Philip Morris International і JTI за рік сплатили Росії $8 мільярдів, які пішли на війну - експерти

Транснаціональні корпорації Philip Morris International і Japan Tobacco International лише за минулий рік сплатили до російського бюджету 8 мільярдів доларів.

Про це під час пресконференції на тему «Як зупинити фінансування військового бюджету Росії» повідомив виконавчий директор ГО «Життя» Дмитро Купира, передає кореспондент Укрінформу.

За словами Купири, поміж компаній, які не пов’язані з видобуванням нафти і газу, найбільшими отримувачами виручки та найбільшими платниками податків у РФ є транснаціональні корпорації. Поміж них перші дві позиції за обсягами фінансування російського бюджету посідають тютюнові компанії.

«Лідер - Philip Morris International, яка лише за минулий рік заплатила до бюджету Росії $4,9 млрд. «Внесок» Japan Tobacco International - понад $3 млрд за рік. Таким чином, тютюнові компанії є найбільшими транснаціональними спонсорами російського бюджету — бюджету війни проти України», - констатував виконавчий директор ГО «Життя».

За його підрахунками, лише за кошти, які Philip Morris International заробила для Росії у 2022 році, можна купити 4900 ракет «Калібр», 78 винищувачів п’ятого покоління Су57 або 1089 танків Т-90.

«Ми навіть не пробували рахувати, скільки б це було в «Шахедах», тому що йшлося б про десятки тисяч одиниць. Загалом, якщо проаналізувати дані російських ЗМІ, вийде, що частка цієї тютюнової компанії у фінансуванні російської агресії у 2024 році становитиме 5%», - сказав Купира.

Читайте також: НАЗК внесло понад 30 компаній до переліку міжнародних спонсорів війни

Він нагадав, що ці тютюнові компанії внесені НАЗК до переліку міжнародних спонсорів війни. Йдеться про перший важливий крок з боку України. Але тиск, на думку експерта, треба посилювати. Адже внесення до реєстру міжнародних спонсорів війни — це лише про репутаційні втрати, жодних юридичних наслідків для господарської діяльності фігурантів ні в Україні, ні в Росії, ні в будь-якій іншій країні світу воно не має.

«Хочемо звернути увагу західних партнерів на те, що їхній тиск на компанії, які продовжують працювати в РФ, має бути сильнішим. Бо виходить нещиро, коли однією рукою вони допомагають Україні (за що ми їм щиро вдячні), але в той же час заплющують очі на те, що дуже великі кошти генеруються в російському бюджеті саме завдяки роботі транснаціональних компаній. Якби їх там не було, росіяни замістити цей ресурс не змогли б, це були б зовсім інші гроші», - вважає Купира.

На думку експерта, Україна могла б своїм прикладом продемонструвати партнерам, якими можуть бути практичні кроки для реального впливу на бізнес, що спонсорує війну. Для цього він просить парламентаріїв якнайшвидше затвердити вже ухвалений у першому читанні законопроєкт, що передбачає додатковий податок на компанії, які продовжують роботу в Росії.

«А конкретно в контролі над тютюном бачу два прості кроки, які і врятують здоров’я української молоді, і вплинуть на присутність тютюнових компанії - спонсорів війни в Україні. По-перше - підвищити акцизи на тютюнові вироби. Тим більше, що це є зобов’язанням України відповідно до європейських директив та Угоди про асоціацію. Друге — заборона видимого розміщення тютюнової продукції. Нам не треба пропонувати українській молоді цю шкідливу продукцію, тим паче - вироблену компаніями, які є спонсорами війни Росії проти нашої країни», - підсумував Купира.

Читайте також: Україна внесла німецького виробника будматеріалів Knauf до переліку спонсорів війни

Як повідомлялося, у серпні Національне агентство з питань запобігання корупції внесло до переліку міжнародних спонсорів війни дві провідні тютюнові корпорації світу - Philip Morris International і Japan Tobacco International. Компанії продовжують вести бізнес в РФ та підтримувати економіку країни-агресорки, сплачуючи багатомільярдні податки до її бюджету. За підрахунками аналітиків, сукупний обсяг інвестицій Philip Morris International в Росію перевищує 2 млрд доларів. Щодо Japan Tobacco International, то хоча її представники й заявляли про припинення нового інвестування та маркетингової діяльності в Росії, компанія все ще продовжує виробляти та поширювати там свою продукцію.

Фото ілюстративне