Ціновий стрибок соняшникової олії: ринковий вплив чи спекуляція?
Рекордсменом останніх місяців з подорожчання стала соняшникова олія – подекуди ціна цього продукту зросла на понад 60%. Що відбувається?
В Україні в останні місяці ростуть споживчі ціни на продукти, і швидкість подорожчання деяких продуктів просто вражає. Рекордсменом останніх тижнів з подорожчання стала соняшникова олія – ще місяць тому вартість літра соняшникової олії, залежно від виробника, складала від 34 до 49 грн. А вже наприкінці березня у продуктових мережах ціни на соняшникову олію сягнули 60 грн за літр. Зокрема, лише за тиждень з 18 по 25 березня подорожчання склало в середньому 0,9 гривні за пляшку. Експерти наголошують, що таке зростання було б нормальним за умови неврожаю соняшнику торік і нестачі сировини для забезпечення внутрішніх потреб. Але ж Україна одночасно із цінами також продовжує стрімко нарощувати експорт зернових олійних культур та соняшникової олії та залишає пальму першості у виробництві та експорті цього продукту за собою. Водночас, соціальні мережі вражають фотографіями з продуктових магазинів у Євросоюзі, де на поличках європейських магазинів стоїть соняшникова олія українського виробництва за ціною до 10% дешевшою, ніж в Україні. То чому ж зростають ціни в українських магазинах?
«Олійна» першість до рекордів зобов’язує
Попри те, що за даними Державної служби статистики, урожай соняшнику в Україні у 2020 році скоротився на 2 млн тонн до 13,1 млн тонн, Україна залишається найбільшим у світі виробником соняшникової олії та експортером №1 за обсягом постачання олії на світовий ринок. За даними Держстату, у 2020 році експорт соняшникової олії з України вдруге поспіль сягнув рекордного показника – 6,9 млн тонн, що на 12% більше рекорду 2019 року у 6,1 млн тонн. Виторг від продажу соняшникової олії торік склала $5,3 млрд, що на 24% більше, ніж у 2019 році. І вже за період з жовтня по лютий 2020-2021 маркетингового року експорт соняшникової олії з України сягнув майже 2,1 млн тонн у порівнянні з 1,9 млн тонн за аналогічний період торік. Втім, обсяг внутрішнього ринку рослинної олії складає близько 0,5 млн тонн – менш як 10% від всієї продукції, що виробляється в Україні. Тобто понад 90% української соняшникової олії експортується. А експортні ціни наразі зростають з цілком об'єктивних ринкових причин, про що експерти ринку попереджали ще торік.
За даними продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (FAО), світові ціни на соняшникову олію протягом року з лютого 2020 по лютий 2021 року зросли на 50%. Основною причиною подорожчання експерти ринку називають зростання біржових цін на соєві боби та соєву олію. Ще у грудні 2020 року, внаслідок зростання вартості соєвих бобів та соєвої олії, соняшникова олія подорожчала до $1,17-1,2 тис. за тону. Тоді ж, як повідомлялося, слідом за олією виросли та закупівельні ціни на соняшник в Україні – до 20−20,3 тис. грн за тону. А виробники перед новорічними святами традиційно зменшили продажі, що теж дещо «підживило» подорожчання на ринку соняшникової олії. Загалом, у світовому подорожчанні рослинних жирів зіграли роль ряд ніяк не пов’язаних один з одним чинників. І це не лише посушлива погода у Латинській Америці, яка значно зменшила врожай зернобобових в цій частині земної кулі.
Не дуже «кіношні» історії
Так, приміром, у FAO повідомляли, що ціни на соєву олію зросли під впливом скорочення експортної пропозиції в Південній Америці та підвищення попиту, особливо з боку Індії. Причому, історія майже кінематографічна. На аргентинських підприємствах по переробленню сої та експорту соєвого шроту з 3 грудня 2020 року страйкували робітники.
Внаслідок їхнього страйку, наприкінці грудня перед самим новим 2021 роком понад 170 суден застрягли у портах, чекаючи своєї черги на відвантаження соєвої олії та шроту, кукурудзи та пшениці. Тим часом світові котирування на соєвий шрот та олію за цей період виросли на 10%. Палата виробників та експортерів соєвої олії Аргентини, аби вгамувати ситуацію, навіть пропонувала страйкарям підвищити зарплати на 35% та виплатити кожному по $840 бонусів (70 тис. песо). Загалом, як наслідок, відтоді експортні ціни на сиру соняшникову олію з України почали рости та до березня сягнули $1300 за тону, що стало новим 4-річним максимумом. А повідомлення про купівлю підприємцями з Індії 10 тис. тонн української соняшникової олії за ціною $1470 за тону з постачанням у березні-квітні спричинило загальне підвищення біржових цін. Та ще й кількість пропозицій української соняшникової олії різко зменшилася – вітчизняні продавці вирішили почекати, поки з 1 березня 2021 року ставка ПДВ на соняшник зменшиться з 20% до 14%. І хоча наразі покупці не дуже то й поспішають купувати олію за новими підвищеними цінами, навряд чи найближчим часом вартість цього продукту у світі суттєво впаде.
Зіграли свої сольні ролі й інші потужні гравці ринку. На вартість соняшникової олії вплинула і позиція Росії, яка активно гралася у протекціонізм та регулярно змінювала правила гри, чим остаточно заплутала ринок. Рішення РФ підняти експортне мито на насіння соняшнику до 30% з 9 січня по 30 червня поточного року одразу потягло за собою зростання вартості продукту для всіх.
Не варто забувати також про Китай, який є найбільшим покупцем української соняшникової олії. У 2020 році КНР збільшила обсяги імпорту нашої олії на 45% – до 1,25 млн тонн і немає підстав вважати, що надалі попит на українську олію в Піднебесній зменшиться.
Отже, у підсумку: страйкували працівники аргентинських підприємств, задорого купили соняшникову олію індуси, гралася з тарифами росіяни, вітчизняні виробники освоїли Шовковий шлях до КНР, а піднялися ціни в магазинах – у нас в Україні… у найбільшого виробника та експортера світу. Де справедливість? У пересічного споживача одразу виникає купа запитань. Невже для рідного покупця без біржових відсотків, мита та витрат на логістику виробники не могли встановити лояльніші ціни на цей соціально-важливий продукт? Які наслідки для харчового ринку України матиме зростання ціни на соняшникову олію? Та що робить влада задля врегулювання ситуації?
Харчовий ланцюжок ринкової природи
Вочевидь, подорожчання соняшникової олії на українському ринку призведе до підняття цін на хліб, кондитерку, майонези, соуси та спреди. У Торгово-промисловій палаті України попереджають, що загалом, українська переробна промисловість не витримає такого цінового удару, і це призведе до значного подорожчання продуктів перероблення. Так вже варто очікувати найближчим часом подорожчання хліба на 7-10%. Рентабельність кондитерки, через зростання ціни на сировину, наближається до нуля. Україна вже втрачає свої позиції, як переробник – наразі переглядаються експортні контракти, оскільки українські експортери втрачають конкурентоздатність через зависоку ціну своєї продукції. У ТПП наполягають на втручанні держави у ситуацію, що склалася в галузі харчового виробництва.
А деякі ЗМІ лякають, що якщо не буде жорсткої реакції Антимонопольного комітету на змову виробників (адже, погодьтеся, так воно виглядає), то ціни на соняшникову олію в українських магазинах будуть зростати аж до вересня і споживачі за цей час можуть переорієнтуватися на імпортну продукцію, яка виявиться дешевшою за вітчизняну.
У профільній асоціації виробників олії «Укроліяпром» рапортують, що «на доручення Президента та Прем'єр-міністра з метою недопущення значних цінових коливань на ринках продовольчих товарів, що мають соціальну значущість Мінекономіки провело ряд консультацій з асоціаціями виробників та роздрібних мереж, які працюють на цих ринках». І, мовляв, усі сторони погодилися, що відповідно до прогнозу попиту та пропозиції, внутрішній ринок повністю забезпечений основними видами продовольства внутрішнього виробництва. «Учасники ринку підтвердили свою готовність стабільно та безперебійно забезпечувати внутрішній ринок продовольством в необхідних обсягах… та вживатимуть усіх необхідних заходів, спрямованих на стабілізацію цін продовольчих товарів, що мають істотну соціальну значущість», – запевняють в об’єднанні олійників.
Разом з тим, у переліку продовольчих товарів, визначених постановою Кабінету міністрів України № 341 від 22 квітня 2020 як такі, що мають соціальну значущість олії соняшникової немає. Тож, не дуже зрозуміло, чи почують уряд виробники олії, чи може проігнорують заклики Мінекономіки до співпраці.
Попри все ринкові “руки” чіпати не можна
Між тим влада вважає, що нічого суттєвого не відбувається і ціни на продукти має регулювати ринок. В уряді неодноразово наголошували на небажанні втручатися в ринкові процеси та заявляли, що в Україні не планова економіка і це не функція держави – регулювати ціни на продукти. Там вважають, що причин для занепокоєння зростанням цін на продовольчі товари загалом і на олію соняшникову, зокрема, наразі немає. Так, нещодавно, 4 березня, Прем'єр-міністр Денис Шмигаль під час пресконференції за підсумками року роботи уряду заявляв, що критичного шокового зростання цін на продукти сьогодні не спостерігається. Хоча він відмітив зростання цін на овочі борщового набору та на яйця. Про олію соняшникову не йшлося.
Міністр аграрної політики Роман Лещенко також переконує, що дефіциту продовольства в Україні не буде. За його словами, обсяги експорту відповідають трендам останніх років, тому загрози для продовольчої безпеки держави немає.
Разом з тим, у Мінекономіки офіційно підтвердили домовленості із доволі розгалуженою та популярною мережею вітчизняних супермаркетів про те, що на товари першої необхідності ціни там не підійматимуть. Всі ціни, в тому числі та на соняшникову олію в цій мережі залишаться доступними – запевнили у міністерстві. Заради справедливості, автор цієї статті минулого тижня особисто перевірила ціни на олію в цій мережі та, дійсно, можу підтвердити, що в їхніх магазинах є в продажу олія соняшникова рафінована вартістю у цілком доступні 38 грн за 0,85 літра. Тож, поки що ця домовленість торговельної мережі та уряду спрацьовує.
Однак, аналітики американського фінансового конгломерату JPMorgan попереджають, що на світових сировинних ринках почався новий період росту цін. Цей «суперцикл» буде п'ятим за сто років після останнього, що тривав з 1996 року і досяг піку у 2008 році. Тож, вочевидь, очікувати найближчим часом зниження цін на світових ринках на соняшникову олію, як і на ряд інших біржових товарів, не варто. Локдауни, посухи, страйки… І, мабуть, у зв'язку з цим, можна було б порадіти за українських експортерів – завжди приємно, коли співгромадяни досягають успіху, хоча б внаслідок вдалої кон’юнктури. Але хтось нарешті пояснить, чому в продуктових магазинах Польщі українська соняшникова олія коштує на 10% дешевше, ніж в Україні, і що нам усім з цим робити? Бо залишається відкритим питання, чи не додасться внаслідок всіх начебто ринкових тенденцій до «індексу гречки» ще й «індекс соняшникової олії», як характеристика добробуту та продовольчої безпеки українців.
Ольга Киргизова, Київ