Нові правила ЄС дозволять краще знати про енергоефективність товарів та економити на цьому

Що стане основним стимулом для виробників до впровадження інноваційних рішень

У межах проєкту «Інтеграція сталого розвитку в Україні відповідно до Європейського зеленого курсу» експерти українського аналітичного центру «DiXi Group» докладно розглянули вимоги ЄС щодо енергоефективності.

Єврокомісія оприлюднила три нові ініціативи з енергоефективності:

1. Схвалено нові правила, спрямовані на кращу гарантію якості онлайн-інформації про товари з енергетичним маркуванням відповідно до Імплементаційного регламенту (ЄС) 2024/994.

2. Запущено новий вебпортал, щоб зробити інформацію про енергоефективність товарів більш доступною.

3. Оприлюднений статистичний аналіз показує: політика ЄС щодо екодизайну та енергетичного маркування скоротила щорічні витрати споживачів майже на 90 млрд євро у 2022 році (прогноз на 2030 рік – скорочення витрат на 150 млрд євро).

Імплементаційний регламент (ЄС) 2024/994 регулює функціонування європейського реєстру товарів для енергетичного маркування (European Product Registry for Energy Labelling – EPREL).

Із 2019 року постачальники товарів з маркуванням енергоефективності зобов’язані реєструвати їх в EPREL, що мало полегшити ринковий нагляд з боку органів влади країн ЄС, а також дати змогу споживачам і замовникам публічних закупівель легко ідентифікувати енергоефективні товари на ринку ЄС.

Нові правила щодо EPREL мають на меті гарантувати якість, надійність і корисність інформації, що надається споживачам і державним органам через базу даних, де всі товари з енергетичним маркуванням постачальникам слід реєструвати у разі введення в обіг на ринку ЄС. 

Зокрема, передбачено, що постачальники повинні підтвердити свою особу та юридичну особу за допомогою електронних ідентифікаційних та довірчих служб ЄС (eIDAS) під час завантаження даних, щоб гарантувати легітимність і відстежуваність інформації, що передається споживачам.

База даних EPREL

Джерело: EPREL

Приклад сторінки енергоефективного товару в EPREL

Джерело: EPREL

Запрацював і оновлений вебпортал про енергоефективні товари. Пошуковий онлайн-сервіс на основі EPREL створила Єврокомісія ще у 2022 році, щоб споживачі могли відшукати товари з маркуванням енергоефективності. Відтоді створену базу даних все частіше почали використовувати онлайн-магазини та платформи, зокрема Google або Amazon.

На сьогодні база даних EPREL містить понад 1,5 млн товарів, які зареєстрували тисячі операторів (виробники, імпортери або авторизовані представники), а загальнодоступний інтерфейс пошуку набирає близько 1 млн переглядів сторінок за місяць.

Крім того, опублікований Оглядовий звіт про вплив екодизайну за 2022 рік показав: обираючи більш енергоефективні товари, кожне домогосподарство в ЄС у середньому зекономило 290 євро у 2022 році, а у 2030 році ця цифра зросте до 475 євро за рік.

Економія первинної енергії в ЄС домогосподарствами у зв’язку з вибором більш енергоефективних товарів (2022 р.)

Джерело: Оглядовий звіт Єврокомісії про вплив екодизайну

Також звіт показує, що мінімальні вимоги ЄС щодо енергоефективності та вимоги надавати споживачам інформацію через маркування та екодизайн стали основним стимулом для виробників до впровадження інноваційних рішень та підвищення енергоефективності товарів.

Публікація підготовлена за фінансової допомоги Європейського Союзу в межах проєкту «Інтеграція сталого розвитку в Україні відповідно до Європейського зеленого курсу». Проєкт реалізує консорціум громадських організацій: DiXi Group (координатор), Ресурсно-аналітичний центр «Суспільство і довкілля», асоціація «Енергоефективні міста України», «Українська академія лідерства», «Жіночий енергетичний клуб України», «ДЗИГА», «ПЛАТО».

Її зміст є відповідальністю виключно ГО «ДІКСІ ГРУП» і за жодних обставин зміст не може вважатися таким, що відображає позицію Європейського Союзу.

Автори:

Альона Корогод, експертка проєкту DiXi Group «Інтеграція сталого розвитку в Україні відповідно до Європейського зеленого курсу»

DiXi Group