Автоматизований розподіл вагонів викоренить корупційні схеми - Укрзалізниця
В Укрзалізниці заявляють, що автоматизована система розподілу вагонів є абсолютно відкритою для всіх учасників ринку вантажних перевезень і її розвиток дозволяє викоренити корупційні схеми.
На цьому наголосив у середу у розмові з журналістами директор з економіки та фінансів ПАТ "Укрзалізниця" Андрій Рязанцев після "круглого столу" щодо проблемних питань перевезення зерна залізничним транспортом в Укрінформі.
"У нас щовівторка зустріч з зерновиками, з іншими учасниками ринку перевезень. Вони бачать цю систему і бачать усі показники. Тому система відкрита, і всі бажаючі можуть включитися в робочу групу, фіксувати всі випадки можливого відхилення і виробити спільну позицію. Укрзалізниця сьогодні відкрита як ніколи. Бажання повернутися до старої практики розподілу вагонів у нас немає. Ця система (автоматизована - ред.) дозволяє викорінювати корупцію на вагонній складовій. Тому мені видається, що будь-які дії, спрямовані на відхилення від її подальшого розвитку і використання, - це бажання повернути значний дохід не туди, куди потрібно, замість залізниці", - сказав Рязанцев.
Відповідаючи на запитання, чи є можливість відкрити цю автоматизовану систему для загалу в онлайні, на чому наполягають представники Української зернової асоціації, Рязанцев підкреслив, що в цьому питанні потрібно додатково розбиратися, оскільки не всі учасники ринку погодяться, аби інформація про їх перевезення була у відкритому доступі для широкого загалу. "Тут потрібно розібратися, наскільки це можливо юридично і технологічно зробити. Якщо ви розумієте, що бачити куди і до кого йдуть які вагони, якщо це у нас конкурентне середовище, не всі захочуть. Я не переконаний у тому, але мені видається, що це не завжди буде мати позитивні результати. Крім цього, всі бажаючі можуть приїжджати і ознайомлюватися з роботою системи. Вона відкрита для них", - наголосив представник компанії.
При цьому він висловив здивування, чому зерновики заявляють про зрив експорту зерна в Україні начебто через дії Укрзалізниці, в тому числі через автоматизовану систему розподілу вагонів, якщо насправді цього року вдалося на 25 відсотків збільшити обсяги перевезень майже при тому самому вагонному парку, що й торік (цього року він зріс на 10 відсотків). На переконання Рязанцева, це якраз свідчить, що автоматизована система розподілу вагонів дозволила збільшити продуктивність використання вагонного парку.
"І найбільше мене дивує, що вони бачать показники. Коли ми говоримо, що ми в цьому році вивезли на 25 вісотків більше при тому самому вагонному парку (парк цьогоріч зріс на 10 відсотків), то це означає, що система, якою ми користуємось в цьому році, збільшила продуктивність використання вагонного парку. Відповідно, якщо він працює за системою розподілу, то це означає, що система розподілу забезпечує основне - вивезення більшого обсягу продукції на експорт", - наголосив Рязанцев.
За його словами, нова система розподілу дозволяє централізовано розподіляти вагони, і "вони приходять саме туди, куди мають надійти з точки зору найбільш ефективного обсягу вивезення, собівартості і т.д". "Сьогодні зерновоз не купиш на станції, як це можна було зробити раніше за 2 тисячі. Тому ця система дозволяє викоренити корупцію на вагонній складовій і аж ніяк не навпаки", - підкреслив Рязанцев.
Він також заявив, що ПАТ "Укрзалізниця" неодноразово зверталася до зерновиків долучитися до формування вагонного парку, що суттєво поліпшило б ситуацію з перевезенням експортного зерна, однак ті не відреагували.
"Укрзалізниця неодноразово пропонувала зерновикам долучитися до формування вагонного ринку. На сьогодні вагонний ринок не є монопольним, і ми перевозимо лише трохи більше 30 відсотків вантажів, тому, відповідно, доступ на вагонного ринку відкритий і всі бажаючі можуть долучитися до формування вагонного парку і парку зерновозів у тому числі. Ми в середині року зверталися до ринку, до наших партнерів по зернових перевезеннях з пропозицією, яка б дала можливість вирішити наші спільні завдання, але не отримали жодної позитивної пропозиції", - сказав Рязанцев.
За його словами, Укрзалізниця пропонувала зерновикам придбати зерновози і передати їх Укрзалізниці у лізинг строком на 5 років. "Ми б ці вагони за цей час, забезпечуючи перевезення клієнтів, які їх придбали, викупили і забрали у власність залізниці, виплачуючи при цьому ринкову дохідність. Але ця пропозиція не була підтримана ринком, і ми не отримали жодної пропозиції позитивної", - зазначив Рязанцев.
Раніше представники Української зернової асоціації звинуватили Укрзалізницю у неспроможності належно забезпечити транспортування зерна, а відповідно у зриві зовнішньоекономічних поставок та простої суден. Вони також заявили, що Укрзалізниця начебто встановила дискримінаційні вимоги для надання послуг залізничних перевезень для зернових складів (вантажовідправників) та обмежила доступ до ринку залізничних перевезень зерна переважній більшості споживачів, водночас надавши переваги невеликому колу суб'єктів господарювання. Крім цього, зерновики наполягають на тому, що автоматизована система розподілу вагонів має бути відкритою для загалу.