Єврокомісія відкриє «лінії солідарності» для вивезення з України заблокованого росією зерна
Єврокомісія має намір надати Україні ширший доступ до європейського ринку автомобільних та залізничних перевезень, щоб відкрити «лінії солідарності» для транспортування сільськогосподарської продукції, призначеної на експорт, значна частина якої заблокована на території України внаслідок російського вторгнення.
Про це повідомляється на сайті Єврокомісії, передає Укрінформ.
«У межах солідарності з Україною Європейська комісія сьогодні презентувала пакет дій для допомоги Україні в експорті її сільськогосподарської продукції. Після російського вторгнення та блокади українських портів була зупинена доставка споживачам українського зерна та інших сільськогосподарських товарів. Ця ситуація загрожує глобальній продовольчій безпеці, що засвідчує нагальну необхідність альтернативної логістики та організації інших шляхів доставки з використанням усіх відповідних моделей транспорту», - йдеться у повідомленні.
Зазначається, що «лінії солідарності» будуть використовуватися не лише для організації експортних операцій із зерном, а й для доставки інших необхідних товарів, від гуманітарних вантажів до добрив і кормів для тварин.
Єврокомісія констатує, що попри зусилля щодо спрощення транскордонного сполучення між Україною і ЄС тисячі вагонів і вантажівок очікують дозволів на перетин кордону з українського боку. Середній час очікування становить 16 діб, а на деяких ділянках - до 30 діб. Велика кількість українського зерна все ще перебуває на елеваторах, готове до експорту.
Є й технічна проблема – українські вагони не сумісні з більшістю залізничних колій у країнах ЄС через відмінності у ширині колій. Це потребує альтернативних рішень.
Тож Єврокомісія разом із країнами-членами запропонувала термінові організаційні заходи. Зокрема, учасникам ринку ЄС пропонується розглянути можливість і надати додаткові вантажні автомобілі та інші потужності для транспортування українського зерна. Щоб прискорити процес, Єврокомісія створила спеціальну логістичну платформу для забезпечення спрощеного перетину кордонів через «лінії солідарності».
Своєю чергою Україні та експортерам запропоновано визначити пріоритетність транспортування сільськогосподарських вантажів для максимально ефективного використання наявної інфраструктури. З Україною буде укладено спеціальну угоду щодо організації автоперевезень, яка також дасть змогу зменшити кількість «вузьких місць». Єврокомісія вивчить можливість надання фінансових гарантій власникам автотранспорту, який в’їжджатиме на територію України.
Водночас ЄК закликала національні органи країн-членів максимально спростити процедуру перетину кордону.
Також організовуються на території ЄС тимчасові сховища для українських товарів, які використовуватимуться при організації експорту.
У середньостроковій та довгостроковій перспективі Єврокомісія пропонує цілеспрямовану роботу з удосконалення транспортного сполучення між Україною і ЄС, що передбачає організацію нових транспортних коридорів та збільшення їх пропускної спроможності.
Зокрема, адміністрації фонду «Об'єднання Європи» (Connecting Europe Facility - CEF) запропоновано надати пропозиції щодо практичних кроків для поліпшення транспортного сполучення, включаючи реконструкцію залізниці та терміналів.
У цьому контексті Європейська комісія ухвалила рішення щодо укладення угоди високого рівня з Україною та оновлення мапи Транс'європейської транспортної мережі (TEN-T) в межах політики ЄС щодо поширення цієї мережі на сусідні країни.
За даними Єврокомісії, за звичайних умов близько 75 відсотків українського зерна йде на експорт, що дозволяє генерувати близько 20 відсотків від загального обсягу річних експортних надходжень. До початку війни через чорноморські порти України перевозилося до 90 відсотків обсягу експорту зерна та соняшника. На Європу, Китай та країни Африки припадало близько третини експорту.
За оцінкою Єврокомісії, за допомогою ЄС з України протягом наступних трьох місяців має бути перевезено не менш ніж 20 мільйонів тонн зерна, що є величезним викликом з погляду логістики.
Як повідомлялося, після початку військової агресії проти України росія заблокувала судноплавство у Чорному морі, що призвело до затримки в портах багатьох десятків суден із відвантаженим зерном. Загарбники намагаються вилучати це зерно та торгувати вкраденим врожаєм із третіми країнами.
За оцінкою ООН та інших міжнародних організацій, військове вторгнення росії в Україну, яка залишається одним із світових лідерів у виробництві сільськогосподарської продукції, може призвести до продовольчої кризи та ставить під загрозу голоду цілі країни.