НАЗК назвало ТОП-15 корупційних ризиків у держкомпаніях на прикладі Укроборонпрому
НАЗК представило дослідження про корупційні ризики на державних підприємствах на прикладі Укроборонпрому.
З дослідженням “ТОП-15 корупційних ризиків в управлінні підприємствами державного концерну (ДК) “Укроборонпром” ознайомив в Укрінформі директор Департаменту запобігання та виявлення корупції НАЗК Сергій Деркач.
Представляючи ТОП-15 корупційних ризиків у державних компаніях, він зазначив, що Укроборонпром є найбільшим концерном з постачання новітнього озброєння й послуг з ремонту військової техніки для ЗСУ, а отже вдалим прикладом для дослідження антикорупційних ризиків на цьому підприємстві.
“До концерну входять 118 підприємств у літако-, суднобудівній, бронетранспортній, радіолокаційній та інших галузях. Це підприємство займається як імпортом, так і експортом озброєння, військової техніки, конструкторською та науково-дослідною діяльністю в оборонно-промисловому комплексі. Тому важливо, щоб управління таким концерном було якісно впроваджено в частині запобігання корупції”, - сказав Деркач.
За його словами, непрозора та політично неефективна система управління ДК “Укроборонпром” призвела до того, що компанії концерну втрачали своє майно, виробничі потужності, землі. Це призводило до кредитної заборгованості державних підприємств і до абсолютної збитковості деяких з них.
Згідно з комплексним аналізом, до ТОП-15 корупційних ризиків в управлінні підприємствами державного концерну (ДК) “Укроборонпром” належать:
- Укладення збиткових для оборонного заводу угод;
- Дискреція концерну “Укроборонпром” щодо створення підприємств за межами ОПК;
- Політичний вплив на органи управління ДК “Укроборонпром”;
- Призначення політично залежних членів наглядових рад у підпорядкованих товариствах ДК “Укроборонпром;
- Оренда оборонним заводом приватного майна у свого керівництва;
- Відчуження майна оборонних підприємств під час санації;
- Самовільне будівництво на території оборонного заводу;
- Сплата земельних платежів державним підприємством замість приватного;
- Оренда майна підприємств “Укроборонпрому” на невигідних умовах;
- Безоплатна передача конструкторської документації;
- Втрата (розтрата) військової техніки та запчастин;
- Втрата (розтрата) основних засобів виробництва;
- Відчуження незареєстрованої землі під будівлями підприємств ОПК;
- Укладення договорів про пайову участь у капітальному будівництві на невигідних умовах;
- Сприяння тіньовому використанню нерухомого майна.
Деркач вважає, що на прикладі ДК “Укроборонпром” слід впроваджувати позитивні зміни для усунення корупційних ризиків на всіх державних підприємствах.
“Виявлені в цьому концерні ризики можуть бути дороговказом для уряду, парламенту. Корупційні ризики, які було виявлено в Укроборонпромі, притаманні всім державним підприємствам, і можливо, стануть дорожньою картою для сформування політики, плану заходів для мінімізації корупційних ризиків на всіх державних підприємствах”, - наголосив представник НАЗК.
У комплексному аналізі “ТОП-15 корупційних ризиків в управлінні підприємствами державного концерну (ДК) “Укроборонпром” та шляхи їх подолання” детально розповідається про чинні корупційні схеми на державних підприємствах та як на прикладі концерну впроваджувати позитивні зміни для усунення корупційних ризиків.
Перелік корупційних ризиків підготовлено фахівцями НАЗК з урахуванням коментарів Державного концерну “Укроборонпром” та рекомендацій експертів проєкту StateWatch у рамках проєкту за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”.