперативний вплив та зворотний зв'язок залізничного перевізника і клієнтів.
Народний депутат України Володимир Гусак, який узяв участь в обговоренні, теж визнав проблему заниженої вартості за користування вагонами Укрзалізниці та інших власників, але висловив сподівання на покращення ситуації.
Залізничники впевнені, що зі здійсненням дерегуляції буде припинена дискримінація ПАТ "Укрзалізниця" як власника піввагонів. До того ж, це стимулюватиме ринок інвестувати в будівництво нового рухомого складу, зменшить термін його окупності, що в свою чергу дасть новий імпульс українській економіці. На даний момент залучення коштів для придбання вагонів ускладнюється присутністю власника вагонів зі встановленими державою демпінговими цінами, оскільки міжнародні фінансові інститути та банки використовують його ціну для оцінки терміну окупності вагонів.
Як відомо, здійснення дерегуляції вагонної складової передбачено розпорядженням Кабінету міністрів України від 01.02.2017 № 64-р "Про визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету міністрів України від 9 квітня 2012 року № 209-р".