Вихід є. Запрацював другий вихід зі станції метро “Хрещатик” – на Інститутську
Вперше піднімаємось маршрутом, що два роки був закритий
2 роки та 1.5 місяці великої війни “довгий вихід на Хрещатику” (як називають в народі) - вихід з метро на вулицю Інститутська, не подавав ознак життя. Лише настільна лампочка в кабіні біля підйомників трохи освітлювала темінь колись жвавих і залюднених ескалаторів. У середу, 13 березня, підземні рухомі сходи знову ожили.
Проїдьмося другим за глибиною (після метро Арсенальна) ескалатором до знакового і символічного місця — вулиці Інститутської.
…10.30. пасажирів у цей час небагато, тому і до відкритих ескалаторів повертають одиниці. Питаю одного із них: чи давно працює цей вихід? “Я і не знав, що він працює”, - на ходу відповідає чоловік і повертає до потягів, які рухаються в бік Академмістечка. Містяни, здається, вже звикли до “тимчасових незручностей” і не помічають відновлення довоєнних маршрутів…
Київський метрополітен оголосив про відновлення роботи другого вестибюля станції метро “Хрещатик” на вулицю Інститутська через інформагенції та соцмережі. Оголошень по внутрішній системі оповіщення метро я, принаймні, не почула. Станція “Хрещатик” не наповнена людьми, як це буває в час оголошення тривог чи години “пік”. До речі, ця станція є рекордсменкою київської підземки з кількості виходів, — їх тут аж три. Однак, на сьогодні й досі не працює вихід на вулицю Городецького. Теж унікальний, до речі. Тим, що його спроєктували у вже зведеному приміщенні, пам’ятці архітектури — меблевій фабриці Йосипа Кімаєра, і вбудували дуже бережно, щоб не нашкодити історичній споруді.
… Кабіна для чергової, яка стояла посеред входу у закритий ескалаторний тунель, тепер перенесена ліворуч. Співробітниця, з якою спілкуюсь, працювала на цій станції і до, і вже під час повномасштабного вторгнення. Каже, що спершу було незвично приймати людей для прихистку від обстрілів, а ще — звикати до «тихого» метро, без гудіння моторів ескалаторів.
Метро у Києві за останні 10 років зупиняли кілька разів. Вперше це сталося 18 лютого 2014 року під час Революції гідності, коли під приводом «замінування», у дні, коли влада Януковича пішла на “зачистку” Майдану, метрополітен простояв до 20 лютого. Станції Майдан Незалежності та Хрещатик не працювали до 21 лютого.
Пандемія коронавірусу зупинила метрополітен на понад 2 місяці, як і весь наземний транспорт – з 5 квітня по 1 травня 2021 року столиця опинилась у транспортній блокаді, з величезними заторами авто по всьому місту.
З початком великої війни Київське метро не працювало частково. А вже наприкінці 2022 року, під час першого блекауту, сталась ще одна повна зупинка підземки – 16 грудня. І практично весь цей час — з 26 лютого до 20 грудня (а це 10 місяців, і період блекаутів) станція метро “Хрещатик” була закрита для пасажирів, поїзди минали її без зупинки. Повернення головного функціоналу центральної й однієї із найстаріших станцій метро, пасажири вітали як маленьку перемогу. А от відновлення виходу на Інститутську пройшло непоміченим для багатьох.
…Піднімаємось практично порожнім ескалатором, який везе до першого виходу — на вул. Городецького. Чому цей вхід і досі не запрацював, у Київському метрополітені не коментують.
Співробітниця метрополітену каже, що вранці кількість пасажирів, які скористались щойно відкритим входом, була значною. Важко порівняти з довоєнним періодом, звісно, але підйомники не були порожніми. Біля входу вдень теж людей небагато. Війна накладає відбиток і на графіки пересування містом.
Однак, до пам’ятних місць на Інститутській, пов’язаних із розстрілами Небесної сотні, люди йдуть. Двоє чоловіків із гвоздиками у руках зупиняються біля одного із знаків. На запитання, чому вони не скористались метро, а піднімались крутим схилом, пояснили, що їм було так простіше, та й про відкриття цього входу вони не чули.
Втім, обмеження на пропуск пасажирів створювало значні незручності, на що нарікали вже не один місяць пасажири. В травні 2023 року було ініційовано петицію з вимогою до КМДА відкрити саме цей вхід, однак 1400 підписів (замість 6000 необхідних) виявилось замало для її негайного відкриття. Відсутність комунікації щодо причин таких тривалих закриттів центральних транспортних вузлів не є найкращим рішенням. Добре, принаймні, що відновлення трафіку відбувається. Нехай і повільно.
То ж вихід є. Принаймні, вихід з метро “Хрещатик” на вулицю Інститутську, довжиною у 102 метри, працюватиме для пасажирів щоденно з 05:37 до 22:33. У разі оголошення повітряної тривоги, нагадують у Київському метрополітені, всі підземні станції цілодобово працюють у режимі укриття.
Варто також нагадати про те, що з 8 березня відновила роботу станція метро «Дніпро». Вона теж не працювала понад два роки, від початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну.
Ярина Скуратівська, Київ