Як телеканали "симпатизують" кандидатам у президенти

Моніторинг

Провідні українські телеканали не завжди уникають новин і передач, що надають перевагу окремим кандидатам на посаду Президента України.

Про це сказав міжнародний експерт Ради Європи (Словацька Республіка) Расто Кужель на прес-конференції в Укрінформі, презентуючи результати незалежного медіамоніторингу, проведеного з 4 лютого по 17 березня за підтримки проектів Ради Європи.

“Необхідно розуміти, що є важливим для глядача з інформаційної точки зору, а що з’являється у новинах лише для задоволення певного кандидата у новинах, що готуються завдяки оплаті чи впливу з боку власників. Це неприємна тенденція, яка, на жаль, існує тут багато років. І наші результати показують, що ця тенденція стала навіть більш інтенсивною напередодні цих виборів”, - сказав Кужель.

Він наголосив, що це великою мірою впливає на рівень довіри людей до ЗМІ, яка особливо важлива в нинішній час, коли дезінформація стала повсякденною і люди часто не знають, кому довіряти.

Водночас він уточнив, що це вже другий моніторинг, він зосереджувався на новинних програмах 10-ти телеканалів та 8-ми інтернет-виданнях. (Перший моніторинг з висвітлення в медіа президентських перегонів проводився з 14 січня до 3 лютого 2019 року - ред.).

Читайте також: Супрун дала п'ять порад, як подолати стрес напередодні виборів

“Впродовж цього періоду вибори як тема були пріоритетом і на телеканалах, і в інтернеті. І Порошенко був кандидатом, якому приділялося найбільше уваги - на 6-ти каналах, які ми моніторили, і в 7-ми інтернет-джерелах. Юлії Тимошенко найбільше уваги приділяли один телеканал і одне онлайн-видання”, - сказав експерт Ради Європи.

Він зазначив, що на “UA: Першому” було небагато часу присвячено висвітленню діяльності кандидатів - лише 33 хвилини в основній програмі новин. І найбільше уваги отримав Петро Порошенко. 74% його висвітлення було нейтральним, 17% - позитивним. Другим найбільш висвітлюваним кандидатом був Анатолій Гриценко, за ним - Юлія Тимошенко, що отримали переважно нейтральне висвітлення.

На “Інтері” найбільшу увагу приділяли Юрію Бойку, і в основному вона була позитивна. На другому місці був Порошенко, тут також переважала позитивна оцінка. На третьому - Тимошенко, також з позитивним балансом.

На ІСТV найбільше висвітлення, здебільшого позитивне, отримала Тимошенко. Другим найбільш висвітлюваним - в нейтральній та позитивній тональності, але з часткою критики, - був Порошенко. Слідом за ним - Олександр Вілкул та Анатолій Гриценко.

“Канал “Прямий” і “5 канал” продовжували надавати великий обсяг висвітлення діяльності Порошенка, з відкритою його підтримкою. “Прямий” приділив йому 81% часу новин. Другим кандидатом за висвітленням - нейтральним та позитивним - був Сергій Каплін. Третьою - Юлія Тимошенко, причому висвітлення було негативним. Цікаво, що слідом був Юрій Тимошенко, який отримав практично таку саму увагу, як і Юлія Тимошенко. На “5 каналі” була схожа ситуація”, - констатував Кужель.

Щодо телеканалу “1+1”, то, за словами експерта, він мав інший підхід порівняно з першим періодом моніторингу, коли найбільшу увагу отримував Володимир Зеленський.

“Тепер на першому місці опинився Порошенко, але сюжети були в основному негативними (33%) і нейтральними, а 23% позитивних. Другим найбільш висвітлюваним тут був Зеленський, причому висвітлення було позитивним - 31% і лише на 2% негативним”, - уточнив він.

Кужель також додав, що на NewsOne основне висвітлення - позитивне і нейтральне - отримував Юрій Бойко, другим був Порошенко, третьою - Тимошенко. “112” найбільше представив Порошенка - 66% висвітлення. Телеканал “Україна” найбільшу частку висвітлення в новинах прайм-тайму надав Олегу Ляшку - 22%, за ним - Порошенку, слідом - Вілкулу. На СТБ лідером продовжував залишатися Порошенко - 22%, за ним Тимошенко та Вілкул.

Кужель також зазначив, що було зафіксовано декілька випадків в інтернет-ЗМІ, які виглядали як проплачені. А от висвітлення на “Громадському” мало збалансований підхід.