Війна помітно вплинула на роботу понад 60% українського бізнесу
Понад 60% представників мікро-, малого й середнього бізнесу констатують суттєве погіршення економічних та фінансових показників.
Про це на презентації «Стійкість українського бізнесу під час повномасштабного вторгнення», що відбулася в Укрінформі, повідомила доцентка КНЕУ ім. Вадима Гетьмана, докторка економічних наук Алла Іващенко.
Найскладніша ситуація, за її словами, у прифронтових областях – особливо в сегменті мікро- й малого бізнесу. Підприємства постійно стикаються із пошкодженням інфраструктури, потерпають від руйнування ланцюгів постачання, а також відтоку кадрів та нестачі матеріальних і фінансових ресурсів.
«Під час опитування понад 60% малого й середнього бізнесу констатували зменшення показників виробництва, продажів та кількості клієнтів. При цьому більш як 33% респондентів у прифронтових та майже 30% - в інших областях України - повідомили про суттєві втрати. Також слід наголосити, що майже 20% опитаних бізнесів перебувають на межі закриття. Найгірша ситуація в сегменті мікро- та малого бізнесу», - наголосила Іващенко.
За словами науковиці, майже 72% підприємств стикнулися зі зростанням собівартості продукції та послуг, що у 73% випадків призвело до зменшення прибутковості. При цьому майже 61% підприємств взагалі не інвестують у розвиток, що свідчить про відсутність довгострокового планування через брак коштів та згадане зниження прибутковості.
Поміж основних факторів, які вплинули на бізнес після повномасштабного російського вторгнення, дослідниця назвала мобілізаційні процеси та брак кваліфікованої робочої сили, а також проблеми зі збутом продукції і значні витрати на енергоносії.
«Також військові дії знижують інвестиційну привабливість регіонів, що, в тому числі, ускладнює відновлення та розвиток бізнесу і додає ризиків та невизначеності щодо майбутнього», - підсумувала Іващенко.
Дослідження виконано в межах науково-дослідного проєкту «Переміщений бізнес в контексті ревіталізації регіональних екосистем» Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана. Опитування проводилося з 12 червня по 9 серпня 2024 року. У вибірці 631 підприємство, що є репрезентативним для понад 1 мільйона 700 тисяч активних підприємств в Україні.