«Паливна» криза у Великій Британії: до України докотиться?
На британських АЗС черги за бензином. Як не дивно, але це «плоди Брекзіту»… Втім, характер проблеми локальний – нас не зачепить
Останній тиждень на британських заправках катастрофічно не вистачає пального. Від 50 до 90 відсотків з них стоять з порожніми резервуарами. Через це деякі з власників вирішили зачинитися, інші – запровадити обмеження, а саме: на одну автівку можна «залити» не більше ніж на 30 фунтів стерлінгів, а це – близько 20-ти літрів пального (обмеження не поширюється на великовантажний транспорт, а також автомобілі екстрених служб, - Ред.).
Звісно, біля АЗС – довжелезні черги. Водії розлючені. У соцмережі Twitter за хештегом petrolcrisis – тисячі коментарів на відповідну тематику: «Я встав о 5:30, тому що бензин потрібен для роботи, але нічого не працювало. Потім я помітив бензовоз, поїхав за ним до району Well Hall (південний схід Лондона, - Ред.) і в результаті був другий в черзі. Пощастило!», «Ми з дружиною сьогодні їхали 5 миль (8 кілометрів, - Ред.) і простояли в черзі 2 години, щоб отримати бензин о 6.30», «Моя дочка завтра не поїде на роботу, якщо не знайде бензину. Сьогодні нічого не вийшло: все розпродано».
Кризу спричинив не дефіцит палива, причина в іншому
Як пояснюють фахівці галузі, немає ніяких проблем з паливом, питання тільки в тому, щоб доставити його на заправки.
«Після Брекзіту і на тлі пандемії в Британії спостерігається гостра нестача водіїв вантажівок – в тому числі бензовозів. Щодо палива, то його вдосталь. Бензин лежить на терміналах, але нема кому привезти», - коментує Укрінформу директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.
Про це пише й видання BBC: «Уряд консерваторів після виходу Великої Британії з Євросоюзу у 2020 році звільнив водіїв з громадянством ЄС, аби зупинити потік трудових мігрантів… А через пандемію COVID-19 і карантинні обмеження автошколи не можуть навчити достатню кількість водіїв».
За оцінками організації Freight UK, яка представляє індустрію вантажних перевезень, в Британії зараз нестача 90 тисяч професійних водіїв.
Щоб розв’язати це питання влада країни пообіцяла розробити прискорену процедуру тестування водіїв та отримання ними прав. Окрім цього Лондон вирішив видати 5 тисяч віз для водіїв із країн ЄС. Термін дії цих віз всього два-три місяці, до кінця грудня 2021 року.
«Ми не хочемо бути залежними від іноземної робочої сили, тому ці візи – тільки до Різдва. Ми хочемо розв’язати цю проблему, яка існує вже декілька років, в довгостроковій перспективі», – пояснив міністр транспорту Великої Британії Грант Шаппс, пише ВВС.
Представник Асоціації роздрібних торговців бензином (PRA), яка представляє більшість бензозаправних станцій у Британії, привітав тимчасові візи для водіїв з ЄС, але вважає їх недостатніми.
«Ми, можливо, побачимо користь від цих заходів до середини осені, коли ці водії приїдуть сюди і приступлять до роботи, - говорить глава PRA Брайан Маддерсон. - Але зараз, в максимально короткостроковому періоді, ця панічна скупка бензину викликала дуже і дуже серйозні проблеми».
Тож аби не гаяти часу й уже зараз спробувати знизити градус напруги – британський уряд вирішив привести армію в режим очікування. Передбачається, що у разі крайньої потреби 150 армійських водіїв сядуть за кермо бензовозів і будуть розвозити паливо по автозаправках. Зокрема туди, де воно найбільше необхідно.
«Підключення військових може стати необхідним тимчасовим заходом для забезпечення додаткового ланцюжка поставок. Це допоможе послабити тиск, викликаний різким стрибком попиту на паливо у деяких районах», - заявив міністр енергетики і промислової стратегії Великої Британії Квазі Квартенг.
А нашим водіям варто непокоїтися, з паливом проблем не буде?
Автовласники одразу ж почали бити на набат: а чи не вплине часом нинішня ситуація в туманному Альбіоні на Україну? Аналітики ствердно переконують, що ні, до нас ця хвиля аж ніяк не докотиться.
«Це суто внутрішньо-британська історія», - каже Сергій Куюн.
Таку ж думку висловив президент Асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук: «На світовий ринок, зокрема європейський, британська криза не вплине».
Отже, криза локальна, причин для паніки немає. Втім, ми все ж не могли не поцікавитися, що зараз відбувається на українському ринку, які «паливні» прогнози на найближчі кілька днів/тижнів?
«Проблем з постачанням пального немає. Звісно, ціна на нього зростає через те, що у світі зростає вартість нафти (станом на 28 вересня – уже майже 80 доларів за барель, - Ред.). Проте якихось драматичних сценаріїв, як от, наприклад, на ринку природнього газу – немає. Принаймні, поки що», - наголошує пан Куюн.
«Ринок нафтопродуктів України достатньо диверсифікований. А диверсифікація – це один з ключових факторів енергобезпеки держави. З 2017 року паливо в Україну надходить більш ніж з 10 країн з використанням всіляких логістичних схем — морської, залізничної, автомобільної та трубопровідної, що дозволяє в стислі терміни організувати будь-які поставки. Простіше кажучи, в разі чого ми зможемо швидко переорієнтуватися на поставки з інших країн», - переконує пан Косянчук.
Щодо прогнозів… Обоє експертів згадали про державне регулювання цін на пальне, а також наголосили, що навіть якщо підвищення й буде, то незначне.
«Ціна за барель повзе догори. Це Зрозуміло, що і наш ринок потихенько також це дублюватиме, але… Нині все більш-менш прогнозовано, механізм держрегулювання відіграє стримуючу функцію. Відтак я б не сказав, що варто очікувати якихось мега підвищень. Мій прогноз: у найближчі тижні вартість бензину і дизпалива зросте десь на 50 копійок», - вважає Сергій Куюн.
«Десь у жовтні слід очікувати зростання вартості пального. Але без якихось особливих коливань – плюс 20-30 копійок», - підкреслив Леонід Косянчук.
Мирослав Ліскович, Київ