Економічне бронювання, корупція та ветерани
Чи допоможе бронювання військовозобов’язаних наповнити бюджет країни
«Економічне бронювання» несе значні ризики для економіки, суспільства та обороноздатності країни. Натомість встановлення чіткого терміну служби полегшило б мобілізацію, зменшило б невизначеність для бізнесу, який міг би наймати на роботу ветеранів, сприяло б соціальній справедливості та зниженню розриву між військом і тилом, – пише експертка в публікації «Вокс Україна».
Повномасштабна війна триває вже третій рік, і Україна постала перед новими викликами. Підприємства страждають від нестачі робочої сили, а також від невизначеності, чи не втратять вони завтра теперішніх працівників. Водночас багато людей не хочуть мобілізуватися, бо це «квиток в один кінець». І, звісно, війна негативно впливає на економіку та доходи бюджету.
Влада та бізнес пропонують наповнити бюджет і забезпечити підприємства працівниками через бронювання військовозобов’язаних для некритичних підприємств (так зване економічне бронювання). Шість зареєстрованих у парламенті законопроєктів (№11331, №11331-1, №11332, №11332-1, №11332-2, №11308) пропонують бронювання:
● для суб’єктів господарювання, зокрема ФОП, які щомісячно сплачують за кожного працівника або за самих себе збір 20400 грн;
● для ФОП за умови щомісячного обсягу доходу від 61200 грн;
● для ФОП або найманих працівників, зарплата яких на місяць становить не менш ніж 36336 грн, без додаткового збору;
● для підприємств, організацій, установ із кількістю працівників від 10 осіб, які сплачують ЄСВ від 40000 грн на місяць, до 50% працівників;
● для офіційно працевлаштованих або ФОП автоматичне бронювання, якщо вони щомісячно сплачують до бюджету не менше ніж 8000 грн податків.
РИЗИКИ ЗАКОНОПРОЄКТІВ ПРО ЕКОНОМІЧНЕ БРОНЮВАННЯ
У цих законопроєктах нардепи пропонують широкий вибір механізмів бронювання, але чи врахували вони ризики таких механізмів для обороноздатності, суспільства та розвитку економіки в довгостроковій перспективі? Серед таких ризиків:
Корупція
Економічне бронювання має передбачати запровадження спеціальних перевірок того, чи не отримують працедавці (включно з ФОПами) хабарі за працевлаштування на штучно створені посади або за фіктивне працевлаштування задля уникнення мобілізації.
За відсутності перевірок будь-яке підприємство за окрему «таксу» зможе бронювати конкретних людей або «продавати бронь» на ненаявні вакансії.
Поділ суспільства на «класи»
Особи, що матимуть фінансову стабільність та гроші, фактично будуть відкуплятися, оплачуючи економічну бронь, унаслідок чого посилиться класова нерівність. «Війна для бідних» може додатково загострити психоемоційний стан населення та соціальну напругу.
Ігнорування інтересів чинних військових та несправедливість
Багато чинних військовослужбовців у цивільному житті мали професії та заробіток, які могли б надати їм право забронюватись від мобілізації. У запропонованих законопроєктах з економічного бронювання немає жодної можливості для військовослужбовців бути звільненими зі служби, сплачувати податок за бронь та наповнювати бюджет.
Обороноздатність
Подібні «грошові» критерії бронювання не враховують потреби фронту в особовому складі.
Збільшення безробіття та зменшення надходжень коштів з податків
Дрібний бізнес, наприклад ФОП до 10 осіб, який не може дозволити собі економічне бронювання працівників, закриватиметься, отже, бюджет втрачатиме надходження від цього бізнесу. Це також призведе до збільшення безробіття, відповідно зростання виплат для безробітних, які в іншому разі могли б наповнювати бюджет.
ВИСНОВКИ МІНІСТЕРСТВ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ ЮРИСТІВ
Мінагрополітики не підтримує законопроєкт, оскільки для багатьох агропідприємств зазначені суми зарплати та податкових виплат є зависокими. Відповідно мобілізація може непропорційно торкнутися аграрних регіонів.
Міноборони також не підтримує законопроєкт 11331, оскільки, на його думку, економічне бронювання порушить один із принципів мобілізаційної підготовки – гарантованої достатності, який визначає необхідність дотримання балансу між забезпеченням національної економіки робочою силою та можливістю комплектування війська особовим складом.
ГО «Юридична Сотня» у своєму аналізі цитує зауваження від Мінекономіки про те, що «рівень оплати праці працівників уже є одним із галузевих критеріїв, якими керується Мінекономіки під час визначення підприємств критично важливими для національної економіки», а також зауваження від ДПС, що «[законопроєкт] 11332 може нести ризики для вже заброньованих відповідно до чинного законодавства осіб, роботодавці яких можуть бути змушені сплатити цей збір або, у разі несплати, таких дійсно критичних осіб можуть мобілізувати».
Крім того, автори законопроєктів ніяк не обґрунтовують критерій відбору за рівнем заробітної плати (наприклад, чому вона має бути 36336 грн, а не 35000 чи 37000 грн). Враховуючи ці чинники, аналітики «Юридичної сотні» рекомендують не підтримувати законопроєкти про економічне бронювання.
РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМИ НАПОВНЕННЯ БЮДЖЕТУ
Метод одночасного наповнення бюджету та боротьби з корупцією запропонувала спецпредставниця США з питань економічного відновлення України Пенні Пріцкер.
Вона рекомендує зосередитися не на підвищенні податків, а на реформі митниці та боротьбі із сірими ринками. «У вас є доходи, яких ви не отримуєте і які ви мали б отримати сьогодні. Зосередьмося спочатку на цьому», – сказала Пріцкер.
Загалом складається враження, що законопроєкти про економічне бронювання розробляли не для порятунку країни, а на догоду виборцям та для порятунку окремих гравців бізнесу, таких як IT, авіаційний транспорт, сфера фінансів та страхування (враховуючи звіт Держстату про рівень середньої зарплати) та інші, які мають можливість платити військовий збір за будь-якого працівника або підвищити їм зарплату до необхідних 36336 грн.
РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМИ ДЕФІЦИТУ ПРАЦІВНИКІВ
ГО «Інтенція» пропонує замість короткострокового бронювання працівників довгострокову стратегію черговості служби в Силах оборони для населення без втрати обороноздатності та ефективності армії. А саме:
● запровадити на законодавчому рівні звільнення зі служби через фіксований термін, наприклад право на звільнення через 36 місяців, з яких 12 – у зоні бойових дій;
● дозволити бронювання 50% працівників критичних підприємств, за умови, що половина заброньованих – це ветерани та резервісти, звільнені зі служби.
Враховуючи те, що Росія веде проти нас війну на виснаження, «черговість служби» та вчасна заміна особового складу без доведення фізичного стану бійців до втрати ефективності – це необхідність і чи не єдина умова виживання українців як вільної нації.
Визначені на законодавчому рівні терміни служби принесли б такі вигоди бізнесу, суспільству та армії:
● Мобілізовані після звільнення могли б повернутись на попередні робочі місця, відновити довоєнний бізнес або відкрити новий та створити робочі місця.
● Бізнес мав би прогнозований строк, на який працівників мобілізують, а також мінімальний прогноз кількості працівників, що повернуться на робоче місце.
● Полегшення мобілізації, оскільки 63,8% чоловіків мобілізаційного віку бояться служби саме через відсутність термінів служби. З визначенням терміну служби армія сприйматиметься більш позитивно – як тимчасове виконання громадянського обов’язку, а не як «квиток в один кінець», як тепер.
● Знизиться рівень корупції. І військові, які шукають шляхи звільнення зі служби, і військовозобов’язані, які шукають шляхи уникнення служби через невизначеність термінів, припинять це робити.
● Забезпечить прогнозовану в часі заміну фізично та психічно виснаженим військовим, що сприятиме ефективності війська та обороноздатності.
● Дасть мотивацію чинним військовим, оскільки буде орієнтир закінчення служби.
● Забезпечить рівність у правах та обов’язках для всіх громадян, як закріплено в Конституції. Відповідно це зменшить розрив між цивільними та військовими, що тепер лише зростає.
● Зменшення навантаження на систему охорони здоров’я та видатків з бюджету на лікування, оскільки час впливу бойового стресу та бойової обстановки прямо впливає на виникнення та прогресування низки захворювань опорно-рухового апарату, серцево-судинної, нервової систем і травлення тощо.
Визначені терміни служби допоможуть скласти у суспільстві позитивний образ військового, що виконав обов’язок перед Батьківщиною, повернувся живим до цивільного життя і може далі працювати та підтримувати економіку своєї країни. Так вдасться підвищити престиж професії військового. Це частково розв’яже і проблеми з мобілізацією, і проблеми з нестачею робочої сили, оскільки робочі місця займатимуть ветерани, для яких імовірність повторної мобілізації буде дуже низькою.
Разом з ветеранськими політиками, які вже успішно діють, ухвалення закону про чіткі терміни служби є довгостроковим та стратегічним рішенням. Так само, як і реформа митниці для наповнення бюджету, що запропонувала представниця США. Хотілось би, щоб народні обранці, розробляючи зміни до законодавства, керувалися саме довгостроковою перспективою, а не короткостроковими міркуваннями про те, як сподобатися виборцям та наповнити бюджет.
Фото: depositphotos.com/ua
Автори:
Наталія Каргапольцева, керівниця ГО «Інтенція»
«VoxUkraine» – аналітичний центр, який досліджує розвиток економіки, державного управління, суспільних та реформаторських процесів.