У Раді розглядають можливість приватизації Харківського авіазаводу

Приватизація Харківського державного авіаційного виробничого підприємства (ХДАВП) – на сьогодні єдиний варіант порятунку заводу від багатомільярдних боргів та остаточного знищення підприємства.

Про це кореспонденту Укрінформу розповів народний депутат, голова підкомітету з питань оборонної промисловості та технічної модернізації Комітету ВРУ з питань національної безпеки, оборони та розвідки Ігор Копитін.

«Мораторій на ліквідацію ХДАВП за процедурою банкрутства спливає у жовтні 2022 року. Після цього вже неможливо буде зупинити процес знищення підприємства. Кредитори цілком законно можуть потребувати продаж майна заводу задля погашення боргів. А борги вдвічі перевищують його активи. Цілком очевидно, що здійснити запуск заводу лише державними інструментами неможливо. Тому потрібні інші шляхи врегулювання цього питання», - розповів нардеп.

За його словами, проблеми з фінансовим станом ХДАВП розпочались ще з 2014 року, коли завод втратив спроможність серійного випуску літаків. І вже через рік – у 2015 розпочалась процедура банкрутства. На сьогодні загальна сума боргів підприємства складає близько 4,5 млрд грн. Основним кредитором виступає Державна фіскальна служба у зв’язку з виконанням державою гарантійних зобов’язань з погашення раніше випущених облігацій підприємства – мова йде про заборгованість в 2,137 млрд грн.

Читайте також: Директор ХАЗу вважає надуманими заяви профспілки про страйк і недовіру

Головними проблемами, які унеможливлюють покращення економічного стану заводу, є також відсутність замовлень на виробництво літаків та можливості самостійно, без зовнішньої фінансової допомоги, здійснити модернізацію виробничих потужностей, замінивши російські комплектуючі, які використовуються для виробництва «базового» для підприємства судна Ан-74.

«Тільки весною 2021 року було розроблено та затверджено план заходів виведення з кризи ХДАВП. Але він передбачає тільки стабілізацію підприємства, тобто не відновлення повноцінного будівництва літаків, а ненарощування боргів. Тому підкомітету довелось втручатись та шукати шляхи виведення підприємства з кризи. У результаті цього й було напрацьовано законопроєкт №5799, який передбачає приватизацію заводу», - наголошує Ігор Копитін.

Проєкт закону, як розповідає нардеп, направлений на поліпшення фінансово-економічного стану заводу, впровадження механізмів, які сприятимуть зниженню соціальної напруги і збереженню робочих місць, модернізацію виробництва і розробку нових технологій, а також залучення інвестицій для розвитку ХДАВП та авіабудівної галузі України в цілому.

Крім того, з метою збереження єдиного майнового комплексу ХДАВП, законопроєктом передбачено закріплення зобов’язань покупця з погашення простроченої кредиторської заборгованості, у тому числі з оплати праці, модернізації виробництва, авіаційних технологій, виробничих процесів та обладнання.

Таким чином, покупець, крім сплати вартості державного майна, буде зобов’язаний погасити понад 1,2 млрд грн заборгованості, інвестувати від 2,2 до 4 млрд грн у модернізацію заводу, а також нести витрати на утримання майнового комплексу щонайменше протягом 5 років, необхідних для виконання програми імпортозаміщення, розповідає нардеп.

«ХДАВП має стратегічне значення для авіабудівної галузі, економіки і оборони України. І тому, задля його збереження та відновлення повноцінної роботи, ми розробили відповідний законопроєкт про особливості приватизації підприємства, який було винесено на розгляд Комітету ВРУ з питань економічного розвитку. За результатами обговорення народні депутати, члени комітету, прийняли рішення внести його на розгляд Ради та рекомендувати у першому читанні прийняти за основу», - додав Ігор Копитін.

Як повідомляв Укрінформ, у травні 2021 року Державний концерн «Укроборонпром» затвердив план антикризових заходів для ХДАВПу. Пріоритетами плану визначено погашення заборгованості, відновлення виробництва та повернення замовлень на виготовлення запчастин та обслуговування літаків.