Нафтового ембарго недостатньо, щоб обмежити можливості рф фінансувати війну — експерт
Втрати рф від запровадження ембарго на нафту в близькій перспективі не допоможуть скоротити її доходи настільки, щоб припинити фінансування війни в Україні. Треба запроваджувати обмеження ціни на нафту.
Про це на брифінгу в Медіацентрі Україна — Укрінформ сказав експерт з питань енергетики Геннадій Рябцев.
Для того щоб змінити ситуацію й суттєво обмежити фінансову спроможність рф вести війну, Україна, на думку експерта, повинна запропонувати міжнародним партнерам запровадити цінові обмеження, щоб зменшити середню вартість продажу російської нафти до 35-40 доларів за барель.
Друге завдання — не допустити реекспорту російських вуглеводнів до США та ЄС азійськими й африканськими компаніями.
“А щоб запобігти дефіциту пального в Україні, потрібно створити нормативні передумови для забезпечення перероблення на давальницьких засадах видобутої в нашій країні сировини на підприємствах Словаччини, Чехії та Угорщини. Її можна буде транспортувати південною гілкою нафтопроводу “Дружба”, починаючи з 2023 року”, - вважає Рябцев.
Крім того, на його переконання, треба інтенсифікувати підйом нафти з газовим конденсатом на всіх родовищах, спрямовуючи її на перероблення до ЄС, та запровадити жорсткий контроль над видобутком.
"Також цю сировину можна переробляти і в Україні, для чого потрібно запровадити стимули для встановлення підприємств малої продуктивності (так званих міні-НПЗ), але також — під суворим контролем та унеможливлюючи концентрування великих обсягів сировини і вироблених з неї нафтопродуктів в одному місці, щоб уникнути можливих ракетних ударів", - додав експерт.
Також держава має сприяти підписанню середньо- і довгострокових прямих договорів із постачання фіксованих обсягів пального між операторами ринку й виробниками нафтопродуктів — передусім, із країн-членів ЄС, укладанню лізингових угод зі збереженням зарезервованих обсягів пального на нафтобазах за межами України, поблизу нашого західного кордону.
Ще один важливий напрямок, за словами експерта, - раціональне використання пального, оптимізація споживання нафтопродуктів різних марок з наданням переваги автомобільному бензину з октановим числом 92, дизпаливу екологічного класу Євро 3, а також сумішевим видам пального із додаванням зневодненого етанолу та біодизелю.
“Тут варто згадати про широкі можливості виробництва зневодненого етанолу українськими спиртовими підприємствами, а також про те, що через обмеження експорту зернової й олійної продукції в Україні з’являться додаткові обсяги сільгоспсировини для перероблення на біоетанол та біодизель”, - розповів Рябцев.
Щоб сприяти насиченню паливного ринку, не варто допускати загострення конфліктів, які можуть обмежити постачання в Україну нафтопродуктів, вироблених на заводах угорської компанії MOL, наголошує експерт.
"Їх (нафтопродукти з Угорщини - ред.) можна постачати нафтопродуктопроводом Прикарпатзахідтранс у реверсному режимі", - додав він.
Як повідомлялося, міністр інфраструктури Олександр Кубраков прогнозує зменшення дефіциту нафтопродуктів в Україні. Хоча проблеми з постачанням нафтопродуктів ще залишаються, адже Україні потрібно замістити сотні тисяч тонн пального імпортною продукцією.