«Policy brief». Співпраця України та ЄС у біометановому секторі: перспективи та перешкоди
Які заходи мають вжити Київ і Брюссель для торгівлі відновлюваним газом відповідно до законодавства Євросоюзу
27 вересня 2023 року у Відні відбувся Форум з розвитку сектору відновлюваних газів в Україні, який організувало Енергетичне співтовариство для виконання Меморандуму про стратегічне партнерство щодо біометану, водню та інших синтетичних газів між Україною та ЄС. Під час заходу учасники розповіли про перспективи та основні перешкоди для співпраці України та Європейського Союзу у сфері відновлюваних газів, зокрема біометану. Інформацію, зібрану на цьому форумі, а також на XVIII Газовому форумі Енергетичного співтовариства, використали для підготовки оглядової частини цього аналітичного документа та доповнили глибоким аналізом двох важливих перешкод для розвитку українського ринку біометану та його інтеграції з відповідними ринками ЄС («аналітична частина»).
Загалом на політичному рівні перспективи для співпраці в сфері біометану визнають обидві сторони, головним свідчення чого є підписання у лютому 2023 року Меморандуму про стратегічне партнерство. Проте для втілення цих перспектив як Україна, так і ЄС повинні вжити низку заходів, що уможливили б торгівлю біометаном між двома сторонами відповідно до вимог релевантного законодавства ЄС, зокрема Директиви (ЄС) 2018/2001 про стимулювання використання енергії з відновлюваних джерел у редакції 2023 року (далі – Директива RED III).
Для України головною перешкодою в цьому контексті є відсутність функціонального реєстру для видачі, розподілу та анулювання гарантій походження біометану, які б визнавались іншими країнами ЄС. Для швидкого нарощування виробництва біометану в Україні важливим є також забезпечення достатніх потужностей для фізичного транспортування біометану в райони з достатнім попитом на газ, що дало б змогу біометановим заводам працювати на повну потужність.
Також для ЄС головними перешкодами є неврегулювання порядку транскордонної торгівлі біометаном з третіми країнами. Також ЄС належить гармонізувати субсидування біометану в різних країнах для уникнення випадків подвійного або множинного субсидування та забезпечення відповідності законодавству в сфері державної допомоги. Об’єднання національних реєстрів біометану в єдиний централізований європейський реєстр біометану є ще одним заходом, необхідним для формування повноцінного регіонального ринку біометану.
Враховуючи зазначені вище перешкоди, відповідальним органам України слід:
- внести зміни до Порядку функціонування реєстру біометану (постанова КМУ № 823 від 22.07.2022) для забезпечення його відповідності аналогічним платформам ЄС (до прикладу, в частині стандартизації обсягу енергії, на яку видається гарантія походження);
- розглянути можливість приєднання України до загальноєвропейських ініціатив з інтеграції національних реєстрів біометану, як-от "European Renewable Gas Registry" (ERGaR), що дозволить не лише здійснювати транскордонний обмін гарантіями походження з країнами-учасницями ініціативи, але й перейняти кращі практики у функціонуванні реєстрів біометану в країнах ЄС;
- внести зміни в законодавство для забезпечення правових підстав для митного оформлення біометану українськими митними органами (ухвалення законопроєкту №9456 з доопрацюваннями, передбаченими висновками про розгляд Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики).
У контексті представлених перешкод Європейському Союзу та країнам-членам слід:
- ухвалити законодавчий пакет "Hydrogen and decarbonized gas market package" для усунення перешкод транскордонній торгівлі біометаном, зокрема в частині вимог до якості біометану;
- гармонізувати підходи у субсидуванні біометану задля уникнення подвійного та множинного субсидування;
- внести зміни до Регламенту (ЄС) 2022/869 про настанови щодо транс’європейської енергетичної мережі для можливості набуття проєктами «розумних» газових мереж статусу «проєкту взаємного інтересу» (PMI). Такий захід дасть змогу здійснювати розбудову реверсних компресорів в Україні за фінансової підтримки ЄС в межах "Connecting Europe Facility".
Джерело: «DiXi Group»
Матеріал підготовлено ГО «ДІКСІ ГРУП» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» у рамках проєкту «Адвокація "зеленого" відновлення України через посилення підтримки України та послаблення російського впливу в ЄС» та фінансової допомоги Європейського Союзу у межах проєкту «Інтеграція сталого розвитку в Україні відповідно до Європейського зеленого курсу», що реалізує консорціум громадських організацій: «ДІКСІ ГРУП» (координатор), Ресурсно-аналітичний центр «Суспільство і довкілля», Асоціація «Енергоефективні міста України», «Українська академія лідерства», «Жіночий енергетичний клуб України», «ДЗИГА», «ПЛАТО».
Відповідальною за зміст цього документа є ГО «ДІКСІ ГРУП», і за жодних обставин зміст не можна вважати таким, що відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження» та/або Європейського Союзу.