Укрзалізниця запровадить інтерактивний графік для перевезення зернових
Інтерактивний графік руху поїздів для перевезення зернових дозволить одразу обрати бажаний рейс та оформити замовлення, що підвищить ефективність використання вагонного парку компанії.
Про це написав директор з розвитку бізнесу Укрзалізниці Андрій Рязанцев у Магістралі.
“У нинішніх умовах основним інструментом підвищення ефективності залізничних перевезень зернових є максимальний перехід на графіковий рух поїздів. Експериментальні перевезення, проведені Укрзалізницею, показали, що графікові відправлення дають можливість різко підвищити ефективність використання вагонного парку компанії. Середня швидкість поїзда при цьому сягає 552 км/добу, а час обороту вагона становить усього 4,5 доби.Триває робота над тим, щоб зробити графік інтерактивним і дати можливість партнерам обрати бажаний рейс та одразу оформити заявку”, - написав Рязанцев.
За його словами, надважливим є запровадження чіткого механізму почергового планування графікових, маршрутних та інших перевезень, які накладатимуться шар за шаром на мапу задіяних станцій. Ця інформація буде оприлюднена на сайті Укрзалізниці. Тоді кожен клієнт зможе побачити, що, скільки і в які дні буде відправлено з конкретної станції.
“Вантажовласник розумітиме, наскільки завантажена залізнична інфраструктура, і, вже виходячи з цього, плануватиме свою логістику. Протестувавши цей підхід спочатку на помісячному плануванні, Укрзалізниця зможе масштабувати планування вже на три і шість місяців. І це вже буде реальне покращення операційної ефективності перевезень”, - поінформував посадовець.
Він зазначив, що новий порядок перевезень планується впровадити найближчим часом — з третьої декади вересня. Згідно з новою концепцією 516 зернових станцій, відповідно до своїх навантажувальних можливостей, розділені на три категорії. До першої віднесено найпотужніші станції, де можна обробляти до 15 маршрутів на місяць. Таких — 89. Другу категорію присвоєно 28 станціям (10 маршрутів на місяць), третю — 37 станціям (п’ять маршрутів на місяць). Решта 362 станції через свою малу потужність взагалі не отримали категорії. Зі станцій буде організовано регулярний рух маршрутних поїздів із зерном. Частота їхнього курсування визначатиметься категорією станції, її спроможністю переробляти зернові вантажі.
Також очільник підрозділу УЗ зауважив, що одночасно вводиться система розподілу вантажопотоку на чотири групи за пріоритетністю. Перша така група — це маршрутні графікові відправлення. Вони забезпечать вантажовласникам надійне і швидке транспортування зернових.
“Водночас Укрзалізниця значно підвищить ефективність використання власних вагонів. На них буде введено надбавку до тарифу — 20 % від тарифу”, - підкреслив Рязанцев.
Також більшість маршрутів, на які не укладено угоди про графікові перевезення, реалізовуватимуться через систему ProZorro, де їх зможуть придбати всі зацікавлені підприємства за ринковою ціною. Цим перевезенням присвоєно другий рівень пріоритету. У третій — перевезення на замовлення підприємств, що є власниками під’їзних колій та елеваторів. І, нарешті, найнижчий пріоритет матимуть усі інші перевезення. Їх виконуватимуть в останню чергу, за наявності вільного рухомого та тягового складу.
Завдяки такому ефективному використанню вагонів, як сподіваються керівники відомства, Укрзалізниця планує значно збільшити обсяги перевезення зернових власним рухомим складом. Згідно з прогнозом, компанія забезпечить вивезення майже 80 % нинішнього врожаю зернових.
Проте, зазначається, що таке підвищення вантажопотоку обмежене можливостями розвантаження на припортових станціях. Сьогодні українські порти можуть обробити не більше 2 тис. вагонів на добу. Навантаження більшої кількості рухомого складу на зернових станціях призведе лише до того, що зерновози накопичуватимуться на під’їзних коліях, перетворюючись, по суті, на склади на колесах. Такий досвід Укрзалізниця вже має, тому, аби запобігти цьому, в нинішньому сезоні всі помилки будуть враховані. Графік руху поїздів складається з урахуванням потужності розвантажувальних станцій, що дасть можливість уникнути тривалих простоїв вагонів.
Керівник бізнес-підрозділу Укрзалізниці зауважив, що вже є готовність підписувати з експортерами договори про організацію графікових перевезень зернових. Проте, усвідомлюючи, що не всі учасники ринку готові відразу перейти на такий порядок, значна частина маршрутів виставлятиметься на аукціони, що проводяться у системі ProZorro.