Андрій Івко, перший заступник голови Укравтодору

Державній мережі доріг завдано шкоди на 973 мільярди гривень

російська федерація продовжує щоденно обстрілювати українську інфраструктуру, в тому числі дорожню. Ворог намагається порушити логістику та змусити Збройні сили України відмовитися від мети звільнити усі окуповані території, чим лише додає нам рішучості. Важливу роль у наближенні перемоги відіграють дорожники, які, ризикуючи власними життями, в найшвидші терміни відбудовують автошляхи й мости, пошкодженні внаслідок бойових дій.

З якими труднощами стикається Державне агентство автомобільних доріг, у скільки оцінюються збитки, завдані дорожній інфраструктурі, та як відбуватиметься відновлення автошляхів в умовах зими – про це та інше в інтерв’ю Укрінформу розповів перший заступник голови Державного агентства автомобільних доріг України “Укравтодор” Андрій Івко.

ПРО ЗРУЙНОВАНІ ВОРОГОМ ДОРОГИ І ПРО ТЕ, ЩО ВДАЛОСЯ ВІДБУДУВАТИ

- Більше восьми місяців триває повномасштабне вторгнення російської федерації, ворог щодня нищить нашу дорожню інфраструктуру. Розкажіть, будь ласка, детальніше про те, в яку суму оцінюються завданні збитки, які регіони потерпіли найбільше?

Понад 25 тисяч кілометрів доріг пошкоджені, зруйновано 326 мостів та шляхопроводів

- Українська інфраструктура є другою ціллю ворога після наших військових об’єктів. І щодня збитки внаслідок воєнних дій лише зростають – ракетні та артилерійські обстріли не зупиняються. За орієнтовними оцінками, державній мережі доріг вже завдано шкоди на 973 млрд гривень. Звісно, це лише приблизна сума, яка стосується лише того, що вдалося підрахувати фахівцям на підконтрольній Україні території. Статистика фактично щодня змінюється. Адже відразу після деокупації українських земель фахівці служби автомобільних доріг в областях починають обстеження, відповідно, цифра збільшується. Останній приклад – контрнаступ українських сил на Харківщині.

Загалом інфраструктурних руйнувань зазнали 15 областей. Очевидно, що регіони, які наближені до лінії фронту, потерпіли найбільше. Тому для того, аби повною мірою оцінити шкоду, завдану росіянами, наприклад, в Луганській чи Херсонській області, потрібно звільнити окуповані регіони. За останніми даними, понад 25 тисяч кілометрів доріг пошкоджені, з яких 8,8 тисяч кілометрів – державних. Також зруйновано 326 мостів та шляхопроводів, 140 – на автошляхах державного значення.

- Що зі зруйнованого ворогом уже вдалося відновити, як Укравтодор визначає пріоритети?

- Ми продовжуємо очищувати від наслідків бойових дій дороги державного значення та вулиці звільнених міст. Роботи виконали на 1440 кілометрах. Підрядні компанії вивозять знищену військову та цивільну техніку, уламки дорожньої інфраструктури, розбирають ворожі блокпости, прибирають повалені дерева та інше сміття. Після чого ми починаємо відновлення: ліквідуємо вирви від снарядів, робимо ямковий ремонт, повертаємо на місце дорожні знаки та бар’єрне огородження. Це дуже важливо для безпечного проїзду цивільного і військового транспорту.

Тут варто наголосити, що забезпечення руху в місцях, де ворог зруйнував мости, – окрема надреальна місія. Здійснити капітальний ремонт таких споруд можемо лише на кількох найбільших дорогах України. Фінансовий ресурс обмежений, також –  далеко не всюди виконувати роботи дозволяє ситуація із безпекою. Зараз зосередилися на ключових транспортних артеріях країни. Відбудовуємо міст у Стоянці на трасі М-06 Київ – Чоп та ще один – через річку Трубіж на автошляху М-03 Київ – Харків – Довжанський.

В цілому у Київській, Чернігівській, Сумській, Житомирській, Харківській, Миколаївській, Донецькій областях вже вдалося забезпечити проїзд через 61 тимчасову переправу. Десь це понтонна переправа, десь – тимчасовий міст. Часто єдиний безпечний спосіб – збудувати поруч зі зруйнованим мостом об’їзд. Це ми робимо для відновлення транспортного сполучення між населеними пунктами.

-  Зараз Збройні сили України героїчно звільняють українські території, зокрема Харківську, Донецьку та Луганську області. Які роботи вже виконали в цих регіонах?

- Дорожники починають працювати лише після того, як отримують «зелене світло» від саперів. Разом з військовими Укравтодор визначає те, які шляхи насамперед необхідно зробити проїзними, а де працювати ще зарано. Якщо маршрут важливий для ЗСУ, працюємо там в першу чергу. Далі – відновлюємо транспортний зв’язок із населеними пунктами, щоб забезпечити доїзд «швидких», рятувальників, а також підвезення гуманітарної допомоги, якої потребують люди. 

З моменту деокупації частини Харківської області (травень-жовтень) вдалося розчистити понад 600 км державних доріг та вулиць Ізюма, Балаклії, Куп’янська. В області влаштовано 8 тимчасових переправ, ще 5 – в роботі. На Донеччині працюємо на Святогірському напрямку, більш ніж 30 кілометрів державних автошляхів очистили, також звели одну тимчасову переправу.

На жаль, двоє працівників нашої підрядної організації загинули під час прибирання Харківщини, поблизу Ізюма (Олександр Олександрович Стеценко та Богдан Володимирович Шведюк). Дорожники підірвались на ворожій міні. Це непоправна втрата для всієї галузі.

Основна тема перемовин з міжнародними партнерами  – залучення фінансування на першочергові проєкти «виживання»

- Чи плануєте й надалі залучати іноземних партнерів до відновлення України, зокрема дорожньої інфраструктури? Які кроки в цьому напрямку робить наша держава?

- Протягом усіх місяців війни Міністерство інфраструктури України веде перемовини про відбудову інфраструктури з союзними державами. У проєктах, які стосуються доріг, бере участь і Укравтодор. Розглядаються різноманітні варіанти: гранти, кредити тощо.

Нещодавно разом з посадовцями Міністерства інфраструктури розмовляли з представниками Світового банку. Основна тема перемовин – залучення фінансування на першочергові проєкти «виживання». Частина цих коштів може бути спрямована на відновлення дорожнього сектору.

- Скільки всього часу знадобиться, аби відновити всю зруйновану дорожню інфраструктуру після нашої перемоги?

- Проблема заподіяних війною руйнувань у тому, що більшість об’єктів доведеться будувати з «нуля». Великі мости, наприклад, через Десну навколо Чернігова, потребуватимуть значного фінансового ресурсу і часу. За останніми оцінками, на відбудову усієї знищеної інфраструктури України знадобиться 4 роки. Однак війна ще триває, на Півдні та Приазов’ї є великі мости через Дніпро, шляхопроводи над залізничними вузлами, з якими невідомо що ще може статися, коли росіяни відступатимуть. Також Укравтодор ще не має змоги обстежити Антонівський міст у Херсоні. Тому усі наші прогнози поки що обережні.

- Раніше Україна мала ініціювати створення міжнародної робочої групи керівників дорожніх агентств Європи, де наші колеги й партнери зможуть координувати  зусилля для відновлення української дорожньої інфраструктури. Що для цього вже зроблено?

- Розраховуємо, що до кінця року Укравтодор приєднається до Конференції європейських директорів доріг (Conference of European Directors of Roads). Імплементація стандартів і практик ЄС у нашій галузі допоможе Україні якомога швидше та ефективніше відновитися після російської військової агресії. Переконаний, наше членство у CEDR стане початком надійного і взаємовигідного партнерства.

ПРО ПАУЗУ У “ВЕЛИКОМУ БУДІВНИЦТВІ” ТА ЦИФРОВЕ МАЙБУТНЄ УКРАВТОДОРУ

- До повномасштабного вторгнення російської федерації в Україні втілювалася державна програма, спрямована на масштабну розбудову якісної інфраструктури – «Велике будівництво». Що з нею?

- Від початку повномасштабного вторгнення ця програма зупинена. Цілком логічним та правильним кроком Уряду був перерозподіл у лютому запланованого для будівництва й ремонту доріг фінансування на оборону країни. Як показала практика за понад 8 місяців повномасштабного вторгнення, відремонтовані в попередні роки дороги також відіграють важливу роль в забезпеченні обороноздатності країни. Наприклад, ми відкрили рух збудованою 30-кілометровою частиною траси Дніпро – Решетилівка, чим скоротили час на довезення поранених із фронту до головних лікарень Дніпра та Києва. Саме відремонтовані дороги дозволяють швидко транспортувати на фронт озброєння, евакуювати людей. Не менш важливими є й добудовані мости через Дніпро у Запоріжжі, яке постійно перебуває під обстрілами.

Загалом за два роки в межах програми «Велике будівництво» нам вдалося відремонтувати понад 9000 кілометрів доріг державного значення та більше 400 мостів по всій країні.

- У вересні минув рік від старту амбітного проєкту Weight in-motion - зважування вантажного автотранспорту в русі. Які результати, чи дієвий це інструмент?

- На початок військової агресії російської федерації в Україні було 102 майданчики WIM. Частина з них потребувала робіт з калібрування та сертифікації, ще 20  перебували на різних стадіях будівництва. Роботи на 82 майданчиках WIM вже завершено. З огляду на воєнні дії, наразі у штатному режимі працюють 38 систем у центральній, західній і північній частинах України.

Але і тут не обійшлося без втрат. Відомо, що росіяни повністю знищили 3 WIM, 14 перебувають/перебували в зоні бойових дій. Для відновлення роботи майданчиків необхідно провести роботи з розмінування, обстеження й перевірки усіх систем. Дані про стан 6 систем взагалі відсутні, оскільки вони розташовані на тимчасово окупованих територіях.

Після перемоги обов’язково все відбудуємо, адже WIM є ефективними. До початку фіксації правопорушень в автоматичному режимі кількість порушників становила  приблизно 20% від загального трафіку вантажних транспортних засобів. З 1 жовтня 2021-го, після встановлення на українських дорогах WIM, показник відразу знизився до 3%. Тенденція насправді зберігалася до повномасштабного вторгнення, потім кількість правопорушень знов тимчасово зросла. Але зараз ситуація стабілізується.

Всі країни, які активно розвиваються, обирають шлях цифрових змін

- Минулого року Укравтодор представив онлайн-платформу E-ROAD - внутрішню єдину інформаційну систему, яка дозволяє стежити за будівництвом та ремонтом українських доріг. Яка її роль у післявоєнному відновленні України?

- Всі країни, які активно розвиваються, обирають шлях цифрових змін. Суть стратегії цифровізації – перехід у прозору площину. В «цифрі» відсутній людський фактор. Рішення ухвалює штучний інтелект на підставі сукупності зібраних даних. І в цьому контексті E-ROAD є важливим, адже дозволяє ефективно керувати проєктами й контролювати робочі процеси. Наш перший напрям, з якого почали, – створення бази даних. Для ефективних управлінських рішень потрібна цілісна картина того, що відбувається.

Сьогодні E-ROAD допомагає нам фіксувати обсяги завданих дорожній інфраструктурі України збитків, а також стежити за ситуацією в регіонах,  звільнених ЗСУ. Це дуже гнучкий інструмент і для департаменту, і для Служб автомобільних доріг по всій державі. Після нашої перемоги система дозволить стежити за виконанням ремонту та перебігом будівництва українських доріг фактично в режимі «живого» часу, що підвищить прозорість взаємодії між Укравтодором та підрядниками.

ПРО НАЙСКЛАДНІШУ ЗИМУ ТА НОВІ МОЖЛИВОСТІ ПІСЛЯ ВІЙНИ

Для виконання робіт із зимового утримання доріг залучимо 4885 одиниць техніки

- Щодо підготовки до зими. Укравтодор готовий до періоду холодів?

- Цей зимовий період буде найскладнішим за всі часи Незалежності, але ми почали готуватися до нього завчасно. Цими днями провели командно-штабні навчання усіх відомств, відповідальних за стале функціонування доріг. Ключовим завданням Укравтодору в новому сезоні стане утримання основних доріг і пов’язаних з обороноздатністю держави маршрутів. Зокрема, тих автошляхів, якими здійснюється до 90% перевезень в країні. Ми вже знаємо про «слабкі місця» на автомобільних дорогах, на яких буде зосереджено необхідну техніку для оперативного упередження та реагування на надзвичайні ситуації.

Через неможливість постачань з ДП «Артемсіль», яке зупинилося через війну, плануємо зменшити споживання технічної солі та фракційних матеріалів на 30-35%. Для цього ми розробили оптимальну схему очищення покриття доріг під час суттєвих ускладнень погодних умов. Всього до початку зими плануємо накопичити 447 тис тонн фрикційних матеріалів та 138 тис тонн технічної солі. Для виконання робіт із зимового утримання доріг залучимо 4885 одиниць техніки.

Щоб країна могла якомога краще пройти цей зимовий період, відповідальність має взяти на себе також кожен водій. Підготувати транспортний засіб до сезону - завчасно. Прошу всіх бути уважнішими до попереджень синоптиків, не виїжджати у снігопади без крайньої потреби. Дорожня техніка працюватиме, але їй не мають заважати каравани вантажівок на «лисих шинах».

- Про благодійну діяльність Укравтодору. Напередодні відбувся другий благодійний аукціон з продажу протитанкової керованої ракети комплексу 9M113, яку застосовували в боях під час АТО. Вже думаєте над тим, що може стати наступним лотом? І як загалом Укравтодор допомагає Збройним силам?

- Так, зараз ми розглядаємо різні варіанти, зокрема це можуть бути й нові лоти на Prozorro.Продажі, або ж нові благодійні акції. Наприклад, працівники Укравтодору та Служб автомобільних доріг в областях до Дня захисника та захисниць України перерахували денну заробітну платню на потреби ЗСУ. Намагаємося допомагати нашим військовим усіма можливими способами.

Разом із фондом “Повернись живим”, який займається компетентною допомогою ЗСУ, ми визначилися з ціллю благодійних заходів – забезпечення захисників тепловізорами. Оптичні прилади потрібні у великій кількості, а також вони ефективно допомагають зберегти життя українських солдатів. Розпочалося все з доброчинного футбольного матчу між командою Укравтодору та журналістами програми “ДжеДАІ”.

Після футболу марафон доброчинності «Об’єднані заради перемоги» прокотився областями України, також на Prozorro.Продажі ми продали розписаний Петриківським розписом тубус від протитанкового гранатомета. Загалом Укравтодор вже спрямував на рахунки фонду 1,3 млн гривень. За ці кошти волонтери придбали 19 тепловізійних монокулярів InfiRay. 15 з них передали бійцям 140 окремого розвідувального батальйону морської піхоти. Ще 4 тепловізори – 1-му батальйону легендарної 36 бригади морської піхоти.

Працюємо над Планом відновлення, щоб після війни якнайшвидше відбудувати сильну європейську державу

-  Наостанок узагальніть плани й завдання дорожників на найближчі тижні та місяці…

- До російського вторгнення мали амбітні плани – побудувати 5 тисяч кілометрів доріг державного значення і 350 штучних споруд. Зараз же наша країни опинилась в нових реаліях. Ми продовжуємо співпрацю зі Збройними Силами і першочергово виконуємо роботи, які потрібні нашим воїнам. Також ґрунтовно працюємо над Планом відновлення, щоб після завершення війни якнайшвидше відбудувати сильну європейську державу.

Розмовляв Валентин Марчук

Фото: Руслан Канюка