В Україні зростає частка АЗС, які продають фальсифіковане пальне - експерт
На роздрібному ринку нафтопродуктів зростає частка АЗС, які продають фальсифіковане пальне або порушують касову дисципліну, що спотворює конкуренцію.
Як передає Укрінформ, про це свідчать результати дослідження роздрібного ринку нафтопродуктів у 2020-2021 роках, яке зробила консалтингова групі «А-95».
«Ми отримали докази продажу фальсифікату і порушення касової дисципліни, не виїжджаючи за межі Києва. Це говорить про масштаби проблем на паливному ринку, які ніхто не розв'язує, і тому вони будуть тільки розростатися. У легального бізнесу незабаром не залишиться вибору, робота без відходу в «тінь» стане неможливою», – заявив директор «А-95» Сергій Куюн.
Експерти досліджували структуру цін в усіх сегментах ринку, з огляду на закупівельну вартість пального, податки (акциз і ПДВ), експлуатаційні витрати і типові дисконти. В Україні функціонує близько 7 650 АЗС, які під час дослідження було розподілено на п'ять цінових сегментів.
«Такої конкуренції на паливному ринку немає більше в жодній країні Європи. Про це говорить не тільки різноманітність форматів АЗС і їх висока концентрація, а й діапазон цін, який сягає майже 25%. В Європі це – максимум 5%, і така українська аномалія вказує на проблему, адже закупівельна вартість пального у всіх майже однакова», – пояснює Куюн.
Фахівці групи визначили, що в мережах вищого і середнього цінового сегментів націнка становить 2,5-3,0 грн/л. В «А-95» зробили висновок, що 56% українських АЗС, які торгували в нижньому ціновому діапазоні, протягом другого півріччя 2020 року і I кварталу 2021 року отримували прибуток винятково від продажу дизельного пального у розмірі 0,5-0,6 грн/л, тоді як реалізація скрапленого газу і бензину для них була збитковою.
«Перед нами постало питання: за рахунок чого продавці дешевого палива продовжують розширення свого бізнесу, орендуючи й купуючи нові АЗС, газонаповнювальні станції, нафтобази? Адже діяльність цих мереж збиткова або принаймні неприбуткова. Тому ми звернули увагу на джерела постачання і якість палива, а також провели доступні будь-якому споживачеві дослідження касової дисципліни на цих АЗС і знайшли пояснення цьому феномену», – зазначив Куюн.
Контрольні закупівлі пального виявили відчутні відхилення від нормативів за такими ключовими показниками, як вміст сірки, бензолу, ароматичних вуглеводнів. Експерти також провели дослідження касових чеків. Онлайн-сервіс Державної податкової служби України з перевірки автентичності чеків не ідентифікував чеки низки мереж АЗС.
Консалтингова група «А-95» прогнозує, що через нелегальне виробництво нафтопродуктів на міні-НПЗ і нафтобазах, а також через порушення касової дисципліни на АЗС державний бюджет України у 2021 році недоотримає понад 22 млрд грн акцизу і ПДВ, на 21% більше, ніж у 2020 році.